Companii

Cu comenzi de 300 mil. euro pana in 2008, Santierul Naval Constanta creste cu 50%

24.11.2005, 19:00 21

Santierul Naval Constanta (SNC) estimeaza pentru acest an o crestere cu circa 50% a veniturilor totale, pana la nivelul de 210 milioane de lei (57,5 milioane de euro la un curs mediu estimat de 3,65 lei/euro). Compania va livra anul acesta prima nava dintr-un contract in valoare de 300 milioane de euro, care se va derula pana in 2008.

Veniturile totale ale santierului naval s-au ridicat in primul semestru la 104,8 milioane de lei (circa 24 de mil. euro), conform reprezentantilor companiei.

"Estimam ca acest ritm de crestere se va mentine pana la sfarsitul anului, adica asteptam practic un nivel al veniturilor totale anuale dublu fata de primul semestru", a aratat Radu Rusen, directorul general al Santierului Naval Constanta.

"Pentru 2006 prevedem o crestere de 20% a veniturilor fata de acest an", a mai spus el.

Santierul Naval Constanta lanseaza astazi prima nava de mare tonaj din cadrul unui amplu program de constructii demarat in urma cu circa doi ani.

"Aceasta este prima nava dintr-o serie de zece nave care vor fi construite la Santierul Naval Constanta pana la mijlocul lui 2008. Valoarea contractelor aferente acestor zece nave se ridica la peste 300 de milioane de dolari (250 de milioane de euro - n.r.)", a declarat Rusen.

"Pentru anul viitor avem programate 3 livrari de nave, urmand ca in 2007 sa fie livrate inca 4 nave", a mai precizat directorul SNC.

Profitul s-a ridicat in primele sase luni la 7,5 milioane de lei (peste 2 milioane de euro), cu 17% mai mare decat intreg profitul net inregistrat anul trecut. Anul 2004 a fost primul an incheiat cu profit, dupa o lunga serie de pierderi, acesta fiind rezultatul programului de restructurare derulat dupa privatizarea santierului naval.

Spre deosebire de celelalte santiere navale, care isi adapteaza productia in functie de comenzi, Santierul Naval Constanta a adoptat o strategie de productie in serie, care sa ajute la reducerea costurilor de productie.

"Politica de marketing a companiei a fost sa-si dezvolte propriile proiecte pe care le-a prezentat apoi in piata, cu scopul de a produce serii de nave. Aceasta productie de serie in functie de comenzi permite o mai buna gestuine a resurselor si reducerea costurilor de productie", spune Rusen.

Santierul Naval Constanta a fost privatizat in aprilie 2002, cand societatea Resource International, inregistrata in Insulele Marshall, a preluat de la stat pachetul majoritar de actiuni in cadrul unei tranzactii de 17,4 milioane de dolari. Actionarii Resource International sunt Histria Shipmanagement si Technical Shiprepairs and Maintenance, ambele facand parte din grupul Histria, precum si o serie de firme din Cipru si Malta. Actionarul majoritar al grupului de firme Histria este omul de afaceri Gheorghe Bosanceanu, care finanteaza si clubul de fotbal Farul Constanta.

In luna august a acestui an, Resource International a realizat o majorare de capital in valoare de peste 9,3 milioane de euro pentru a finanta investitiile asumate in cadrul procesului de privatizare.

"Aceasta a fost ultima etapa a procesului de privatizare a societatii, actionarul majoritar indeplinindu-si in mai putin de 3 ani obligatiile asumate prin intermediul contractului de privatizare, care se intindeau pe o perioada de 5 ani. Asta nu inseamna ca investitiile s-au terminat. Avem in continuare programe de investitii aprobate si sper sa ne continuam cresterea", a declarat Rusen.

Santierele navale romanesti au fost asaltate de comenzi la inceputul acestui an, considerat de multi operatori drept un an de varf pentru industria navala. Specialistii estimeaza ca aceasta perioada de varf va fi urmata de o usoara scadere a comenzilor in urmatorii ani. andrei.chirileasa@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO