Companii

Daewoo Mangalia n-a mai prins un contract din 2008, dar asteapta afaceri de 442 mil. €

Daewoo Mangalia n-a mai prins un contract din 2008, dar asteapta afaceri de 442 mil. €
22.04.2010, 23:16 247

Daewoo Mangalia Heavy Industry (DMHI), cel mai mare constructorde nave din Romania, si-a bugetat pentru acest an o cifra deafaceri de 600 mil. dolari (442,8 mil. euro), in crestere cu 13,2%fata de cea realizata anul trecut, desi santierul n-a maicontractat vreo comanda pentru constructia de nave de la fineleanului 2008. Totusi stocul puternic de comenzi acumulat inainte decriza ii asigura companiei functionarea la capacitate pana lamijlocul anului viitor.

"In 2009 numarul de comenzi contractate la nivel mondial areprezentat 15% din nivelul anului anterior si cele care s-ausemnat au fost in special in Asia (Coreea, China si Japonia). Inceea ce priveste Daewoo Mangalia, de la sfarsitul anului 2008 nu ammai contractat nimic, atat din cauza conditiilor pietei, dar maiales din cauza pretului, care pentru navele comerciale mari s-aredus cu 35-40% anul trecut", spune Dan Marin, directorul de marketing al Daewoo Mangalia.

Pe de alta parte, costurile cu tabla, care are o pondere decirca 30% in costurile totale, s-au redus doar cu 15-20%, iar celecu echipamentele si mai putin, in timp ce la nivelul costurilor cusalariile nu se pune problema de reduceri.

Reprezentantii companiei spun ca si daca ar avea comenzi, pretulredus la nave ii impiedica sa deruleze afaceri in conditii deprofitabilitate, costurile de productie depasind in acest momentpretul unei nave.

"De la inceputul anului, desi se simte o usoara crestere, de 5%,inca nu se pot acoperi costurile. Stam foarte bine fata decelelalte santiere navale care nu au acoperite comenzile pentru totanul 2010 si 2011", a precizat Marin.

El estimeaza ca piata de constructii navale din Romania vainregistra o scadere anul acesta, desi afacerile Daewoo reprezintacirca o treime din valoarea pietei si compania si-a bugetatcrestere pentru 2010. Radu Rusen, directorul celui de-al doileamare santier naval din tara, Santierului Naval Constanta (SNC),estima la inceputul anului ca piata de constructii navale ar puteasa coboare cu peste 30% anul acesta din cauza lipsei decomenzi.

Anul trecut, afacerile Daewoo Mangalia s-au majorat cuaproximativ 26%, la circa 530 mil. dolari (381,4 mil. euro), insa acontinuat sa inregistreze pierderi, care in 2008 s-au cifrat la430,3 mil. lei (117,2 mil. euro).

"Estimarile privind rezultatul Daewoo Mangalia pe anul 2009 suntde pierdere, dar s-a redus fata de 2008. In primul randproductivitatea a crescut cu 15% de la an la an datorita masurilorluate. Am incercat sa controlam mai mult timpul de lucru, saimbunatatim metodele de productie si am beneficiat de experitizacoreeana, care au fost implementate in sectoare tehnologice maislabe. Bugetul pe anul in curs prevede realizarea unui profitundeva la 5-6% din cifra de afaceri pentru ca preturile de livraredin 2010 sunt cele de varf, contractate in 2008", a precizatMarin.

Coreenii de la Daewoo Mangalia nu au mai simtit gustulcastigului din anul 2004, din cauza unui cumul de probleme careincep cu productivitatea scazuta si ajung la pierderile financiareprovocate de volatilitatea cursului de schimb.

Coreenii au investit 250 mil. dolari sa-si extindacapacitatea cu peste 50%

"Docul numarul trei care din anul 2008 este in proces detransformare din doc de reparatii in doc de constructii nave noi vafi finalizat anul acesta si dat in folosinta din luna mai. Am aduso macara de 1.000 de tone din SUA care este in prezent in probelefinale. Docul numarul 3 din cadrul Daewoo Managlia este cel maimare din Europa. Pentru a-l putea sustine cu blocuri de nave amconstruit o hala imensa de fabricatie blocuri. Investitiile s-auridicat la 250 de milioane de dolari si s-au desfasurat in perioada2008-2009", spune reprezentantul Daewoo Mangalia.

El a precizat ca firma vrea sa acopere cu comenzi si nouacapacitate de productie. O posibilitate in acest sens ar fiextinderea activitatii pe segmentul navelor militare, iar un primpas putandu-l reprezenta modernizarea celor doua fregate romanesti,fata de care acestia si-au exprimat interesul.

"Anul trecut s-au livrat cinci nave complete, patru containerepost-panamax de 5.500 teu si un vrachier Bureau Veritas de 180.000de tone. Aceste nave sunt cele mai mari create in zona Marii Negre.In acest an urmeaza sa livram un mix de opt nave din cele realizateanul trecut si sunt destinate armatorilor din Germania si Grecia",spune Marin.

Potrivit reprezentantilor Daewoo Mangalia, santierele navales-ar putea confrunta din nou cu preturile mari la tabla, in masurain care unul dintre principalii producatori de minereu din lume,care activeaza in Brazilia, a anuntat ca majoreaza preturile cu70%, iar producatorii de tabla au anuntat ca vor urca preturile cu150 de dolari/tona, de la actualul nivel de 750-800 de dolari.

DMHI este controlata de grupul sud-coreean Daewoo Shipbuilding& Marine Engineering Co, care detine 51% din actiuni, restul de49% aflandu-se in proprietatea societatii 2 Mai Mangalia, detinutade stat.

Statul si coreenii sunt in prezent in tratative pentru majorareacapitalului social al santierului din Constanta, suma vehiculatafiind de 200 mil. euro, din care statul ar urma sa contribuie cucirca jumatate.

Potrivit conducerii companiei, santierul are in prezent nevoiede 10-15 mil. dolari pentru functionarea noului doc, restul banilordin majorare fiind destinati capitalului de lucru.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO