Companii

Dan Sucu: Incerc sa fac ceea ce fac retailerii europeni. Propun un stil de viata

16.02.2006, 20:23 27

Presedintele celui mai mare jucator local din industria mobilei, Mobexpert, isi repozitioneaza magazinele pentru a-si consolida pozitia pe piata regionala.

"Incerc sa fac trecerea de la un magazin generalist la un magazin in care sa propun ideea de stil de viata, tendinta care a inceput in 2004", a declarat Dan Sucu, presedintele Mobexpert.

De aceea, el si-a propus pentru acest an atat consolidarea pozitiei pe piata interna, cat si atacarea mai agresiva a pietei regionale, in conditiile in care Mobexpert este deja prezenta in afara Romaniei la Sofia (Bulgaria) si Belgrad (Iugoslavia).

"Prioritatile noastre sunt Romania, Bulgaria si Serbia, in aceasta ordine. Clientul regional are, dupa parerea mea, o exigenta suplimentara clientului european: dorinta de a fi respectat, iar orice companie care intelege acest lucru are toate sansele sa-si mareasca cota de piata", explica Sucu.

El crede ca pe producatorii de mobila trebuie sa urmareasca atent tendintele pietei, estimata anul trecut la 1,1 miliarde de euro.

"Trebuie sa introduci pe piata produse noi, produse de tendinta prin care piata sa-ti recunoasca valoarea. Obsesia noastra este produsul, iar obsesia dezirabila este pretul", a continuat acesta.

Cota unica de impozitare si dezvoltarea pietei rezidentiale au determinat in 2005 o crestere accentuata pe segmentul de retail.

"Se constata o crestere remarcabila pentru industria mobilei de aproximativ 20%. Principalul motor al cresterii pietei, al carei volum in 2005 a fost de peste 450 de milioane de euro, il reprezinta orientarea constructorilor de locuinte si catre segmentul de populatie cu venituri medii si mici, acelasi segment fiind targetat si de catre retailerul Mobexpert, care se asteapta la o crestere de circa 14% in Bucuresti si in orasele mari", a afirmat Sucu.

El considera ca daca pana anul acesta s-au construit locuinte preponderent pentru consumatorii cu veniturii mari si foarte mari, de acum se va accentua dezvoltarea constructiilor pentru segmentul de populatie cu venituri medii si mari, ce va face ca volumul intregii piete de constructii de locuinte sa creasca si in 2006, si probabil sa explodeze in 2007. Acest lucru va conduce si la cresterea pietei de mobila, insa cu un ritm mai redus.

"Piata de retail, mobilier de casa si pentru birou, va continua sa creasca in 2006, cu aproximativ 10%. Estimez ca acest ritm de crestere se va mentine si anii urmatori", spune Sucu.

Pe de alta parte, productia de mobila s-a confruntat in 2005 cu unul din cei mai grei ani de dupa 1990. "Pe cat de bun a fost retailul, pe atat de dificila a fost productia de mobila. Exporturile au scazut in mod evident, iar daca nu sunt eliminate cauzele, rezultatul va fi in continuare o scadere."

Exportul romanesc este orientat in proportie de 50% catre tari ca Germania, Franta, Italia.

Principalele probleme cu care s-au confruntat producatorii de mobila sunt, dupa parerea lui Sucu, aprecierea leului in raport cu valuta, cresterea pretului la materii prime, utilitati, cresterea costurilor cu forta de munca.

"Trei factori principali afecteaza viitorul producatorilor romani: volumul mare de exporturi, aproximativ 80% din totalul productiei, catre piete majoritar europene aflate in recesiune, schimbarea gusturilor consumatorilor europeni, si necesitatea recuperarii deficitului financiar si de productivitate inregistrat in 2005", a continuat Sucu.

Producatorii romani trebuie sa-si regandeasca strategia si sa se repozitioneze pe piata. "Anul 2006 este un an crucial pentru piata de mobila din Romania, in care se va putea vorbi atat de profituri considerabile, cat si de falimente pentru producatorii care nu se adapteaza sau se adapteaza prea lent la dinamica pietei locale", considera Sucu.

In ceea ce priveste evolutia per ansamblu a exporturilor de mobila, acesta spune ca nu asteapta la o reluare a tendintei de crestere, ci dimpotriva la o scadere. Acesta cu atat mai mult cu cat intrarea in vigoare a controversatei taxa de 3% aplicata in cascada la valoarea de vanzare a produselor obtinute prin prelucrarea lemnului ar putea determina iesirea in proportie de 80% a producatorilor romani de pe pietele externe.

Grupul Mobexpert a fost infiintat in 1993 si a realizat in 2005 o cifra de afaceri de aproape 150 de milioane de euro, in crestere cu 15% fata de 2004. Reteaua Mobexpert numara trei hypermarketuri in Bucuresti, un hypermarket in Brasov si 21 de magazine in tara.

Grupul a anuntat anul acesta investitii de 27 de milioane de euro in lansarea unei noi linii de mobilier, finalizarea magazinului din Baneasa, demararea constructiei pentru doua noi mall-uri de amenajari interioare la Ploiesti si Constanta si deschiderea primului hipermagazin din afara Romaniei, la Sofia.

ioana.david@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO