Companii

Cotnari anunta o crestere cu 50% pe primele trei luni din vinurile seci

16.05.2005, 19:17 15

Jucatorul numarul patru din piata vinurilor, Cotnari, a inregistrat pe primul trimestru vanzari in crestere cu 50% fata de aceeasi perioada a anului trecut, in principal pe vinurile seci, desi brandul sau de baza este Grasa de Cotnari, un vin dulce.

"Anul acesta vom investi aproape un milion de euro in promovarea marcilor noastre si in special Grasa de Cotnari. Pentru noi a fost o surpriza placuta faptul ca principalii driveri (factori - n.red.) de crestere pe primele trei luni au fost vinurile seci", spune Laurentiu Anghel.

Cotnari a vandut pe primele trei luni 2,2 milioane de sticle de 0,75 de litri cu o valoare de 4,5 milioane de euro. Compania a marit recent preturile in medie cu 15-20% si intentioneaza o alta majorare cu 10-15% la mijlocul acestei veri.

"Aveam cele mai mici preturi din piata pe care nu le-am marit de doi ani. Cred ca piata mai suporta scumpiri", sustine Anghel. In ultimii doi ani, pe piata vinului a existat o crestere permanenta a pretului mediu al unei sticle de 0,75 de litri de la 1,7 dolari in 2002 la 2,9 dolari anul trecut.

Cotnari a incheiat anul trecut cu vanzari in crestere cu aproape 45%, pana la 13 milioane de euro, estimarile pentru acest an mergand catre vanzari similare.

Anghel explica cresterile din ultimul an si prin prisma schimbarilor survenite la nivelul echipei de vanzari la inceputul anului trecut. Cotnari va lansa in aceasta vara o gama noua de vinuri albe, in special pentru lantul HoReCa.

"Selectie de vinuri albe" ce va cuprinde un Chateau Cotnari (sec), Blanc Cotnari (demisec), Grasa de Cotnari 2000 (dulce) si o Busuioaca de Moldova (dulce). Pretul mediu al unei sticle de Cotnari este in jur de 2-2,2 euro (70.000-80.000 de lei).

"Vrem sa crestem pe HoReCa, unde acum merg circa 30-35% din vanzarile noastre pentru ca aici se da si se va da marea batalie din piata vinurilor", spune Anghel.

Cotnari este prezent pe piata cu vinuri seci - Francusa de Cotnari, Chateau Cotnari, demiseci - Blanc Cotnari, demidulci - Feteasca Alba, dulci - Grasa de Cotnari, Voievodal aromate - Tamaioasa Romaneasca.

Compania a investit anul trecut aproape jumatate de milion de euro in plantatiile de vita de vie si utilaje. Cotnari administreaza 11 ferme viticole, care detin o suprafata de 1.200 de hectare. Alte 150 de hectare vor intra pe rod in urmatorii ani. Cotnari a fost privatizata in anul 2000, actionarii fiind persoane fizice.

Piata vinurilor s-a ridicat anul trecut conform datelor furnizate de Organizatia Nationala Interprofesionala Vitivinicola (ONIV) la circa 310 de milioane de euro, principalii competitori ai Cotnari pe piata vinurilor de soi fiind Murfatlar Romania, Jidvei, Vincon Vrancea si Vinia Iasi.

Conform unui studiu al companiei de cercetare a pietei MEMRB, piata vinurilor de soi a fost dominata anul trecut de vinurile demidulci (41% din piata, in crestere) urmate de cele demiseci (21%, in crestere) seci (19%, in scadere), dulci (14%, in scadere) si de cele licoroase (1,1%, in crestere). Desi sunt intr-o usoara scadere, vinurile albe continua sa detina suprematia in piata: aproape 70%, restul fiind ocupat de cele rosii.

Anghel spune ca pe primele trei luni s-a remarcat o separare mai accentuata intre producatorii de vinuri de soi si cei de vinuri de masa. Pe piata vinurilor de masa, care reprezinta jumatate din piata totala, principalii jucatori sunt Vinexport Focsani, Speed Husi si Senator Odobesti. stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO