Companii

David Waterfield, BAT: Scumpirea tigarilor cu 50% ar duce contrabanda la o treime din piata

David Waterfield, BAT: Scumpirea tigarilor cu 50% ar duce contrabanda la o treime din piata

David Waterfield a preluat spre sfarsitul anului trecut functia de general manager al BAT Romania

03.02.2009, 18:10 238

David Waterfield, cel care a preluat recent conducerea operatiunilor producatorului de tigarete British American Tobacco Romania, are ca principal obiectiv cresterea cotei de piata a companiei in ritmul ultimilor ani.

"Ne-am bugetat o majorare a cotei de piata, dar depinde foarte mult de contextul economic. Cota noastra de piata a ajuns la 41,7% fata de 39% in 2007, iar pentru perioada urmatoare dorim sa ne mentinem acelasi ritm de crestere", a spus Waterfield, care coordoneaza si pietele BAT din Bulgaria, Serbia, Kosovo, Albania si Muntenegru. BAT a ajuns anul trecut la afaceri de aproape un miliard de euro, in crestere cu 31% fata de 2007, evolutia fiind bazata atat pe cresterea preturilor, cat si pe un avans de 13% al volumelor.
"In timp ce pe segmentul premium continuam sa inregistram o evolutie pozitiva, Dunhill ajungand anul trecut la o cota de piata de 1,6% fata de 1% in 2007, Vogue la 1,6% cu 0,4% mai mult, iar Kent la 20% fata de 18,8% cu un an in urma, pe segmentele inferioare ale pietei observam o stabilizare, care ar putea sa se transforme intr-un declin. Resimtim aceste efecte mai ales in zona de nord a tarii, unde contrabanda este la un nivel mai ridicat", a spus managerul BAT, precizand ca aproape 40% din volumele vandute in Romania sunt pe segmentul premium.
Nivelul contrabandei a ajuns, potrivit reprezentantilor BAT, la 19%, valoare de peste trei ori mai mare fata de 2006, si ar putea sa se extinda in conditiile in care nivelul accizei se va majora in acest an la nivelul la care era prevazut pentru 2010, in urma unei decizii luate in calcul de actualul guvern.
"Majorarea accizelor in 2009 la nivelul la care ar trebui sa ajunga peste un an va afecta piata tigaretelor. O crestere brusca a accizelor ar insemna o majorare cu 50% a preturilor si va determina un avans dramatic al pietei de contrabanda, pana la peste o treime din total. Conform Codului fiscal in vigoare preturile urmau sa creasca cu 20% in acest an, ceea ce era oricum o crestere semnificativa", a spus Waterfield, care s-a confruntat cu o situatie similara si in Ungaria, unde a ocupat pozitia de general manager pana in 2008.
"Printr-o situatie similara am trecut si in Ungaria, in 2002, cand in urma schimbarii guvernarii s-a hotarat acoperirea deficitului prin cresterea brusca a accizei. In 18 luni acciza a crescut cu 95%, de unde a rezultat o majorare a preturilor cu 66%. Piata legala s-a prabusit, iar piata neagra a ajuns la 30% din total fata de sub 10%. Guvernul ungar a pierdut peste 600 de milioane de euro in circa doi ani si a avut nevoie de trei-patru ani pentru a trece peste aceasta problema", a spus Waterfield, care estimeaza ca o majorare brusca a preturilor in Romania va duce la un declin suplimentar al pietei legale de 20%, si la pierderi la bugetul de stat de 400 de milioane de euro pe an.
Tigarile reprezinta cea mai mare piata de bunuri de larg consum, ridicandu-se la o valoare de circa 2,5 miliarde de euro si este impartita de trei mari jucatori, Philip Morris, Japan International Tobacco si BAT.
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO