Companii

Cotnari: pe piata se simte ca educatia consumatorilor este in crestere

25.02.2005, 00:00 104

Producatorul de vinuri Cotnari a incheiat anul trecut cu vanzari in crestere cu aproape 45%, pana la 13 milioane de euro, si anunta pentru acest an o crestere moderata de 10%, concomitent cu lansarea de noi produse.



"Din punctul nostru de vedere, piata a mers bine, cu o tendinta de consum spre vinuri DOC (denumire de origine controlata) dublata de o mai buna educare a consumatorului", spune Laurentiu Anghel, directorul de marketing al Cotnari.



El afirma ca, din cauza faptului ca pe piata mai exista inca vinuri slab calitative si contrafacute, Cotnari aplica de cativa ani o holograma tridimensionala pe etichete.



Cotnari va lansa, in cateva saptamani, o gama de vinuri destinata in principal lantului HoReCa - "Selectie de vinuri albe", ce va cuprinde un Chateu Cotnari (sec), Blanc Cotnari (demisec), Grasa de Cotnari 2000 (dulce) si o Busuioaca de Moldova (dulce). Pretul mediu al unei sticle de Cotnari este in jur de 2-2,2 euro (70.000-80.000 de lei).



Cotnari este prezent pe piata cu vinuri seci - Francusa de Cotnari, Chateau Cotnari, demiseci - Blanc Cotnari, demidulci - Feteasca Alba, dulci - Grasa de Cotnari, Voievodal aromate - Tamaioasa Romaneasca. "Anul trecut s-a mentinut tendinta de consum vin dulce, dar s-a simtit o usoara crestere catre vinul sec", sustine Anghel. Compania are o retea de distributie proprie cu acoperire nationala.



Cotnari a exportat anul trecut 10% din productia de vinuri in Rusia, Germania, Italia, Grecia, Franta, Spania, Canada, Israel, Japonia si SUA.



"Anul acesta, exportul va ramane constant. Pe piata externa, competitia este dura. Se constata o ofensiva puternica a vinurilor din Australia si America de Sud. In plus, vinurile romanesti nu beneficiaza de o promovare puternica in exterior si din aceasta cauza se ofera preturi foarte mici. Exportul de vin vrac este o problema reala, in conditiile in care se vinde o materie prima si nu un produs finit, iar produsul rezultat apare sub o alta marca decat cea a producatorului original", sustine Anghel.



Compania a investit anul trecut aproape jumatate de milion de euro in plantatiile de vita de vie si utilaje. Cotnari administreaza 11 ferme viticole, care detin o suprafata de 1.200 de hectare. Alte 150 de hectare vor intra pe rod in urmatorii ani.



Cotnari a fost privatizata in anul 2000, actionarii fiind persoane fizice.



Piata vinurilor s-a ridicat anul trecut, conform datelor furnizate de Organizatia Nationala Interprofesionala Vitivinicola (ONIV), la circa 310 de milioane de euro, principalii jucatori alaturi de Vincon fiind Murfatlar Romania, Jidvei, Vinterra, Halewood Romania, Vinia Iasi, Vinarte si Cramele Recas. Piata nu a atras, inca, numele grele de pe piata mondiala, insa in schimb beneficiaza de investitii mari din partea investitorilor autohtoni si a unui numar din ce in ce mai mare de mici investitori, in special italieni.



Conform ultimului studiu al organizatorilor celei mai mari expozitii de vinuri din lume Vinexpo din Franta, organizat din doi in doi ani la Bordeaux, piata romaneasca a vinurilor va inregistra in anii urmatori o crestere usoara atat valoric cat si cantitativ pe fondul unei scaderi a consumului pe cap de locuitor. Piata romaneasca continua sa fie dominata intr-o majoritate covarsitoare de catre vinurile cu preturi sub 3 dolari si de vinurile albe si in general dulci. stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO