Companii

Cum gasesti profitul intr-o ceasca de cafea

Cum gasesti profitul intr-o ceasca de cafea
23.06.2008, 19:31 937

Pentru cei care doresc sa deschida o cafenea in stil italian, din iunie anul trecut s-a deschis pe piata din Romania prima cafenea Segafredo Zanetti Espresso in sistem franciza in Timisoara. Din 2003 BIBAS Group este unicul distribuitor autorizat al Segafredo Zanetti in Romania si tot prin intermediul grupului se pot obtine informatii si suport local privind sistemul de francize Segafredo Zanetti Espresso.
Francizatul trebuie sa suporte toate costurile legate de renovarea, amenajarea localului, costuri care depind de marimea locatiei, dar in general sunt intre 1.100 - 1.200 euro pe metrul patrat. Deasemenea, taxa initiala de franciza pentru a deschide o cafenea Segafredo Zanetti Espresso, este de 20.000 de euro si acopera dreptul de folosinta al brandului, know-how-ul acumulat de-a lungul anilor, materialele promotionale si aparatele profesionale de preparat cafea. In plus, se mai achita revedentele care reprezinta 4% din cifra de afaceri. Cheltuielile de promovare, trainingul personalului sunt suportate de francizat si ramane la atitudinea investitorului sa aloce bugetul pentru aceste activitati.
"Recuperarea investitiei se poate face si intr-un an, insa depinde foarte mult de francizat. Este de mentionat ca recuperarea rapida a investitiei necesita si un management al locatiei la fel de fiabil precum brandul Segafredo, la care BIBAS Group ofera solutii concrete", spune Salamon Csaba, director executiv BIBAS Group.
Designul interior, mobilierul special care respecta stilul cafenelelor Segafredo Espresso Zanetti si un spatiu de prezentare si preparare a produselor sunt furnizate de BIBAS Group. "Lucram cu un designer de interior din Austria care este expert in formarea spatiilor interioare din unitatile HoReCa (n.r. - hoteluri, restaurante, catering). Proiectul de bar, precum si toate echipamentele necesare au fost furnizate si instalate tot de BIBAS Group", mentioneaza Salamon Csaba.
El adauga ca locatia, care poate fi intre 50 si 500 de metri patrati, trebuie sa fie intr-o zona centrala cu trafic intens si vad comercial bun, dar poate sa fie si intr-un centru comercial mai mare de 60.000 de metri patrati sau un aeroport international. Incasarile pot varia intre 2.500 si 4.000 de euro pe zi, insa depind de mai multi factori, cum ar fi numarul clientilor care intra in cafenea, managementul locatiei. Pe langa specialitatile de cafea Segafredo, meniul contine deserturi si gelato tipic italian, sandwichuri si salate, precum si diverse specialitati cu si fara alcool.
Lantul de cafenele Turabo Cafe a inceput sa se dezvolte in 2003 ca o afacere inceputa de trei tineri si care la sfarsitul anului trecut a ajuns la 30 de locatii deschise in Romania. "Am acordat pana in acest moment doua francize in tara, insa am fost nevoiti sa reziliem unul dintre contracte deoarece francizatul nu a respectat clauzele contractuale", a spus Tudor Dragomir Niculescu, presedintele grupului Turabo Cafe.
El a adaugat ca "experienta cu cele doua francize acordate pana acum ne-a facut sa declaram acordarea de francize subiect inchis pentru urmatorii doi ani cand speram ca mentalitatea romanilor sa se schimbe si sa inteleaga ca o franciza cere sa respecti anumite clauze. Pana la maturizarea pietei vom deschide doar prin investitii proprii cafenele".
Investitia initiala pentru o cafenea Turabo se ridica la circa 125 - 200.000 de euro, in functie de dimensiunea cafenelei si se recupereaza in circa doi ani. Pentru francizele acordate, taxa initiala de intrare in franciza era de 15.000 de euro.
Designul cafenelelor este realizat in colaborare cu firme de arhitectura. "Schimbam destul de des colaborarile cu firmele de arhitectura deoarece vrem sa avem un design diferit pentru fiecare locatie. Pastram doar cinci-sase elemente pe care le utilizam in fiecare cafenea", a precizat Niculescu.
El estimeaza ca in medie 13 - 15.000 de clienti trec zilnic pragul celor 30 de cafenele, iar in functie de locatie si de numarul de locuri la mese o cafenea atrage in medie intre 300 si 500 de clienti zilnic.
Daca anul trecut compania a inregistrat o cifra de afaceri de sapte milioane de euro, presedintele grupului Turabo Cafe estimeaza pentru acest an venituri intre 12 si 14 mil. de euro, in functie de cat de repede vor fi deschise cele cinci locatii noi ce urmeaza a fi deschise pana la sfarsitul anului.
Nici compania Krauss Holdings, detinatoarea master francizei Coffee Republic pentru Romania nu intentioneaza sa acorde in urmatorul an franciza, dupa ce a deschis prima locatie in iunie in Baneasa Shopping City.
"Urmarim ca pana la sfarsitul anului sa mai deschidem o cafenea, iar pentru anul viitor strategia de dezvoltare prevede ca reteaua sa creasca cu alte trei locatii, toate in Bucuresti", a spus Imran Aziz, managerul Coffee Republic.
Investitia intr-o locatie Coffee Republic se ridica la 155.000 de euro pentru amenajarea locatiei.
Pe langa o gama larga de sortimente de cafea preparata doar in Italia, in cafenelele Coffee Republic din Romania, mai sunt comercializate produse proaspete si de patiserie. Publicul tinta este format din persoanele intre 20 si 40 de ani, din mediul urban, cu venituri peste medie.
Brandul va fi francizat si in tara, insa targetul companiei pana in 2009 este deschiderea celor cinci cafenele in capitala.
Compania Krauss Holdings, detinatoarea master francizei Coffee Republic pentru Romania estimeaza sa ajunga la o cifra de afaceri de 1,2 mil. euro pentru cele cinci cafenele pe care doreste sa le deschida in Bucuresti pana la sfarsitul lui 2009.
Un alt concept de cafenea contemporana si de lifestyle aparut in Polonia in anul 2000 este coffeeheaven, care numara 82 de cafenele in sapte tari si care din aprilie au patruns si pe piata din Romania cu prima locatie deschisa in Baneasa Shopping City. Intrarea coffeeheaven pe piata locala s-a facut prin incheierea unui joint-venture cu compania Snack Attack.
"Politica de extindere a coffeeheaven nu ia in calcul varianta de franciza. In fiecare noua tara compania intra fie direct, fie in parteneriat cu o companie locala cu experienta", a mentionat Cristiana Mateoiu, managing director al CHIR CAFE, societatea care reprezinta coffeeheaven in Romania.
Ea spune ca alegerea fiecarei locatii "se face cu extrem de mare atentie si precautie, avand in vedere ca dorim ca fiecare cafenenea sa se autosustina din punct de vedere financiar. Tocmai de aceea nu ne propunem sa deschidem cu orice pret un anumit numar de locatii, ci doar sa deschidem atat de multe cafenele cat sa fie profitabile fiecare in parte", adauga Cristiana Mateoiu. Investitia intr-o cafenea coffeeheaven variaza intre 150 - 200.000 de euro, in functie de dimensiune si de situatia spatiului preluat. Conceptul de design poarta amprenta biroului de arhitectura britanic Chapman Taylor. Mobilierul este produs in Cehia pentru toate magazine, iar barul si elementele din lemn care intra in componenta magazinului sunt achizitionate local. Investitia se recupereaza in medie cam intr-un an si jumatate.
Suprafata ideala pentru o locatie este intre 100 si 200 de metri patrati, dar in anumite zone de interes poate fi si intre 70 si 80 de metri patrati, iar veniturile pe care o cafenea coffeeheaven le poate aduce variaza intre 20.000 si 100.000 de euro.
Pentru locatia deschisa in mall-ul din Baneasa, Cristiana Mateoiu estimeaza un numar de 7 - 8.000 de clienti care vor trece pragul coffeeheaven pe luna. Daca ar fi sa dea sfaturi antreprenorilor care doresc sa deschida o cafenea in franciza, managing directorul CHIR CAF? spune ca "deschiderea unei cafenele in sistem de franciza presupune, pe langa cunostinte in domeniu, o disponibilitate financiara suficient de mare cat sa poata sustine nu numai amenajarea magazinului si eventuala taxa de deschidere, dar si toate celelalte costuri adiacente lansarii. Sunt de asemenea provocari legate de dorinta de a avea produse de calitate in conditiile unor volume de vanzari destul de modeste la inceput. Este intr-adevar o afacere frumoasa, dar nu chiar atat de simpla cum poate parea la inceput".
Un alt brand foarte cunoscut de cafenele este Gloria Jean's care a deschis primul coffee-shop din Romania in 2005 in Plaza Romania, dupa ce in 2004 grupul de firme Gourmet a semnat un contract de master franciza cu Gloria Jean's Gourmet Coffees din SUA acoperind Romania, Ungaria si Bulgaria.
In Romania au fost deschise pana in prezent patru cafenele, iar pana la sfarsitul anului va mai fi deschisa inca o locatie in mallul din Pitesti. Investitia pentru o cafenea este in jur de 150.000 de euro, iar taxa initiala de franciza este de 25.000 de euro. Pe langa aceste taxe, se mai plateste o redeventa de 6%, cheltuielile de promovare si trainingul personalului fiind incluse in taxa de franciza.
Designul cafenelei Gloria Jean's este facut in Australia de catre o echipa de arhitecti, iar productia este realizata in Turcia, iar suprafata unei cafenele trebuie sa fie intre 100 si 150 mp.
Adrian Gheorghe, managing director al companiei de consultanta in franciza Thinkbig, care are in portofoliu franciza Gloria Jean's spune ca un antreprenor trebuie "sa investeasca cu atentie dupa ce a analizat toti factorii de risc".
Tot in portofoliul Thinkbig se afla si brandul Bourbon Cockteils&Coffee, o retea nationala de cafenele care urmareste sa se dezvolte in sistem franciza, avand pana in acest moment deschise zece locatii in toata tara. Prima locatie Bourbon Cockteils&Coffee a fost deschisa in 2004 in Constanta.
In ceea ce priveste investitia, aceasta este de circa 100.000 de euro si poate fi recuperata in doi - trei ani, taxa de franciza ridicandu-se la 15.000 de euro si o redeventa de 4% din cifra de afaceri. Lanturile de cafenele Bourbon Cockteils&Coffee sunt dezvoltate in principal in malluri si centre comerciale, iar spatiul pentru locatia unei cafenele variaza intre 70 si 120 de metri patrati.

Coffeeheaven
Investitia intr-o cafenea coffeeheaven variaza intre 150 si 200.000 de euro
Mobilierul este produs in Cehia pentru toate noile magazine, iar barul si elementele din lemn sunt de obicei achizitionate local
Investitia se recupereaza in medie cam intr-un an si jumatate
Suprafata ideala pentru o locatie este intre 100 si 200 de metri patrati
Veniturile unei cafenele variaza intre 20.000 si 100.000 de euro

Coffee Republic
Investitia intr-o locatie Coffee Republic se ridica la 155.000 de euro pentru amenajarea locatiei
Primele locatii vor fi deschise in Bucuresti, franciza urmand a fi acordata doar in tara
Publicul tinta este format din persoanele intre 20 si 40 de ani, din mediul urban, cu venituri peste medie
Cifra de afaceri estimata pentru cinci locatii este de 1,2 mil. euro

Turabo Cafe
Investitia initiala pentru o cafenea Turabo este intre 125 si 200.000 de euro, suma care se recupereaza in circa doi ani
Au fost acordate doua francize, pentru una dintre ele contractul fiind reziliat
O cafenea atrage in medie intre 300 si 500 de clienti zilnic
Veniturile estimate pentru 2008 sunt intre 12 si 14 mil. de euro pentru 35 de cafenele

Segafredo Zanetti Espresso
Meniul contine: specialitati de cafea, deserturi, gelato tipic italian, sandwichuri si salate
Taxa initiala de franciza: 20.000 de euro
Locatia poate fi intre 50 si 500 de metri patrati
Costurile legate de renovarea, amenajarea localului sunt in general intre 1.100 si 1.200 euro pe metrul patrat
Incasarile pot varia intre 2.500 si 4.000 de euro pe zi

Bourbon
Este o retea nationala de cafenele
Pana in acest moment sunt deschise zece locatii in toata tara
Prima locatie a fost deschisa in 2004 in Constanta
Investitia intr-o cafenea este de circa 100.000 de euro
Recuperarea investitiei se face in doi - trei ani
Taxa de franciza este de 15.000 de euro

Gloria Jean's
Primul coffee-shop din Romania a fost deschis in 2005
Master franciza pe plan local apartine grupului de firme Gourmet
Investitia pentru o cafenea este in jur de 150.000 de euro
Taxa initiala de franciza este de 25.000 de euro
Redeventa este 6%
Suprafata unei cafenele trebuie sa fie intre 100 si 150 de metri patrati

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO