Companii

Cum si-au dezvoltat cinci dintre cei mai mari hotelieri romani imperiile de peste 1.000 de camere

Cum si-au dezvoltat cinci dintre cei mai mari hotelieri romani imperiile de peste 1.000 de camere

Hotelul Continental de pe Calea Victoriei a fost renovat complet de omul de afaceri Radu Enache in urma unei investitii de 8 mil. euro

17.05.2010, 00:00 198

Care a fost strategia dupa care Josef Goschy, George Copos, RaduEnache, Mohammad Murad si Ionut Negoita si-au dezvoltat afacerilein industria ospitalitatii?

"Toate hotelurile pe care le am sunt construite inainte deRevolutie si sunt cumparate de la stat, de la persoane fizice saude la SIF Transilvania. Nu am avut intentia, pe parcursul acestorani, sa fac un hotel de la zero. M-am gandit doar sa cumparhoteluri, iar dupa ce le-am cumparat a trebuit sa le renovez", adeclarat Josef Goschy, proprietarul lantului de hoteluri UnitaTurism, cu afaceri de 11 milioane de euro anul trecut. Fost brokerde asigurare in Germania, dar si un impatimit al bursei, JosefGoschy s-a intors in 1990 in Romania cu aproape sase milioane demarci germane si a inceput sa cumpere proprietati imobiliare. Dupaun exit in asigurari, prin vanzarea companiei Unita, Goschy si-aconstruit imperiul de 3.500 de camere in turism. La aproape 70 deani, omul de afaceri cumpara primul hotel in Orsova, hotelul carepractic l-a determinat sa creeze un lant de 25 de unitati.

Cheltuieli cu 30% mai mici cu renovarea decat cudezvoltarea de la zero

Goschy sustine ca renovarea unui hotel implica cheltuieli maimici comparativ cu dezvoltarea unui hotel de la zero. "Mi-amdezvoltat lantul hotelier prin achizitii. Toate hotelurile pe carele-am cumparat au avut nevoie de reparatii si lucrari demodernizare", a spus el. In prezent, omul de afaceri timisoreanvrea sa modernizeze unitatile hoteliere Belvedere, Amfiteatru siPanoramic de pe litoralul romanesc, achizitionate in 2008. Pentru aface rost de bani, el a scos la vanzare mai mule proprietatidetinute.

Si omul de afaceri George Copos, care controleaza doua hoteluride cinci stele in Bucuresti (Hilton si Crowne Plaza), doua unitatipe litoralul romanesc si trei hoteluri la munte prin compania AnaHotels, spune ca strategia dezvoltarii a constat in achizitionareade active existente si in modernizarea lor.

"Achizitionarea de active deja existente ne-a permisvalorificarea mai buna si mai rapida a oportunitatilor din zona,respectiv turism de business in Bucuresti, sporturi de iarna inPoiana Brasov si sezon estival in Eforie Nord", a spus GerogeCopos, proprietarul a sapte hoteluri cu 1.000 de camere, de la carea obtinut anul trecut o cifra de afaceri de 26 milioane de euro in2009, mai putin cu 26% fata de nivelul din anul anterior. El a maiprecizat ca modernizarea in totalitate a unui activ existent oferaavantajul de-a aduce hotelul "la zi" intr-un timp mai scurt si cucheltuieli mai mici.

"Am decopertat tot, pastrand doar structura de rezistenta, amconsolidat structura si am reconstruit. Asa am procedat in cazulhotelului Crowne Plaza, precum si in cazul hotelurilor Europa siAstoria din Eforie Nord. Prin acelasi proces trece acum si hotelulSportul din Poiana Brasov", a spus el.

Un alt om de afaceri care si-a dezvoltat afaceri cu hotelurieste Mohamad Murad, care are mai multe unitati la mare si douahoteluri in Capitala.

"Hotelurile de la mare au fost cumparate insa cele din Bucurestisunt construite de la zero. Renovarea unui hotel este cu 20-30% maiieftina decat dezvoltarea de la zero. Cu toate acestea, cred caeste mai bine sa dezvolti un hotel de la zero, pentru ca astfel aisansa sa alegi locul in care va fi plasat hotelul, dar si conceptulde design interior si exterior", a spus omul de afaceri de originelibaneza Mohamad Murad.

Murad este presedintele grupului de firme Perla Majestic, careopereaza hoteluri cu 1.200 de camere. Cifra de afaceri inregistrataanul trecut de hotelurile lui Murad a fost de 12 mil. euro, maiputin cu 20% fata de anul anterior. Si Radu Enache, care detinelantul hotelier Continental, cu 14 hoteluri ce cumuleaza 2.500 decamere, a achizitionat cele mai multe hoteluri prin programele deprivatizare lansate de stat, dar si de la alti proprietari. "Doarhotelurile Ibis Parlament si Hello sunt construite de la zero", aspus el.

De la zero

Daca oamenii de afaceri Josef Goshy si George Copos au preferatsa cumpere si sa renoveze hoteluri, fratii Negoita au mizat pedezvoltarea de la zero a celor 2.200 de camere controlate.

"Am construit toate cele patru hoteluri de la zero. Mi s-a parutmult mai ieftin sa fac un hotel de la zero, decat sa cumpar unhotel si sa investesc in reconsolidare si modernizare. Mai multdecat atat, dezvoltarea unui hotel de la zero mi-a permis sa alegatat zona in care vreau sa am hotelul si felul in care sa aratehotelul", a declarat Ionut Negoita, care controleaza hotelurileConfort, Confort Traian, Rin Otopeni si Rin Grand Hotel.

Pe de alta parte, Negoita recunoaste ca s-a uitat la hoteluriledin piata cand a decis sa inceapa un business in industriaospitalitatii, insa nu a gasit nimic atractiv. El mai precizeaza caacum exista configurari diferite pentru hoteluri in comparatie cucele care se foloseau inainte de Revolutie.

Ionut Negoita este, alaturi de fratele lui Robert Negoita(deputat PSD), proprietarul celui mai mare hotel dupa numarul decamere, Rin Grand Hotel (peste 1.000 de camere). Hotelurilecontrolate de Negoita au avut o cifra de afaceri estimata la 14milioane de euro, in scadere cu 18% fata de anul anterior.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO