Companii

Costea Dumitrescu, Ascendis: Nu suntem un business usor de vandut

Costea Dumitrescu, Ascendis: Nu suntem un business usor de vandut

Costea Dumitrescu a fondat Ascendis in 2000 impreuna cu Adrian Stanciu, dupa ce a lucrat timp de 15 ani la Xerox, ultima pozitie ocupata fiind de director de divizie pentru Europa Centrala

23.11.2007, 20:27 196

Valoarea de piata a Ascendis, unul dintre primii jucatori de pe piata locala de training si consultanta in resurse umane, este in prezent de aproximativ 4-5 milioane de euro, spune Costea Dumitrescu, actionar si partener in cadrul companiei.
"Daca e sa ma uit la cum se evalueaza businessurile din Romania, in zona de servicii cu valoare adaugata mare, cum suntem noi, cred ca valoarea firmei ar ajunge in jurul valorii de 4-5 milioane de euro", afirma Dumitrescu.
Companiile de training nu reprezinta tinte interesante pentru investitori, acest fapt facand dificile eventualele planuri de vanzare, in special ca efect al fragmentarii accentuate a pietei. "Nu suntem intr-un business usor de vandut. Consultanta si trainingul de tipul celor pe care le practicam noi nu prea sunt atragatoare pentru investitori. Este un business fragmentat prin excelenta peste tot in lume. Nu exista nicaieri in lume consolidari de businessuri de acest fel. Iar fondurile de investitii cauta tocmai acest lucru: afaceri pe care sa le cumpere, sa le dezvolte si pe care apoi sa le vanda unor jucatori care urmaresc consolidarea", explica Dumitrescu (50 de ani), care povesteste ca atunci cand a plecat din cadrul Xerox impreuna cu Adrian Stanciu pentru a-si face propria firma de training nu a reusit sa aiba in primii doi ani o cifra de afaceri nici macar cat salariul de la Xerox.
Pe piata locala de training nu au existat deal-uri semnificative, majoritatea companiilor de profil fiind start-up-uri (Ascendis) sau reprezentante ale unor companii internationale (TMI). Un alt motiv pentru care vanzarea unei firme de training poate fi dificila este faptul ca activele intr-un astfel de business nu sunt si nu pot fi fizice, ci de natura umana. "Potentialii cumparatori se intreaba, inevitabil, 'ce cumpar?'. Raspunsul este: o asociere de oameni valorosi pe care nu ai garantia ca ii poti pastra in companie pe termen lung. E vorba de businessuri care nu sunt usor de vandut. Poate ne-ar placea sa vindem, dar nu cred ca va fi cazul vreodata", spune Dumitrescu.
Mai mult, el spune ca in urma cu cativa ani a fost in Austria pentru a tatona terenul in vederea vanzarii companiei. "Am vorbit cu firma numarul trei de pe piata locala (austriaca - n.r.) de training si ne-am dat seama ca suntem mai mari decat ei", spune partenerul Ascendis, companie care a incheiat anul trecut cu afaceri de 2,3 milioane de euro si un profit de peste 500.000 de euro Estimarile pentru acest an vizeaza atingerea unui volum al afacerilor de 3 milioane de euro.
Pe de alta parte, cat priveste exit-ul din afacere al unuia dintre parteneri, aceasta este o optiune mult mai plauzibila decat vanzarea companiei, spune Dumitrescu, fara a preciza daca si cand se va intampla acest lucru. "Orice este posibil, chestiunea nu este acuta. Nu am stabilit inca nimic".
Incepand de la 1 ianuarie 2008, trei dintre consultantii seniori ai companiei ar putea deveni parteneri. "Pe termen lung, cel mai bun model pentru industria aceasta (training si consultanta in resurse umane- n.r.) este cel de tipul parteneri si asociati. Ne dorim o structura flexibila, de tip organism viu, in care sa poata deveni partener orice poate sa adauge valoare si sa poata iesi parteneri pe parcurs, fara ca acest lucru sa afecteze functionarea organizatiei", spune partenerul Ascendis. Compania are 25 de consultanti si mai multe linii de business (trai-ning, sisteme si consultanta in resurse umane, instrumente de evaluare, invatare experientiala) si urmeaza sa lanseze un nou departament care sa se ocupe de sectorul public, de programele cu finantare europeana.
Serviciile livrate catre banci in acest an reprezinta aproape 60% din businessul Ascendis. "In perioada aceasta, cel putin pentru noi, cel mai bine merge piata bancara. Si mai nou, dupa lansarea pilonului II de pensii, societatile de servicii financiare, aflate in fata unor schimbari majore la nivel de volum, s-au confruntat cu propriile limite pentru a gestiona resursele. Toti au fost dispusi sa puna la bataie bani pentru a prinde o felie dintr-o piata cu foarte mare potential", explica aceasta pondere Dumitrescu.
Printre clientii companiei se numara Bancpost, BCR, Distrigaz Sud, E.ON Gaz Romania, Holcim, IBM, ING Asigurari de viata, Microsoft, Pfizer, Raiffeisen Bank, Romstal, Romtelecom, Unicredit Tiriac Bank, UPC, Xerox Romania.
Dupa o cariera de 15 ani in cadrul Xerox, unde ultimele pozitii ocupate au fost de director de operatiuni in Romania si director de divizie pentru Europa Centrala, Dumitrescu a fondat Ascendis in 2000 impreuna cu Adrian Stanciu, cei doi impartindu-si si in prezent actionariatul companiei.
Piata de training din Romania, a carei valoare este estimata de unii dintre principalii jucatori la 30 mil. euro, creste cu un ritm de 20-30% anual, insa exista in continuare decalaje puternice comparativ cu alte piete din regiune. Printre cele mai importante companii de training din piata se numara Ascendis, TMI Romania si AchieveGlobal, divizie a holdingului United Business Development (UBD).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO