Companii

Companiile low-cost incaseaza peste 20 mil. euro din taxarea bagajelor, adica 10% din venituri

08.02.2009, 16:18 43

Preturile scazute practicate de operatorii low-cost pot creste considerabil daca pasagerul calatoreste cu multe bagaje, acestea fiind printre costurile mai putin vizibile pe care un pasager le ia in calcul in momentul in care isi rezerva un bilet de avion.

Pentru un bagaj de cala pasagerul plateste in momentul in care isi face rezervarea intre cinci si zece euro, in functie de operatorul aerian, iar in cazul unor companii aeriene este taxat inclusiv bagajul de mana. In ceea ce priveste companiile traditionale, precum TAROM, Lufthansa sau British Airways, acestea nu percep taxa pentru bagajul de cala care nu depaseste limita de 20 de kilograme.
Blue Air, Wizz Air si MyAir, primii trei operatori low-cost de pe piata care detin impreuna o cota de peste 80%, castiga peste 20 de milioane de euro din taxarea de bagaje, daca luam in calcul minimum un bagaj de cala pe pasager transportat. Astfel, aceste incasari le pot aduce operatorilor in jur de 10% in totalul veniturilor.
Blue Air, cel mai mare operator de pe piata, castiga peste opt milioane de euro din taxa de bagaje, ceea ce reprezinta minimum 7% in cifra de afaceri a companiei.
"Taxa pentru fiecare bagaj de cala este de sapte euro pentru fiecare segment de calatorie", au spus reprezentantii Blue Air, care au precizat ca pasagerul are dreptul la maximum doua bagaje de cala, care sa nu depaseasca impreuna 20 de kilograme, fara a plati taxe suplimentare. In momentul in care bagajul de cala depaseste 20 de kilograme, operatorul percepe cate sase euro pentru fiecare kilogram, ceea ce inseamna ca taxa se poate duce la o greutate de 30 de kilograme a unui bagaj la 67 de euro. Blue Air a transportat anul trecut 1,2 milioane de pasageri.
In cazul companiei low-cost Wizz Air, care a transportat anul trecut 900.000 de pasageri in si dinspre Romania, incasarile din bagaje ajung la peste 11 milioane de euro, avand in vedere ca operatorul taxeaza atat bagajul de cala, cat si pe cel la bord.
In cazul bagajului pe care pasagerul il ia la bord taxa se ridica la patru euro, atat timp cat bagajul nu depaseste 10 kilograme, in timp ce pentru bagajul de cala este taxat cu noua euro daca nu depaseste 20 de kilograme.
Taxele pentru excesul de bagaje variaza de la 20 la peste 100 de euro in functie de numar de kilograme cu care este depasita limita admisa. Aceste taxe sunt percepute de Wizz Air pentru platile online, in timp ce suma platita la aeroport este dubla.
Si in cazul operatorului MyAir, care se situeaza pe locul trei pe piata cu cei circa 400.000 de pasageri transportati in si dinspre Romania, taxa platita online pentru maximum trei bagaje care sa nu depaseasca 18 kilograme se ridica la 9 euro daca este platita pe site si la 18 euro daca este platita la aeroport.
In cazul operatorului Germanwings, divizia low-cost a Lufthansa, taxa pentru un bagaj de cala de pana la 23 de kilograme este de cinci euro in momentul rezervarii sau de 10 euro daca inregistrarea se face la aeroport.
Piata low-cost a inregistrat un avant considerabil in ultimii ani ajungand la circa 200 de milioane de euro, pe fondul extinderii operatorilor prezenti si al intrarii unor companii noi. Printre low-costurile care opereaza pe piata locala se numara Blue Air, Wizz Air, MyAir, Germanwings, easyJet, SkyEurope sau Ryaniar. Piata aeriana a ajuns anul trecut la peste 600 de milioane de euro, nivel dublu fata de acum trei ani, pe fondul cresterii cu circa 20% anual a vanzarilor liniilor traditionale si al exploziei segmentului low-cost, care era aproape inexistent in 2005. Vanzarile companiilor traditionale pe piata locala au ajuns anul trecut la 416,7 milioane de euro, cu 12% in plus fata de anul precedent, potrivit Asociatiei Internationale a Transportatorilor Aerieni (IATA).
Piata aeriana low-cost s-a situat anul trecut la circa jumatate din nivelul pietei aeriene de linie regulata, in conditiile in care in urma cu trei ani exista pe acest segment doar operatorul local Blue Air.
Operatorii low-cost Blue Air, Wizz Air, MyAir, Sky Europe, Germanwings, easyJet sau Ryanair au transportat anul trecut in si dinspre Romania circa 2,5 milioane de pasageri, in timp ce operatorii de linie regulata au ajuns anul trecut la un trafic de peste 6 milioane de euro pe piata locala, potrivit unui sondaj IATA.
Avansul impresionant din ultimii ani ar putea fi domolit de criza financiara care determina reducerea bugetelor de calatorie. Cu toate acestea, atat operatorii low-cost, cat si de linie regulata si-au bugetat in continuare cresteri pe piata locala.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO