Companii

Cum au ajuns doi fosti angajati ai uzinei Avioane Craiova la afaceri de 20 mil. euro din productia de inghetata

Cum au ajuns doi fosti angajati ai uzinei Avioane Craiova la afaceri de 20 mil. euro din productia de inghetata
16.07.2009, 00:00 1719

Planurile pe termen mediu ale Top Gel, unul dintre cei mai mari trei producatori locali de inghetata, vizeaza intrarea mai puternica pe piata din Capitala, lansarea unor categorii noi de produse si triplarea vanzarilor in cinci ani. Estimarile pentru 2009 indica vanzari de 20 mil. euro, in crestere cu circa 30% fata de valoarea inregistrata anul trecut.
Cei doi asociati ai Top Gel au atacat piata inghetatei mai intai ca si comercianti, in anul 1994, punand pe picioare o firma de distributie a inghetatei Ice Dyp in Craiova. Inainte de 1990 ei au lucrat la producatorul Avioane Craiova, iar prima afacere a fost distributia de sucuri. Petre Popa si Robert Iriza au intrat pe piata inghetatei pentru ca au vazut aici mai mult loc de dezvoltare decat pe piata bauturilor racoritoare, pe care gigantii Pepsi si Coca-Cola au intrat puternic inca din primii ani de la caderea regimului comunist.
Pasul spre productie l-au facut in anul 1996, cand au cumparat o linie second-hand si au pus pe picioare o mica fabrica in Craiova.
"Am devenit producatori de inghetata in adevaratul sens al cuvantului in anul 1998, cand am cumparat prima linie noua de fabricatie. A fost un inceput greu pentru ca a trebuit sa umblam 3-4 luni pe la banca pentru a accesa un credit de 600.000 de dolari, de la Bancorex. Garantia noastra era afacerea, iar ei voiau active", isi aminteste Popa.

30 mil. euro "i-a costat" inghetata
Investitia in prima linie noua de productie a fost de aproximativ un milion de euro, piata de desfacere fiind judetul Dolj si alte judete din jurul sau.
Cei doi antreprenori au mers inca de la inceput pe sistemul propriu de distributie, astfel incat in acest moment compania Top Gel detine o flota de 200 de autovehicule prin care inghetata ajunge la 21.000 de magazine. "Oricine poate produce, cel mai greu este sa vinzi marfa. Noi am vrut sa avem propriul sistem de distributie a produselor pentru a nu depinde de altii", explica Popa.
El estimeaza investitiile totale in companie la 30 mil. euro, cele mai mari active fiind fabrica, cele 16 depozite si puncte de lucru din tara si flota de 200 de autovehicule.
Cea mai mare investitie in aceasta afacere a fost finalizata in anul 2007, cand Top Gel a inaugurat fabrica de inghetata din comuna Carcea, in apropierea orasului Craiova. Aici au fost transferate liniile de productie din fabrica din Craiova. Investitia in noua fabrica, cu o capacitate de 100 de tone pe zi, este estimata de cei doi antreprenori la 10 mil. euro. In prezent compania lucreaza la jumatate din capacitate.
"Noua fabrica ne permite dublarea vanzarilor si dezvoltarea exporturilor", afirma Robert Iriza. El precizeaza ca din totalul investitiilor in noua fabrica 4 mil. euro au fost resurse atrase de la banci. "In ultimii ani am luat credite de la Raiffeisen, BRD si UniCredit Tiriac Bank", precizeaza Iriza.
El mai spune ca obiectivul Top Gel este triplarea afacerilor in urmatorii cinci ani, interval in care consumul de inghetata se va dubla. Anul trecut, compania a avut o cifra de afaceri de circa 15 mil. euro si un EBITDA de 3-4 mil. euro.

Bani de la UE pentru produse noi
In luna mai din acest an, compania a obtinut fonduri structurale de aproape
2 mil. euro (7,6 mil. lei) pentru un proiect de dezvoltare a unor produse noi la Carcea, mai sofisticate. Popa spune insa ca investitia ar putea fi amanata din cauza conditiilor mai dificile de pe piata.
La nivel local nu a fost anuntata pana acum nicio investitie mare in productia de inghetata pentru acest an. Singura companie care a realizat investitii masive pe piata inghetatei este Unilever, gigantul din industria bunurilor de larg consum care in urma cu cateva saptamani a anuntat intrarea diviziei Algida in Romania.
"Dosarul pentru accesarea fondurilor structurale a fost pregatit in urma cu aproximativ un an, cand conditiile din piata erau diferite de cele de acum. In acest moment vrem sa continuam proiectul de dezvoltare a fabricii, insa cu o suma mai mica", precizeaza Popa.
"2009 nu este un an bun pentru lansari de produse complexe, cum sunt cele pe care le aveam in planul de afaceri pentru care am primit finantare de la UE", explica Iriza.
Planurile de viitor vizeaza si dezvoltarea vanzarilor pe pietele externe. "In acest an am facut primul pas pe pietele externe prin demararea livrarilor in Bulgaria printr-un parteneriat cu un distribuitor. Si Serbia este o piata care ne ofera oportunitati de dezvoltare", afirma Adriean Asan, directorul general al companiei.
"Am facut o singura afacere, nu am investit in nicio alta linie de business pentru ca ne-am concentrat pe Top Gel. Ne gandim ca in viitor sa investim si in alte segmente din industria alimentara, pentru a avea produse care sa ne completeze portofoliul intr-un mod profitabil", mai spune presedintele Top Gel.
Scopul este utilizarea activelor de productie, distributie si logistica pe tot parcursul anului, astfel incat sa poata fi redusa sezonalitatea vanzarilor. Productia de inghetata este un business cu o sezonalitate foarte ridicata, circa 80% din vanzari realizandu-se in perioada mai-septembrie.
Pana acum, producatorul nu a atacat foarte agresiv Capitala, piata pe care o considera atipica din cauza marjelor mari din comert.
"Orice produs care intra in comertul din Bucuresti devine automat premium prin pret", spune Petre Popa, presedintele si actionarul majoritar al Top Gel, unul dintre cei mai mari trei producatori locali de inghetata. "Fiecare dicteaza in magazinul lui. Mie imi pare rau ca vand un produs la un leu, iar in magazin ajunge la 3,5 lei. Nu pot face mai mult decat a recomanda un pret comerciantului", afirma el.
In Bucuresti, adaosurile comerciale sunt mult mai mari decat in alte orase, iar Popa crede ca situatia aceasta va ramane pe piata mult timp, explicatia pe care o da fiind faptul ca romanii nu sunt atenti la diferenta intre cat costa si cat merita un produs.
Piata inghetatei, estimata la 120-140 mil. euro, va creste si in acest an, in ciuda conditiilor economice dificile, prognozeaza producatorii de profil.

Cum va schimba Algida piata inghetatei
"Algida va creste cu siguranta consumul de inghetata in Romania, datorita promovarii agresive pe care o fac produselor lor", anticipeaza Robert Iriza. 
Insa cat de mult va putea lua din cota micilor companii?
Popa afirma ca lupta pe piata era oricum dura si intre producatorii romani, inainte de intrarea Algida.
"Piata este foarte fragmentata, nici noi nu-i stim pe toti producatorii care activeaza in acest moment. Companiile romanesti mari au devenit atat de puternice incat e din ce in ce mai greu pentru micii producatori din esalonul doi al pietei sa-si vanda produsele", spune el.
Portofoliul local al Algida include in acest moment in special produse premium, in conditiile in care 70-80% din inghetata vanduta in Romania, in volum, este pozitionata pe segmentele de pret mediu si inferior.
NestlŽ a intrat pe piata, ca si Algida, pe segmentul premium, iar din 2007 si-a dezvoltat portofoliul prin lansari de produse mai ieftine, care au diminuat pretul mediu al inghetatei NestlŽ Ice Cream distribuite in Romania.
"Piata cred ca va ramane insa multi ani de acum inainte orientata catre segmentele mediu si popular", mai spune Popa. El crede ca incercarile producatorilor de a-i convinge pe romani sa consume si iarna inghetata nu vor revolutiona piata. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO