Companii

Deloitte: Apar noi soluţii tehnologice antifraudă, însă companiile trebuie să asigure cooperarea între departamentele antifraudă şi de conformitate

Deloitte: Apar noi soluţii tehnologice antifraudă,...

Autor: Cristina Bellu

27.05.2020, 13:47 147

Colaborarea departamentelor de conformitate cu cele antifraudă este una dintre principalele provocări cu care se confruntă organizaţiile în lupta împotriva fraudei şi a spălării banilor, având în vedere că în prezent cele două funcţii nu sunt integrate, potrivit experţilor Deloitte România.

În cazul în care este depistată o infracţiune financiară, cele două departamente solicită în mare măsură informaţii similare, pentru a lua măsurile adecvate. Cu toate acestea, dacă cele două departamente nu au tabloul complet, demersul devine ineficient atât în ceea ce priveşte derularea investigaţiei, cât şi în ceea ce priveşte costurile.

„Colaborarea strânsă între departamentul de conformitate şi cel antifraudă dintr-o instituţie financiară are avantaje foarte mari. Lupta împotriva infractorilor din perspectiva combaterii fraudei şi a spălării banilor şi descoperirea unor scheme complexe, cum ar fi cea denumită Frauda CEO, sunt posibile doar prin colaborarea celor două funcţii”, explică Ioana Ungureanu, Forensic Manager, Deloitte România.

La rândul lor, specialiştii SAS spun că grupurile infracţionale ştiu că pot recruta cu uşurinţă „cărăuşi de bani” în orice moment, de aceea companiile trebuie să-şi informeze angajaţii asupra acestui risc, pentru că aceştia devin deseori intermediari în spălarea de bani, fără voinţa lor.

„Trebuie să aveţi spirit de iniţiativă, şi nu o atitudine reactivă. Rămâneţi conectaţi la standardele de referinţă privind riscurile, pentru a putea identifica şi aborda eficient noile ameninţări”, spune Andreas Kitsios, Senior Business Solutions Manager, SAS Grecia & Europa de Est, Fraud & Security Intelligence.

Un caz obişnuit de fraudă este depistat în medie într-un interval de 14 luni şi provoacă pierderi de peste 8.000 dolari pe lună, potrivit Raportului adresat Naţiunilor din 2020 emis de Asociaţia Examinatorilor de Fraudă (Association of Certified Fraud Examiners - ACFE).

Investiţiile în tehnologia antifraudă au devenit importante, în contextul în care peste 60% dintre organizaţii spun că pot analiza un volum tot mai mare de tranzacţii cu ajutorul data analytics, potrivit Raportului ACFE din 2020 privind soluţiile tehnologice antifraudă.

„Funcţiile analitice avansate îmbunătăţesc şi eficienţa investigaţiilor, prin reducerea numărului de alerte care se dovedesc a nu fi fraudă, numite fals pozitive, şi a cazurilor în care fraudele nu sunt identificate, numite fals negative. Astfel, experienţa clienţilor este îmbunătăţită, iar compania îşi reduce riscurile”, explică Anna Lykourina, Senior Fraud Analyst Expert, SAS EMEA.

PootrivitDeloitte, două din trei organizaţii utilizează în prezent tehnici de raportare a excepţiilor şi de detectare a anomaliilor în demersurile lor antifraudă, astfel că, în următorii doi ani, inteligenţa artificială şi învăţarea automată vor fi tot mai des folosite în cadrul a programelor de combatere a fraudei.

„Implementarea de software şi de soluţii tehnologice adecvate pentru generarea unor sisteme de raportare este un mecanism suplimentar de apărare pe care îl recomandăm pentru reducerea riscului de fraudă. Totuşi, acesta ar trebui să fie un demers complementar, care să însoţească verificarea şi prelucrarea constantă a datelor de către o echipă specializată”, concluzionează Mihail Bucheru, Forensic IT Manager, Deloitte România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO