Companii

Consumul rămâne pe plus în iulie şi bifează o creştere de 10,3% faţă de luna iunie, după majorarea cu 24,6% a vânzărilor de carburanţi, cu 6,9% a produselor nealimentare şi cu 6,3% a produselor alimentare. Faţă de luna iulie 2019, consumul a crescut cu 4,7%

Consumul rămâne pe plus în iulie şi bifează o...

Autor: Cristina Bellu

03.09.2020, 09:22 192

Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cel mai bun indicator pentru consum, a crescut în iulie atât ca serie brută cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 10,3%, respectiv 3,9%, comparativ cu luna precedentă.

Aceasta este a doua lună de creştere consecutivă a consumului, după ce în lunile aprilie şi mai consumul privat a înregistrat scăderi de 19,5% respectiv 5,3% în serie brută, în contextul pandemiei de COVID-19, acestea fiind dealtfel şi primele scăderi consemnate de după august 2013.

Faţă de perioada similară a anului trecut, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) s-a majorat  cu 4,7%, ca serie brută şi cu 4,2% ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, arată datele transmise joi de INS.

Avansul înregistrat în luna iulie comparativ cu luna precedentă s-a datorat creşterilor vânzărilor carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate cu 24,6%, a vânzărilor de produse nealimentare cu 6,9% şi a vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun cu 6,3%.

(sursa INS)

Comparativ cu luna iulie 2019, creşterea consumului s-a datorat majorării vânzărilor de produse nealimentare cu 10,6% şi a celor de produse alimentare, băuturi şi tutun, cu 4,3%. Comerţul cu amănuntul  al  carburanţilor  pentru  autovehicule  în magazine specializate a scăzut cu 3,7%.

În perioada ianuarie-iulie 2020, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut faţă de perioada similară a anului trecut atât ca serie brută cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 1,2%, respectiv cu 0,8%.

Avansul de 1,2% înregistrat pe seria brută s-a datorat creşterii vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+7,1%) şi vânzărilor de produse nealimentare (+1,9%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu  9,5%.

(Sursa: INS)

"Informaţiile surprind impactul crizei COVID-19 şi al măsurilor luate de autorităţi ca urmare a decretării stării de urgenţă pe teritoriul României începând cu 16 martie 2020 şi a stării de alertă începând cu 17 mai 2020", menţionează comunicatul INS.

Analiştii Băncii Transilvania prognozează o creştere a consumului privat (principala componentă a PIB) cu un ritm   mediu   anual   de   2,8%   în   perioada   2020-2022, ajustarea   din   2020 determinată  de  incidenţa  pandemiei  urmând  să  fie  contrabalansată  de redinamizarea din 2021 şi 2022.

"Scenariul este susţinut de semnalele  de  intrare  într-un  nou  ciclu  economic,  de perspectivele de persistenţă a costurilor reale de finanţare la un nivel  redus  pe termen  mediu  şi  de  continuarea  procesului  de  convergenţă economică  europeană,  mai   ales  în  contextul  programelor  lansate   la  nivelul Uniunii Europene".

Comerţul este cea mai importantă „industrie“ a României din punctul de vedere al cifrei de afaceri şi este cel de-al doilea angajator după industria prelucrătoare. Una din trei companii din economie şi-a declarat drept CAEN (obiect de activitate) comerţul sub una dintre formele sale, fie el alimentar, cu carburanţi, medicamente sau produse agricole.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO