Companii

De ce ocolesc operatorii aerieni low-cost Budapesta, Praga sau Viena?

De ce ocolesc operatorii aerieni low-cost Budapesta, Praga sau Viena?

Companiile low-cost cauta destinatii cu trafic mare, care genereaza un grad de ocupare de peste 70%, fiind concentrate in special pe tarile in care lucreaza romani

30.10.2009, 00:00 717

Roma, Paris si Londra "aduna" 60 de zboruri pe saptamana operatede companii low-cost de pe principalele aeroporturi din Romania, intimp ce catre Viena, de exemplu, sunt 14 zboruri "low-cost" pesaptamana, operate de compania Blue-Air.

Cu toate acestea, capitala Austriei "sta" totusi bine, tinandcont ca spre Budapesta nu exista nicio cursa low-cost dinBucuresti, singurul operator care are in program aceasta destinatiefiind Wizz Air, insa cu plecare din Targu-Mures.

Praga ramane insa o destinatie neabordata de operatoriilow-cost, desi pe site-urile agentiilor de turism capitala Cehieieste una dintre cele mai frecvente prezente in cadrul ofertelor deweekend (city break).

"Blue Air nu zboara catre Budapesta sau Praga pentru ca acestedestinatii nu ar fi solicitate de pasageri, astfel incat sagenereze un business si un profit. Aceste orase atrag turisti doarin weekend, iar ca sa zbori doar o data pe saptamana nu ar firentabil. Trebuie sa ai cel putin trei frecvente pe saptamana ca safaci un business, sa generezi o piata, iar Praga si Budapesta nu auacest potential inca", a declarat Adrian Ionascu, directorulgeneral al companiei aeriene low-cost Blue Air.

Operatorula raportat anul trecut afaceri de 115 milioane de euro, fiindliderul segmentului low-cost dupa cifra de afaceri in 2008. Ionascua mai adaugat ca aeronavele ar trebui sa aiba un grad de ocupare de70-75% ca sa isi acopere costurile.

Blue Air este singura companie low-cost care zboara direct catreViena, dupa ce operatorul Sky Europe a intrat in faliment, in urmacaruia a anulat toate zborurile si a suspendat operatiunile.

Viena: vine Niki Lauda

Incepand insa cu februarie anul viitor, operatorul aerianlow-cost NIKI, fondat de campionul de Formula 1 Niki Lauda, vaopera pe ruta Bucuresti-Viena si retur. Compania austriaca acoperaastfel golul de pe piata lasat de falimentul Sky Europe.

Pe de alta parte, spre Budapesta zboara doar compania ungaraWizz Air, din Targu-Mures, cu o frecventa de doua ori pesaptamana.

"Wizz Air opereaza pe destinatii cu trafic mare", a declarat unreprezentant al companiei Wizz Air. Spre comparatie, pedestinatiile Roma si Londra sunt curse zilnice, cu plecare dinBucuresti, in programul Wizz Air, iar spre Paris se zboara cu ofrecventa de cinci ori pe saptamana, arata site-ul companiei.

Pe o ruta pe care se efectueaza cinci zboruri dus pe saptamanasi cinci zboruri retur se inregistreaza aproape 1.200 de pasageri,la o capacitate de 160 de locuri intr-un avion si un grad deocupare de 75%, ceea ce asigura profitabilitatea companiei aeriene.Acest lucru inseamna ca destinatiile Praga si Budapesta ar devenirentabile in cazul in care ar atrage cel putin 1.000 de pasageri pesaptamana.

Desi reprezentantii agentiilor de turism spun ca Viena, Praga siBudapesta reprezinta destinatii solicitate de romani pentruvacantele de weekend, acestia nu vand 1.000 de pachete de vacantape saptamana. Un sejur de trei zile in Praga, care include atattransportul cu avionul, cat si cazarea la un hotel de trei stele,costa intre 200 si 300 de euro.

Se duc dupa romani care lucreaza, si mai putin catreturisti

"Vindem pachete de vacanta in Praga, cu transportul asigurat decompania aeriana traditionala Czech Airlines. Taxele de aeroport inPraga sunt de 75-80 de euro, pretul efectiv al unui bilet vandut deCzech Airlines fiind de 39 de euro, la un pachet de vacanta de 200de euro, daca eliminam taxele si cazarea", spune Mircea Vladu,proprietarul agentiei de turism Prestige Tours.

Companiile low-cost cauta destinatii cu trafic mare, fiindconcentrate in special pe tarile in care lucreaza romani si nu atatde mult pe traficul turistic, apreciaza proprietarul PrestigeTours.

Nici compania de stat Tarom nu s-a aventurat cu zboruri sprePraga, iar catre Budapesta a introdus in aceasta saptamana primelezboruri, aceste destinatii fiind operate de compania Czech Airlinessi Malev.

Intre cresteri de doua cifre si falimente

Operatorii low-cost au inregistrat in acest an o crestere de celputin 10% a numarului de pasageri transportati, iar gradul deocupare al aeronavelor a depasit 70%, in cazul celor mai marijucatori, Blue Air si Wizz Air. Spre comparatie, companiile aerienetraditionale s-au confruntat cu o scadere a traficului si cu ungrad de ocupare in jurul a 50%, un exemplu in acest sens fiindcompania de stat Tarom. Cu toate acesta, pe segmentul low-cost aufost anuntate si doua falimente de la inceputul anului, al My Air(Italia) si al Sky Europe (Cehia), competitia pe acest segmentfiind foarte puternica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO