Şapte tranzacţii care au avut de partea cumpărătorului companii înregistrate în România, indiferent dacă au sau nu acţionariat local, au fost semnate în 2017, arată datele companiei de consultanţă PwC. Valoarea cumulată a acestor achiziţii sare de 600 mil. euro.
Dintre cele şapte, patru au pornit la drum ca afaceri antreprenoriale româneşti: RCS & RDS (telecom), Bitdefender (IT), Teraplast (materiale de construcţii) şi Fashion Up (Retail online). Acestora li se adaugă grupurile imobiliare NEPI şi Globalworth care au cea mai mare parte a businessului local, deşi acţionariatul este străin. Cea de-a şaptea companie este producătorul de dulciuri Heidi, care deşi puţini ştiu, este un brand românesc dezvoltat de antreprenori elveţieni. Numărul tranzacţiilor nu este unul mare, însă este în creştere, ceea ce simbolizează faptul că această tendinţă ar putea să devină una mai puternică în anii următori, mai exact companiile locale nu îşi mai ancorează businessurile în „portul“ România. Valorile tranzacţiilor variază de la câteva milioane de euro la sute de milioane.
Dragoş Atanasiu, senior manager M&A Services - PwC România, spune că există companii cu capital autohton care îşi proiectează tot mai des planurile de expansiune în piaţa regională în contextul în care cererea locală nu susţine suficient capacitatea de a creşte a acestor companii. „Crearea unei pieţe regionale de tranzacţii devine treptat o «realitate». Există o tendinţă din ce în ce mai pregnantă de regionalizare a pieţelor, ceea ce atrage necesitatea planificării / scalării businessului în coordonate transfrontaliere.“