Companii

Contzilla.ro: Modificări noi la Codul fiscal impuse de Directivele UE şi modificări administrative în solicitarea certificatelor de rezidenţă fiscală -proiecte ANAF din 05.04.2021

Contzilla.ro: Modificări noi la Codul fiscal impuse de...
06.04.2021, 10:42 391

În 05 aprilie 2021 ANAF a publicat două proiecte legislative. Primul a rezultat ca urmare a necesităţii transpunerii în legislaţia natională până la 30 iunie 2021 a prevederilor art. 2 şi 3 din Directiva (UE) 2017/2455 în ceea ce priveşte anumite obligaţii privind TVA pentru prestările de servicii şi vânzările de bunuri la distanţă .

În prezent, atât persoanele impozabile stabilite în Uniunea Europeană cât şi persoanele impozabile nestabilite în UE pot aplica regimuri speciale în vederea plăţii taxei în statele membre de consum, dar numai pentru anumite prestări efectuate către persoane neimpozabile din alte state membre UE, respectiv pentru serviciile electronice, de telecomunicaţii, televiziune şi radiodifuziune.

Regimurile speciale nu pot fi aplicate şi pentru alte prestări de servicii efectuate către persoane neimpozabile din alte state membre UE şi nici pentru vânzări intracomunitare de bunuri la distanţă.

Pentru prestările de servicii electronice, de telecomunicaţii, televiziune şi radiodifuziune, efectuate către persoane neimpozabile din alte state membre UE, locul impozitării este diferenţiat în funcţie de un plafon de 10.000 euro, sub acest plafon locul prestării fiind considerat în statul în care este stabilit prestatorul. Totuşi acesta poate să opteze de la început ca prestările sale să fie impozitate în statul membru în care este stabilit beneficiarul.

Pentru prestările de servicii electronice, de telecomunicaţii, televiziune şi radiodifuziune efectuate către persoane neimpozabile, care depăşesc plafonul de 10.000 euro locul prestării este în statul membru în care este stabilit beneficiarul.

Perioada de depunere a declaraţiei de TVA şi plata taxei în cadrul acestor regimuri speciale este de 20 de zile de la sfârşitul fiecărui trimestru calendaristic.

Printre modificarile propuse, începând cu data de 1 iulie 2021 amintim:

♦ clarificarea definiţiei vânzării de bunuri la distanţă, în sensul că se aplică şi atunci când bunurile sunt transportate sau expediate în contul furnizorului, inclusiv atunci când furnizorul intervine în mod indirect în transportul sau expedierea bunurilor;

♦ desemnarea interfeţelor electronice cum sunt o piaţă online, o platformă, un portal sau alte mijloace similare, care facilitează vânzarea la distanţă de bunuri importate din teritorii terţe sau ţări terţe în loturi cu o valoare intrinsecă de maximum 150 euro, precum şi livrarea de bunuri în Comunitate de către o persoană impozabilă nestabilită în Comunitate către o persoană neimpozabilă, drept persoane impozabile care au primit şi au livrat ele însele bunurile respective;

♦ modificarea locului livrării în cazul vânzărilor intracomunitare de bunuri la distanţă. Acesta va fi considerat locul în care se află bunurile în momentul în care se încheie expedierea sau transportul bunurilor către client;

♦ introducerea de prevederi referitoare la locul livrării în cazul vânzărilor la distanţă de bunuri importate din teritorii terţe sau ţări terţe

♦ introducerea unei reguli noi potrivit căreia exigibilitatea TVA intervine în momentul în care plata a fost acceptată, aplicabilă în cazul în care interfeţele electronice sunt considerate persoane impozabile care facilitează vânzarea de bunuri la distanţă;

♦ introducerea unei scutiri de TVA pentru livrarea către interfaţă;

♦ extinderea regimului special pentru servicii electronice, de telecomunicaţii, de radiodifuziune şi de televiziune prestate de persoane impozabile nestabilite în UE către persoane neimpozabile din UE şi pentru alte prestări de servicii (regimul non-UE);

♦ eliminarea obligaţiei persoanelor impozabile care aplică regimul UE de a emite facturi pentru vânzările intracomunitare de bunuri la distanţă.

 

Al doilea proiect publicat de ANAF vizează modul de transmitere la distanţă a solicitărilor pentru  eliberarea certificatelor de rezidenţă fiscală şi a cererilor pentru eliberarea certificatelor de atestare a impozitului platit în Romania de nerezidenƫi.

În prezent, aceste solicitări se transmit la distanţă prin SPV utilizând formularul de contact.

Ca urmare a dezvoltării unor aplicaţii informatice pentru aceste formulare şi cereri, se abrogă această prevedere care permite utilizarea formularului de contact pentru acest scop.

Se propune introducerea prevederii  potrivit căreia organul fiscal central competent român să poată atesta veniturile obţinute din România de persoanele rezidente pe machetele certificatelor de rezidenţă fiscală elaborate de autorităţile fiscale competente ale statelor cu care România are încheiate convenţii/acorduri de evitare a dublei impuneri.

Cererile urmează a fi transmise de solicitant prin mijloace electronice de transmitere la distanţă în format PDF cu XML ataşat, la care se anexează o arhivă ZIP, care nu poate depăşi 5 MB şi care conţine formularele certificatelor în formatele "PDF", "JPEG" sau "TIFF".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO