Companii

Cum sa-ti personalizezi businessul in functie de clienti

Cum sa-ti personalizezi businessul in functie de clienti

Cererea pentru sacose si ambalaje personalizate a companiilor mici si mijlocii a crescut in ultimii ani datorita necesitatii de a individualiza si de a promova produsele

03.07.2009, 00:00 183

Tiberiu Stoian este directorul executiv al companiei Reklama Shop Packaging, specializata in productia de ambalaje personalizate folosite in publicitate, industria alimentara, farmaceutica si confectii, care activeaza pe piata de acum cinci ani.

Printre clientii companiei se numara producatorul sibian de ciorapi Mondex, Apidava, compania care comercializeaza mierea de albine sub marca Roua Florilor, grupul Trust OrizontBrifcor, care comercializeaza angro produse alimentare, precum si editura Polirom."Inca din anul 2004 am demarat un studiu detaliat asupra tipurilor de ambalaje necesare pe piata romaneasca, volumele estimate, precum si nivelul investitiilor necesare in vederea productiei sau a importului de ambalaje personalizate", a precizat Stoian.

Desi rezultatul studiului a aratat ca piata locala avea nevoie de o companie care sa produca sau sa importe ambalaje, costurile pentru echipamentele performante erau foarte mari la acea vreme."Initial, am investit in domeniul ambalajelor flexibile personalizate din polietilena, iar din 2008 in ambalaje din polietilena biodegradabila. Astazi, compania are o capacitate de productie anuala de peste 1.800 de tone ambalaje din polietilena si polipropilena", a mai spus el.Investitiile initiale au avut o valoare de circa 300.000 de dolari (circa 240.000 de euro), bani utilizati pentru achizitionarea pachetelor de actiuni in cadrul unor unitati de productie deja existente. "Ulterior sau investit aproximativ 1,3 milioane de euro in retehnologizare si promovare la nivel national si international. Pe lista investitiilor efectuate se numara si un showroom de ambalaje, depozit si logistica, in valoare de aproximativ 900.000 euro", a mai precizat el.Showroomul va fi inaugurat in luna august la Iasi, unde este si sediul companiei. Filiale locale ale producatorului de ambalaje personalizate se mai gasesc si in Bucuresti, Craiova, Arad, Suceava si Timisoara.Anul trecut, compania a avut o cifra de afaceri de 1,4 mil, euro. Pentru acest an, fondatorul Reklama Shop Packaging estimeaza o crestere a afacerilor de pana la 1,63 mil. euro.

"Marja de profit in acest domeniu nu este de invidiat, fiind afectata destul de serios de fluctuatiile cursului valutar in raport cu moneda nationala. Pentru finele lui 2009 speram sa atingem o marja de 78%", a adaugat Stoian.El spune ca un pas foarte important in demararea afacerii a fost stabilirea categoriei de utilizatori, pentru a identifica nevoile pietei locale in ceea ce priveste domeniul ambalajelor personalizate."Am constatat la momentul respectiv o tendinta de crestere a exigentelor cu privire la caracteristicile constructive si cele legate de designul si calitatea imprimarii ambalajelor", mentioneaza Stoian.

Astfel, antreprenorul sa orientat catre productia unei game de ambalaje din polietilena si hartie cu finisaje si personalizari in mai multe culori, o categorie slab reprezentata la acea vreme. O importanta deosebita pentru popularizarea produselor au avuto si participarile la evenimentele din domeniu."Prezenta noastra in cadrul expozitiilor internationale si portofoliul nostru de ambalaje neau facut, treptat, cunoscuti in aceasta breasla, in special la nivel national", a mai spus Stoian.Participarea la expozitii atat in Europa, cat si in SUA, precum si intrarea Romaniei in Uniunea Europeana au fost principalele modalitati de promovare al companiei. Acum producatorul face livrari si pe plan extern, in state precum Austria, Bulgaria, Olanda si Belgia.

"Dupa participarea la o expozitie in Chisinau, sau semnat contracte cu producatori moldoveni, in special pentru exportul de folii metalizate personalizate pentru ambalarea de chipsuri si inghetata", a mentionat el.Din portofoliul de produse oferite de companie fac parte sacosele personalizate, pungile, sacii si foliile din polietilena si polipropilena simple sau laminate, etichete autocolante in rola si benzi adezive imprimate de tip scotch sau foliile pentru ambalarea produselor industriale. "Au aparut solicitari de ambalaje personalizate de la companii locale mici si medii care anterior nu se aratau interesate de ambalarea personalizata a produselor proprii", a mai spus el.Daca initial compania avea 28 de angajati, acum numarul lor a crescut la 70, din care majoritatea (52) se ocupa de fabricarea ambalajelor si 18 lucreaza in cadrul departamentelor comercial, design si logistica.

Piata ambalajelor personalizate a devenit foarte dinamica, mai ales dupa inceptul anului 2007."Adaptarea la normele europene si impunerea de reglementari stricte cu privire la obligativitatea ambalarii produselor (cum este cazul produselor de panificatie), necesitatea de a individualiza si de a promova brandurile prin intermediul ambalajelor, dar si cresterea economica generala au generat un volum extrem de important de comenzi noi", a mai adaugat Stoian.Una dintre dificultatile cu care se confrunta compania in ultima perioada este reprezentata de intarzierile mari de plata sau chiar incapacitatea de plata a clientilor, ceea ce duce, inevitabil, la o scadere a profitului companiei. De asemenea, un pericol il reprezinta si concurentii care importa produse mai ieftine. "Simtim permanent presiunea alternativelor fabricate in Asia si in special in China", conchide Stoian. O alta companie care ofera ambalaje personalizate din plastic si hartie este SIB Advertising, prezenta pe piata locala din luna august a anului 2006. "Am inceput acest business de familie la 22 ani, ca urmare a necesitatii de a ne intregi veniturile in timpul studentiei. Nu aveam experienta in domeniu, dar am mai lucrat in vanzari", a precizat Mariana Sima, managing partner al firmei SIB Advertising.

Din gama de produse oferite de companie fac parte sacose personalizate din plastic oxobiodegradabil, pungi de hartie, sacose din material textil, benzi scotch sau folii avertizatoare."Orice firma are la un moment dat nevoie de sacose, in conditiile in care trendul actual este de a oferi cu orice prilej cadouri angajatilor sau colaboratorilor", a adaugat Sima.Potrivit antreprenoarei, cifra de afaceri inregistrata in 2008 a companiei a fost de aproximativ 200.000 de euro, iar o estimare pentru acest an nu se poate face inca, intrucat datele se modifica de la o luna la alta.Investitia initiala a fost de aproximativ 300 de lei, bani utilizati pentru infiintarea firmei."Primele investitii au fost atat de mici pentru ca, la momentul respectiv, faptul ca eram studenta imi oferea cateva avantaje. Cautam un business de nisa, care sa aiba ca potentiali clienti toate companiile existente in Romania", a adaugat Sima.Acum, compania are clienti care au consum regulat sau care fac cate o comanda la interval de cativa ani.Primii clienti au venit in urma unor campanii de promovare prin telefoane si emailuri, prin care compania sia comunicat oferta, chiar daca nu a primit un feedback pozitiv de la inceput."Au trecut doua luni pana la primul client. Urmatorii au fost mai usor de gasit", a mai spus Sima.Preturile produselor oferite de firma variaza in functie de tipul sacosei, de material, de cantitate, de personalizare, fiind cuprinse intre 0,02 lei si un leu pe bucata."Concurenta este foarte mare in momentul actual. Nu era asa la inceput. Acum, preturile cele mai mici fac diferenta, pentru ca unii clienti prefera sa renunte la calitate in favoarea pretului", a adaugat Sima.

Reklama Shop Packaging

  • Director executiv: Tiberiu Stoian
  • Infiintata in 2004
  • Cifra de afaceri in 2008: 1,4 mil. euro
  • Cifra de afaceri estimata pentru 2009: 1,63 mil. euro
  • Marja de profit pentru 2009: 7 8%
  • Investitii initiale: 240.000 de euro
  • Capacitate de productie: peste 1.800 de tone/an
  • Filiale in Iasi, Bucuresti, Craiova, Arad, Suceava si Timisoara
  • Numar angajati: 70

SIB Advertising

  • Managing partner: Mariana Sima
  • Infiintata in 2006
  • Cifra de afaceri in 2008: 200.000 de euro
  • Investitie initiala: 300 lei
  • Preturile sacoselor variaza intre 0,02 si 1 leu/buc

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO