Companii

Companiile aeriene isi reduc activitatea, insa nu si cheltuielile pentru lobby

23.10.2002, 00:00 19

United Airlines, a doua companie aviatica americana, a anuntat recent pierderi de 889 milioane dolari, in contextul unui trafic aerian scazut si a reducerilor pretului calatoriilor aeriene si va disponibiliza 1.250 de angajati, in cadrul programului prin care incearca sa evite intrarea in procedura de faliment.
Anuntul United Airlines a incheiat o perioada de dezvaluiri similare din partea principalelor companii aeriene americane, care au pierderi totale cumulate pe acest an in valoare de circa 2 miliarde dolari.
Prin reducerea personalului, United Airlines spera sa economiseasca anual aproape 100 de milioane de dolari.
De asemenea, operatorul american a anuntat ca si-ar putea inchide birourile pentru rezervari de bilete din San Francisco, Long Beach si Indianapolis, in contextul in care acestea au consemnat, in ultima perioada, o scadere de aproape 25% a volumului de cereri.
In cadrul aceluiasi program de restructurare, conducerea United Airlines incearca sa definitiveze un acord cu angajatii sai prin care sa obtina din partea acestora o serie de concesii salariale in valoare de 5,8 miliarde de dolari, aplicabile in urmatorii cinci ani.
"Din pacate, masurile pe care le va lua compania se vor reflecta cu precadere asupra personalului angajat. United Airlines are de infruntat cea mai mare provocare din istoria sa, incercand sa deruleze cu succes programul de restructuare",  a aratat Glenn Tilton, presedintele si directorul executiv al UAL.
Compania va prezenta aceste masuri intr-o cerere revizuita catre Consiliul guvernamental de Stabilizare a Transportului Aerian (Air Transportation Stabilisation Board - ATSB), prin care incearca sa obtina un imprumut in valoare de 1,8 miliarde de dolari.
ATSB, agentia federala infiintata in urma atentatelor teroriste de la 11 septembrie, a indicat ca programul de restructurare propus initial de acest operator nu include masuri suficiente de reducere a cheltuielilor companiei.
UAL a incheiat anul trecut cu pierderi record de aproximativ 2,1 miliarde de dolari, pe fondul crizei din sectorul de transport aerian declansate in urma atentatelor teroriste de la 11 septembrie.



Pierd toti....
Cea mai mare companie americana de transport aerian, American Airlines, a inregistrat cea mai mare pierdere din sector, de 924 milioane dolari, in vreme ce Northwest Airlines a suferit pierderi de 46 milioane si Continental Airlines de alte 37 milioane, iar US Airways a dat faliment. Delta Airlines a anuntat ca va disponibiliza 8.000 de angajati, dupa o piedere de 326 milioane dolari.
Southwest, a saptea companie aviatica americana, a avut o evolutie mai buna decat rivalii sai de mai mari dimensiuni, datorita structurii sale de reducere a costurilor, incheind al treilea trimestru al anului cu un profit de 75 de milioane dolari.
Actiunile companiilor aviatice s-au prabusit dupa evenimentelede la 11 septembrie 2001, o data cu scaderea dramatica a cererii pentru servicii de transport aerian.
Primele opt companii din sectorul aviatic au inregistrat pierderi de 7,5 miliarde dolari anul trecut, dupa ce guvernul a acordat o subventie de 5 miliarde dolari. Analistii considera ca un razboi contra Irakului va accentua problemelor industriei americane.



23 mil. $ pentru politic
Dupa evenimentele din 11 septembrie, industria a beneficiat de garantii in valoare de 15 miliarde de dolari din partea Congresului, iar acum are nevoie de fonduri suplimentare.
Este necesar un nou sistem pentru a supraveghea bagajele; industria ar trebui sa fie sprijinita in a suporta costurile legate de instalarea unor usi mai solide la carlinga, iar companiile aeriene ar trebui sa continue sa beneficieze de asigurari impotriva actelor de terorism la nivelul primelor actuale.
Industria aeronautica se asteapta sa inregistreze o pierdere de peste 7 miliarde de dolari anul acesta ca urmare a scaderii numarului de pasageri si a cresterii costurilor legate de securitate, conform Air Transport Association. Insa, aceste temeri nu au dus la o reducere a cheltuielilor sub forma de contributii la campanii si actiuni de lobby, a caror valoare s-a ridicat la peste 27 de milioane de dolari in perioada 1 ianuarie 2001-31 august 2002.
Oficialii acestei industrii spun ca nu fac decat sa participe la procesul politic.
"Nu exista industrie mai strict reglementata si controlata de catre guvernul federal decat cea a companiilor aeriene," a declarat Todd Burke, purtator de cuvant al American Airlines, care a acordat aproape un milion de dolari candidatilor federali si partidelor politice si a cheltuit 5,4 milioane de dolari pe activitati de lobby din 1 ianuarie 2001.
Traficul de calatori nu a revenit inca la nivelul inregistrat inainte de evenimentele din 11 septembrie. In perioada ianuarie-septembrie a acestui an, principalele companii aeriene au transportat 397,4 milioane de pasageri, cu 8,3% in scadere fata de cei 433,3 milioane de calatori transportati in aceeasi perioada a anului trecut. Numarul locurilor de munca a fost redus cu 51.000.
Cheltuielile industriei aeronautice legate de activitati de lobby in perioada 1 ianuarie 2001-30 iunie 2002 s-au ridicat la 23 de milioane de dolari, suma ce reprezinta salariile si cheltuielile angajatilor din cadrul industriei si a avocatilor externi care discuta cu Congresul pe probleme cu care se confrunta industria.
"Atunci cand industria vrea ceva, in special bani de la contribuabili, aceasta cheltuie mai mult pe activitati de lobby si sub forma de contributii la campaniile politice," a remarcat Paul Hudson, director executiv al Aviation Consumer Action Project.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO