Companii

Cosmin Alexandrescu şi Cristina Cristea, PwC Romania: Tot ce trebuie să ştiţi despre concediul acordat părinţilor atunci când se închid şcolile

Cosmin Alexandrescu şi Cristina Cristea, PwC Romania:...
25.03.2020, 12:45 214

Zilele libere se acordă doar unuia dintre părinţi, urmare a unei cereri depuse la angajatorul părintelui care va supraveghea copilul, însoţită de o declaraţie pe propria răspundere a celuilalt părinte, din care să rezulte că acesta nu a solicitat la rândul lui, la locul său de muncă, zile libere ce i s-ar cuveni potrivit prezentei legi şi de o copie a certificatului/certificatelor de naştere al/ale copilului/copiilor.

Declaraţia pe proprie răspundere nu este solicitată în cazul persoanei singure din familia monoparentală, aşa cum este definită în legea specifică, aşa cum este definită în legea specifică.

Indemnizaţia pentru fiecare zi liberă se plăteşte din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri şi cheltuieli al angajatorului şi este în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat (care este în prezent de 5.429 lei).

Indemnizaţia este supusă impozitării şi plăţii contribuţiilor de asigurări sociale în condiţiile prevăzute de Legea 227/2015 privind Codul fiscal.

Angajatorii pot cere numai decontarea sumelor reprezentând indemnizaţia netă, încasată efectiv de părinte. Impozitele şi contribuţiile de asigurări sociale aferente indemnizaţiei se suportă din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri şi cheltuieli al angajatorului în condiţiile prevăzute de Legea 227/2015.

Până la închiderea anului fiscal, sumele decontate vor fi înapoiate Fondului de garantare din bugetul de stat, după caz, potrivit unei proceduri stabilite prin hotărâre a Guvernului.

Documentele pe care angajatorii sunt obligaţi să le depună la ANOFM pentru decontarea indemnizaţiilor sunt: cerere datată şi semnată de reprezentantul legal al angajatorului, cu datele de identificare ale firmei, adresa de e-mail, contul bancar, numele reprezentantului legal, suma totală solicitată, numărul de angajaţi pentru care se solicită suma, lista angajaţilor care au beneficiat de zile libere şi indemnizaţia acordată, copii ale ştatelor de plată prin care să reiasă acordarea indemnizaţiei, declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal al angajatorului prin care atestă că lista angajaţilor beneficiari conţine persoanele care îndeplinesc condiţiile legii, dovada plăţii contribuţiilor şi impozitelor aferente lunii în care s-a plătit indemnizaţia.

Excepţii

Prevederile prezentei legi nu se aplică în cazul în următoarele situaţii: una dintre persoane este în concediul de creştere a copilului, este asistentul personal al unuia dintre copiii aflaţi în întreţinere, se află în concediu de odihnă/concediu fără plată, persoanelor ale căror contracte sunt suspendate pentru întreruperea temporară a activităţii angajatorului (şomaj tehnic) sau celălalt părinte nu realizează venituri supuse impozitului pe venit.

Categorii de angajaţi care au nevoie de acordul angajatorilor sau care pot beneficia de plăţi suplimentare

Acordarea zilelor libere pentru angajaţii din unităţile sistemului energetic naţional, din unităţile operative de la sectoarele nucleare, din unităţile cu foc continuu, din unităţile de asistenţă socială, de telecomunicaţii, ale radioului şi televiziunii publice, din transporturile pe căile ferate, din unităţile care asigură transportul în comun şi salubritatea localităţilor, precum şi aprovizionarea populaţiei cu gaze, energie electrică, căldură şi apă, comerţ alimentar, producţie şi distribuţie medicamente şi echipamente sanitare, distribuţie carburanţi, personalul din cadrul unităţilor farmaceutice se realizează doar cu acordul angajatorului şi doar după epuizarea opţiunilor prevăzute de reglementările legale în vigoare pentru desfăşurarea activităţii şi cu obligaţia asigurării continuităţii activităţii, respectiv prin programe individualizate de lucru, munca în schimburi, munca la domiciliu şi telemunca.

În plus, angajaţii din sistemului naţional de apărare, angajaţii din penitenciare, personalul din unităţile sanitare publice şi alte categorii stabilite prin lege după caz, ce nu beneficiază de zile libere, au dreptul la o majorare acordată suplimentar drepturilor salariale cuvenite, în cuantumul indemnizaţiei reglementate de această lege, corespunzător numărului de zile lucrătoare din perioada stării de urgenţă în situaţia în care celălalt părinte nu beneficiază de drepturile prevăzute de această lege.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO