Companii

„Daca nu aveti bani pentru investitii in brand, mizati pe parteneriate”

„Daca nu aveti bani pentru investitii in brand, mizati pe parteneriate”

Colin Egan activeaza in mediul universitar din 1989 si preda in prezent la doua universitati, IEDC din Slovenia, una dintre cele mai mari scoli de business din Europa Centrala si de Est, si University of Warwick din Marea Britanie

30.03.2010, 23:13 30

Primul lucru la care companiile renunta in criza suntinvestitiile in brand, strategie despre care profesorul demarketing Colin Egan de la IEDC - Bled School of Management dinSlovenia afirma ca este gresita.
"Investiti in branduri pentru ca sunt singurele active, alaturi deproprietati, care isi pot creste valoarea in timp!", este indemnulsau.
Multe companii sunt insa in acest moment in imposibilitatea de agasi resursele necesare pentru orice tip de investitii; lipsa delichiditati si scaderea abrupta a consumului au redus aproape lazero bugetele de marketing ale unor jucatori locali, in timp ce intabara multinationalelor continua ofensiva pe partea depromovare.
Pot supravietui pe piata companiile mici fara un buget demarketing? "Daca nu au bani pentru investitii in branduri, micilecompanii pot apela la parteneriate. Red Bull a intrat pe piata dinMarea Britanie fara a avea un buget de marketing, ci doar cu cativaoameni de vanzari si o abordare inovatoare: au convins Tesco (celmai mare retailer alimentar englezesc - n. red.) sa le listezeprodusele furnizandu-i gratis bauturile Red Bull. Produsele au avutpriza la public si astfel producatorul austriac si-a facut intrareape o piata noua fara investitii in promovare", a exemplificatEgan.
Parteneriatele potrivite pot fi facute si fara a implicalichiditati, prin bartere sau prin alaturarea a doua branduripurternice, a mai spus profesorul de la IEDC.
La nivel local, o astfel de alaturare a fost realizata anul trecutintre retailerul Praktiker si lantul de benzinarii Petrom, iar inacest an reteaua germana de bricolaj a avut o promotie in magazinein colaborare cu Orange, prin care oferea cartele prepay clientilorcare cumparau produse de o anumita valoare.
Criza economica actuala este un test pentru branduri, dar si pentrumanageri, a mai afirmat Egan. "Contractiile pietei intotdeauna sevor resimti la nivelul brandurilor. Vor pierde cele care anteriorcrizei nu au reusit sa se pozitioneze clar in minteaconsumatorilor."
O alta problema cu care se confrunta companiile la nivelul Europei,in criza, este lipsa de experienta a top managerilor: o mare partedin acestia s-au format in conditii economice favorabile si nu auexperienta pe piete aflate in recesiune, potrivit lui Egan.
Profesorul Colin Egan, aflat in aceste zile in prima sa vizita inRomania, a mai subliniat faptul ca migrarea consumului catreprodusele mai ieftine este un fenomen de scurta durata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO