Companii

De ce nu îşi revine piaţa de mobilă în România

De ce nu îşi revine piaţa de mobilă în România

Autor: Ioana David

30.03.2013, 13:28 1223

Industria locală a mobilei se pregăteşte pentru un nou an de scădere, al cincilea consecutiv din 2009, când în piaţă au apărut primele semnale de declin. Principalii jucători spun că urmează un an greu pe piaţa internă, cu o scădere de până în 10%, iar toate privirile se întorc spre est, spre export, acolo de unde ar trebui să vină o "gură de oxigen".

Există trei factori care afectează vânzările de mobilă: sistemul bancar, "aproape complet nereformat din 2009 până astăzi", TVA, care la nivelul actual de 24% blochează consumul, şi faptul că România a devenit un stat captiv al categoriilor care au nevoie de asistenţă socială, consideră Dan Şucu, preşedintele Mobexpert, cel mai mare jucător din piaţa de mobilă, cu afaceri de 114 mil. euro în 2011.

"Băncile au amânat să-şi asume pierderile din 2009, pierderi care, de fapt, erau câştiguri anticipate pentru 2007 şi 2008. Această amânare a condus la un blocaj general, prin creşterea costurilor de creditare pentru clienţii noi şi vechi, în egală măsură. Din păcate, mai toţi oamenii care s-au împrumutat atunci au fost puşi în situaţia de a suporta schimbarea bruscă de atitudine a băncilor, de la creditare la economisire", este de părere omul de afaceri.

Şucu a vorbit în mai multe rânduri despre impactul sistemului bancar la nivelul economiei reale şi despre faptul că retailerii de mobilă se "luptă" pentru banii clienţilor atât cu băncile, cât şi cu statul (cu banii pe care o persoană trebuie să-i plătească în contul taxelor şi impozitelor).

Citiţi articolul integral pe zfcorporate.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO