Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consumul privat, a crescut în primele zece luni din 2021 (cele mai recente date), în serie brută, cu 11,1% faţă de aceeaşi perioadă din 2020. Aceasta este a doua cea mai bună evoluţie de după 2008, fiind depăşită doar de performanţa consumului din 2006, de 13,5%.
Anul 2021 a fost al doilea an consecutiv marcat de pandemia de COVID-19, care a lovit în plin întreaga lume în primăvara lui 2020. Totuşi, evoluţia pozitivă a consumului privat poate fi explicată printr-o serie de factori. Pe de-o parte, baza de pornire (2020) a fost joasă, mai ales în lunile de lockdown, când oamenii au fost precauţi în achiziţii. În al doilea rând, unele domenii precum moda, spre exemplu, au fost afectate pe tot parcursul anului trecut de pandemie, aşa că 2021 a reprezentat un prim pas către revenire. A contat şi faptul că au existat mulţi bani în piaţă care au mers către consum, către achiziţii de alimente, electrocasnice şi mobilă, apetitul românilor rotunjind conturile retailerilor de aproape orice fel. Nu în ultimul rând, inflaţia - o problemă tot mai presantă în semestrul secund din 2021 - se vede şi ea în consumul privat, care ia în calcul atât expansiunea retailerilor, cât şi creşterile de preţuri.