Companii

Creşterea preţurilor la materiile prime şi transport, instabilitatea politică, impredictibilitatea cursului, provocările din 2022 pentru oamenii de afaceri din România. Cosmin Bucur, Moneycorp: 2022, considerat până nu demult anul revenirii economice, tinde să devină anul incertitudinii

Cosmin Bucur, Managing Director al Moneycorp România

Cosmin Bucur, Managing Director al Moneycorp România

Autor: Cristina Bellu

29.11.2021, 13:00 368

Creşterea costurilor la materiilor prime, instabilitatea politică, avansul costurilor de transport şi impredictibilitatea cursului valutar sunt, în opinia oamenilor de afaceri, principalele provocări din 2022, notează barometrul realizat de instituţia de plăţi Moneycorp pe un grup de peste 1.200 de companii din România.

Acestora li se adaugă criza semiconductorilor, creşterea costurilor de finanţare, a tarifelor la energie şi gaz şi lipsa personalului calificat.

,,2022, an considerat la nivel internaţional, până nu demult, anul revenirii economice, tinde să devină anul incertitudinii, inflaţia şi dinamica pandemiei COVID fiind principalele coordonate care vor marca evoluţia business-ului. Creşterile de preţuri, instabilitatea politică, problemele din lanţurile de transport, temerile în privinţa scăderii consumului vor influenţa deciziile de business’’, spune Cosmin Bucur, Managing Director al Moneycorp România.

În această conjunctură, România are şansa de a-şi întări economia, pe baza fondurilor din PNRR însă, pe de altă parte, riscă să intre într-o zonă de stagnare, chiar de scădere economică, dacă nu va reuşi să urmeze calendarul de reforme stabilit.

Potrivit rezultatelor barometrului anual Moneycorp 2021-2022, mediul de afaceri pare cel puţin rezervat în privinţa evoluţiei din 2022. Astfel, 36,6% dintre respondenti văd o scădere economică anul viitor, iar 17,1% o stagnare. La pol opus se află 19,5% dintre manageri care  estimează o creştere economică de până în 2%, 12,2% între 2-4%, iar 14,6% dintre manageri sunt încrezători că vom avea un avans de peste 4 procente.

Deşi se anunţă o perioadă destul de greu de anticipat din punct de vedere economic, cei mai mulţi directori de companii (65,9%) spun că vor face angajări în 2022.

,,Interesant este ca mediul de business nu îşi pune mari speranţe în PNRR. Dovadă că aproape jumătate dintre cei chestionaţi de Moneycorp văd un grad de absorbţie între 0-25%. Numai 2,4% dintre investitori cred că vom atrage toţi banii alocaţi, cei aproape 30 de miliarde de euro. E un semn că economia s-a decuplat tot mai puternic de la deciziile administrative şi îşi caută propriul drum, pe baza surselor de finanţare din zona privată’’, afirmă Claudiu Ghebaru, Senior Dealer in cadrul companiei.

Această perspectivă a mediului de afaceri trebuie pusă în legătură directă cu opiniile lor legate de evoluţiile de pe scena publică. 80,5% dintre cei chestionaţi se aşteaptă la o instabilitate politică şi numai 2,4% văd o evoluţie pozitivă în acest sector.

,,Mediul de afaceri a învăţat lecţia crizei COVID, a căutat şi a găsit soluţii care să ii permită să-şi continue business-ul dincolo de efectele deciziilor administrative. Pandemia a accelerat, în multe domenii, decuplarea mediului economic de la zona publică, focusul fiind pus tot mai puternic pe găsirea unor parteneri viabili, în dezvoltarea unor relaţii de business imune la influenţele geo-politice’’, a mai completat Claudiu Ghebaru.

Atunci când îşi fac planurile financiare pentru 2022, managementul companiilor chestionate anticipează o depreciere a monedei naţionale, astfel că 34,1% văd cursul leu/euro la 5 lei-5,05 lei, 29,3% cred că euro va fi cotat în intervalul 5,05-5,10 lei, iar 14,1 % văd un curs peste nivelul de 5,10 lei. Numai 22% dintre respondenţi văd cursul euro în intervalul 4.95-5.00.

În ceea ce priveşte evoluţia monedei americane, cei mai mulţi manageri chestionati (26,8%) văd o depreciere mai accentuată a leului, peste pragul de 4.40-4.50 lei, iar 22% sunt convinşi că dolarul va trece de 4,50 lei.

,,Este de remarcat faptul că un număr tot mai mare de companii (29,2%) se protejează împotriva fluctuaţiilor cursului valutar folosind instrumente precum contractele de tip forward şi opţiuni. Este un progres semnificativ faţă de anii trecuţi, o dovadă concretă că mediul de business a înţeles şi a adoptat pe scară tot mai largă şi în tot mai multe domenii instrumentele financiare care le permit să se pună la adăpost de fluctuaţiile majore ale cursului, cele care le pot afecta semnificativ evoluţia si competivitatea business-ului’’, explică Sebastian Bacioiu, Head of Dealing al Moneycorp Romania.

Potrivit acestuia, fluctuaţiile cursului de schimb reprezintă un lucru normal într-o piaţă financiară dezvoltată dar, în acelaşi timp, pot reprezenta un risc semnificativ pentru companiile care desfăşoară operaţiuni de import sau export.

Dincolo de evoluţia cursului valutar,cei mai mulţi respondenti chestionaţi de Moneycorp (46,3%)  estimează o creştere semnificativă a costurilor de finanţare în 2022.
36,6% văd o creştere marginală şi puţin peste 15% cred că dobânzile şi celelalte costuri asociate vor scădea sau vor rămâne la un nivel similar cu cel înregistrat în 2021.

Barometrul Moneycorp a fost realizat cu sprijinul firmei de consultanţă Frames în perioada 16-22 noiembrie 2021, pe un grup de 1.225 respondenti, din domenii diverse, precum IT&C, FMGC, Horeca, asigurări, papetarie, echipamente, materii prime, sau turism, parteneri şi colaboratori ai Moneycorp România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO