Companii

Cu datorii de 792 mil. euro, Daewoo Mangalia asteapta salvarea de la Guvern

Cu datorii de 792 mil. euro, Daewoo Mangalia asteapta salvarea de la Guvern
26.08.2009, 16:55 53

In ultimii patru ani, coreenii de la Daewoo au acumulat pierderi de 167,4 mil. euro. Datoriile totale ale companiei au explodat, numai in ultimii doi ani acestea majorandu-se de 2,2 ori si ajungand la finele anului trecut la 3,17 mld. lei (792 mil. euro).

Credite la BCR si Banca Transilvania

Daewoo are emise scrisori de garantie in valoare de 189,2 mil. euro si 125,8 mil. dolari din partea Korean Development Bank si din partea Export-Import Bank of Korea pentru suma de 91,8 mil. dolari, gajate cu bunuri din patrimoniul societatii. Compania mai are credite si la doua banci romanesti, respectiv BCR si Banca Transilvania, potrivit datelor disponibile in Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare.

Situatia dificila prin care trece constructorul de nave a ajuns recent in atentia presedintelui Romaniei Traian Basescu, care a declarat dupa o intalnire cu conducerea companiei ca firma se confrunta cu o criza de lichiditati si ca trebuie gasite solutii pentru a nu fi oprita productia.

El a precizat ca asteapta ca Guvernul sa gaseasca solutii in acest sens pentru suplimentarea capitalului Daewoo Mangalia. Seful statului a comparat situatia companiei cu cea de la Oltchim, care asteapta salvarea statului printr-un ajutor in valoare de aproape 500 de milioane de euro.

Conducerea societatii nu a putut fi contactata pentru comentarii.

Au nevoie de 200 mil. euro

Oficialii Daewoo Mangalia au declarat recent ca au nevoie de 200 mil. euro la capitalul social, din care statul ar trebui sa vina cu aproximativ 100 mil. euro.

Coreenii de la Daewoo Shipbuliding & Marine Engineering Co controleaza 50,99% din actiunile Daewoo Mangalia, iar statul detine prin intermediul santierului naval 2 Mai Mangalia 48,99% din capitalul companiei. Pierderile semnificative inregistrate de companiei anul trecut vin in contextul in care constructorii de nave s-au confruntat cu costurile ridicate la materii prime, in special la tabla, al carei pret s-a majorat de aproape doua ori in cateva luni pe parcursul anului 2008, ajungand in vara la peste 1.000 de dolari/tona.

Contractele in sectorul de constructii navale se deruleaza pe perioade mari de timp, de circa 2-3 ani, astfel ca preturile de vanzare ale navelor nu sunt corelate totdeauna cu costurile de productie si pot sa apara diferente semnificative din momentul semnarii unui contract si pana la finalizarea navei.

Totodata, contractele sunt in general incheiate in moneda straina, marea majoritate a constructorilor lucrand aproape integral la export, iar activitatea implica un risc valutar care deriva din diferentele de curs dintre perioada la care se incheie contractele si din finalizarea acestora, ce poate genera la fel pierderi.

In cazul Daewoo Mangalia, trebuie avute in vedere si datoriile in valuta, pe fondul deprecierii leului fata de euro si dolar din ultimii ani, reevaluarea acestora in moneda nationala producand pierderi la nivel financiar.

Afacerile Daewoo au inregistrat un avans de 31% anul trecut, pana la aproape 1,3 miliarde de lei (359,1 mil. euro), ca urmare a unor contracte incheiate anterior in perioada de boom economic.

Anul acesta insa, pe fondul crizei internationale, santierele navale din tara n-au mai incheiat niciun contract important si specialistii din industrie nu intrevad o imbunatatire a situatiei nici pana la finalul lui 2009.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO