Companii

Cum a ajuns magiunul de Topoloveni în concurenţă cu dulceţurile franţuzeşti

14.06.2010, 00:00 1036

Reţeta businessului cu magiun de Topoloveni pare simplă - 2.000de tone de prune, 14 ore de fierbere, 5 zile de răcire, ambalare şidistribuţie către majoritatea hipermarketurilor şisupermarketurilor din România, asezonat cu discuţii avansate pentruexport în Europa, America, Israel sau Canada.

În realitate, pentru a o pune în practică, familiei Stanciulov,proprietara fabricii Sonimpex Serv Com, i-a luat aproape 10ani.

La finalul lui 2000, Bibiana Stanciulov a pus ochii pe fabricade magiun de stat din Topoloveni, în lichidare la acea vreme şi,după ce a renunţat la postul de radio la care lucra a decis sădevină antreprenor, cu "bani de la bănci".

"Când am preluat fabrica, era un maldăr de fier vechi. Nu maiproducea nimic, urma să fie preluată de cei de la Componente AutoDacia Piteşti. Am investit miliarde bune de lei (vechi - n.red.),bani luaţi de la BCR, şi am început să produc, după ce ammodernizat cazanele şi linia de producţie pentru a reduce costurilecu utilităţile şi a avea productivitate mai mare", povesteşteBibiana Stanciulov, directorul general al companiei.

Preţuri de şapte ori mai mari în Vest

Într-un an de zile, cu 25 de angajaţi, fabrica a început săproducă 200 de tone de magiun de prune, în condiţiile în careunitatea de producţie funcţiona doar două luni pe an, de lasfârşitul lui iulie până în septembrie, după recoltareafructelor.

A urmat exportul, dar timp de opt ani doar în calitate dematerie primă, livrată în butoaie de 200 de kilograme cătreGermania şi Austria. Companiile germane şi austriece îl ambalau, îletichetau şi îl puneau la raft în borcane de 100 de grame, pe careulterior le vindeau cu 7-8 lire unitatea.

"Eu îl dădeam cu un euro kilogramul. În 2008, angajaţii mei auajuns în Austria şi când s-au întors, mi-au spus cu cât se vindeacolo. Am hotărât să fac eu lucrul acesta. Vreau să intru cu el laborcan de data aceasta şi deja sunt în discuţii cu mai multe ţăridin Europa şi America", spune Stanciulov.

Pentru a face pasul următor, fabrica trebuia modernizată, patrucazane de fierbere schimbate şi în plus linie de sortare, ambalareşi etichetare. Ideea de a produce sub brand propriu a coincis culansarea Programului Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR) pentrucare Uniunea Europeană a alocat României peste 8 miliarde deeuro.

Primele proiecte s-au lovit de birocraţie şi multe dintre ele aufost respinse, chiar dacă producătorii au muncit luni de zile laproiectul de investiţii. Sonimpex Serv Com a fost la un pas de a"pleca acasă cu proiectul", autorităţile refuzându-l în primă fazăpentru că Magiunul de Topoloveni era scris cu ghilimele, după cumspune Stanciulov.

"Procesul a fost destul de dificil, mai ales că vorbisem deja cufurnizorii de echipamente din Italia cu care urma să intru înconflict dacă nu primeam banii. Până la urmă au declarat eligibilproiectul în valoare de 530.000 de euro, cu toate că valoareainiţială era mai mare. Am luat din nou credit de la BCR şi amînceput investiţia. Proiectul a fost finalizat abia anul trecut",spune Stanciulov.

Planuri pentru un lanţ propriu de magazine

În prezent, compania are contracte cu producători de fructepentru 800-1000 de tone de prune, dar pentru anul acestacapacitatea de producţie se va mări până la circa 400 de tone demagiun, ceea ce înseamnă volum dublu de fructe.

"La un kilogram de magiun este nevoie de 4-5 kilograme de prune,în funcţie de cât a fost anul de ploios", anunţă directorul generalal Sonimpex Serv Com. În plus, fabrica produce acum în restulanului şi dulceaţă, circa 30 de tone, iar din toamnă vrea să adaugepe linia de producţie şi zacuscă. Produsele sunt deja la nivellocal, preţul de vânzare al unui borcan de 350 de grame ajungând la8,5-10 lei în supermarketuri şi hipermarketuri şi la aproape 20 delei "în magazinele de fiţe", după cum le numeşte Stanciulov.

Cu toate acestea, la export preţurile vor rivaliza cu cele aledulceţurilor franţuzeşti, mai ales că luna aceasta produsul aprimit certificare europeană, fiind singurul de altfel din toateprodusele tradiţionale româneşti.

Ca planuri de viitor, ceea ce înseamnă o perioadă de până lacinci ani, compania, care a rulat 7,4 mil. lei în 2009 (1,7 mil.euro), vrea să deschidă lanţul propriu de magazine în care să vândăprodusele marca Topoloveni.

"Cifra de afaceri se va dubla cel puţin, mai ales că abia anultrecut am finalizat modernizarea fabricii. În septembrie 2009făceam magiun şi montam liniile. Acum lucrăm cu fabrica lacapacitate maximă", asigură Stanciulov, care a mai primit orecunoaştere, făcând acum parte din furnizorii Casei Regale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO