Companii

Cristian Cornea, Can-Pack: Un camion ar trebui să facă şapte curse pe zi de la fabrica noastră din Berceni până în Pantelimon. Face doar două! „Aş fi vrut să văd de la guvern proiecte de dezvoltare a infrastructurii. Nimeni nu merge să vadă cum stau miile de oameni blocaţi pe centura de sud.“

Autor: Mirabela Tiron

01.02.2017, 00:07 3473

Cristian Cornea, directorul ge­neral al Can Pack România, fabrica în care se produc doze de bere şi suc, spune că un camion care pleacă de pe porţile fabricii din şoseaua Berceni abia reuşeşte să facă două curse pe zi până la un client din Pantelimon, dat fiind că pierde ore întregi pe centura de sud a Capitalei.

„Este o fantezie de fapt şi când face două curse pe zi, centura de sud este sufocată, zeci de maşini şi camioane pierd ore întregi. Un camion cu doze de bere trebuia să facă şi şapte curse pe zi, având în vedere că sunt  15-20 de kilometri de la fabrica noastră din Şoseaua Berceni până la clientul Tuborg din Pantelimon. Credeam că într-o bună zi centura de sud a Capitalei va arăta ca aceea din nord. Mi se pare absurd ca într-o capitală europeană să nu ai pasaje şi o şosea de centură pe care să nu pierzi ore în şir“, spune Cristian Cornea.

Anul acesta Ministerul Transporturilor va aloca doar 106 milioane de lei, adică puţin peste 10% din valoarea totală a proiectului pentru centura de sud a Capitalei. Mai mult, potrivit planului, anul viitor nu se va aloca niciun leu, aproape 250 mil. lei se vor aloca în 2019 şi 550 mil. lei în 2020, ceea ce înseamnă că abia peste patru ani se va circula civilizat între cele două autostrăzi prin partea de sud a Capitalei. Cei aproape 47 km din centura de sud a Capitalei, între A2 şi A1, vor costa 965 de milioane de lei, potrivit estimărilor ministerului. Din această sumă, până acum ministerul a plătit 60 mil. lei până la finalul lui 2015 şi 133.000 de lei anul trecut. Şi pasajul de la Domneşti de pe centura Capitalei, care ar fi fluidizat traficul într-una din cele mai aglomerate zone din România, este de asemenea abandonat, finalizarea lui fiind amânată până după 2020.

În acest timp, de pe porţile fabricii Can Pack de pe şoseaua Berceni, singura din ţară în care se produc ambalaje pentru bere şi suc, ies anual peste 900 de milioane de doze de aluminiu, circa 45% fiind vândute la export. „Dozele sunt transportate atât pe cale rutieră, cât şi pe calea ferată. Logistic este foarte dificil pentru noi din cauza stării infrastructurii. Aş fi vrut să văd de la Guvern proiecte de dezvoltare a infrastructurii, orice altceva în afară de priorităţile din acest moment. Ceea ce văd eu acum sunt doar scandaluri fără precedent, nimeni nu merge să vadă cum stau miile de oameni blocaţi pe centura de sud“, a spus Cristian Cornea.

Fabrica din Berceni, un barometru local al consumului de băuturi alcoolice şi nonalcoolice, a avut anul trecut o cifră de afaceri de 81 de milioane de euro, iar pentru acest an Cristian Cornea spune că a bugetat o creştere cu 5% a businessului. Printre com­paniile pentru care Can Pack fabrică doze metalice se numără  Heineken, SABMiller, Bergenbier sau Tuborg România.  La export, compania lucrează cu clienţi din Cipru, Turcia, Grecia, Republica Moldova, Ungaria dar şi Africa de Sud.

„Nu am început anul bine, a trebuit să le explic angajaţilor din top management, cei mai productivi,  că vor avea un salariu mai mic din cauza măsurii de plafonare a CAS. Eu, personal, m-am simţit umilit de această măsură a statului. Pe acţionar nu îl intere­sează ce a decis statul român, nu poţi să mergi să îi spui că ţi-a luat statul din salariu.“

Decizia noului guvern PSD de a elimina plafonul de cinci salarii medii brute la plata contribuţiei de asigurări sociale (CAS) a bulversat mediul de business. Această măsură îi afectează pe angajaţii din top management. Potrivit celor mai recente date ale Minis­terului Muncii, vor fi afectaţi 36.000 de angajaţi care au salarii mai mari de 15.000 de lei brut pe lună (echivalentul a 5 salarii medii pe economie).

Can-Pack este unul dintre cei mai mari jucători cu capital polonez de pe piaţa locală, unde activează în total 725 de firme poloneze. Companiile cu capital polonez activează în industriile chimică, alimentară, a materialelor de construcţii, în producţia de ambalaje metalice şi alte domenii.

La nivel internaţional, grupul polonez Can-Pack, prezent în piaţă de 20 de ani şi al cărui acţionar majoritar este compania nord-americană F&P Holding, controlează, pe lângă fabrica din România, unităţi de producţie în Polonia, Ucraina, Slovenia, Cehia, Dubai, Franţa, India, Maroc. Afacerile grupului, care are 4.000 de angajaţi la nivel global, se ridică la peste un miliard de euro.

 

Ce spune Cristian Cornea despre plafonarea CAS: Era necesar să fie umiliţi astfel 20-30 de mii de oameni de top ai acestei ţări?

Am învăţat 20 de ani, am evoluat profesional în mod constant, ajungând să conduc prin competenţă o societate care plateşte taxe şi impozite statului cel putin de 10-15 milioane de euro pe an. Eu plătesc anual taxe şi contribuţii în nume personal de circa

250.000 -300.000 de lei. Mă simt pur şi simplu umilit pentru faptul că guvernul a dispus, prin desfiinţarea plafoanelor de CAS şi CASS, să plătesc alte sute de milioane anual taxe şi impozite. Dacă mă îmbolnăvesc, plătesc iarăşi şi pentru doctori şi medicamente, dacă merg pe stradă dau din groapă în groapă şi stau cu orele în ambuteiaje. Îmi pun zilnic întrebările următoare: ce primesc în schimbul celor 300.000 de lei pe care îi plătesc anual la stat? De ce jobul de director general executiv nu este încadrat într-o grupă de muncă care să îi reflecte nivelul de stres? Cu cât este mai prejos de exemplu decât jobul de controlor de trafic aerian?

Nu se puteau găsi alte surse de finanţare, trebuia umiliţi astfel cei 20-30 de mii de oameni de top ai acestei ţări?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO