Companii

Colliers: Peste 80% din noile spaţii de vânzare aşteptate în 2021 vor fi sub formă de parcuri de retail, inclusiv centre comerciale mai mici, subliniind o schimbare a pieţei către proiecte bazate pe proximitate sau cele cu un impact financiar mai mic pentru dezvoltator

Colliers: Peste 80% din noile spaţii de vânzare...

Autor: Roxana Rosu

18.03.2021, 10:30 203

Dezvoltatorii au livrat anul trecut aproximativ 142.400 de metri pătraţi de noi spaţii comerciale moderne, puţin peste jumătate din estimarea  avansată înaintea Covid-19, de aproximativ 250.000 de metri pătraţi, pentru că pandemia a provocat întârzieri în activităţile de construcţie şi închiriere şi a determinat companiile să aibă o abordare mai prudentă , arată raportul privind evoluţia pieţei în 2020 publicat de Colliers.

Cu un stoc total de retail modern de aproximativ 4 milioane de metri pătraţi, segmentul de retail din România a avut în 2020 unul dintre cei mai grei ani de la recesiunea financiară din 2009-2010 încoace.

Cu toate acestea, banii au continuat să curgă în economie, iar vânzările de produse nealimentare au înregistrat o redresare rapidă în formă de V, deşi se observă schimbări majore în structura cheltuielilor, cum ar fi trecerea la cumpărături online şi preferinţa consumatorilor pentru articole sportive, articole de uz casnic sau articole destinate îmbunătăţirii nivelului de trai, inclusiv renovarea locuinţelor şi aparate electrocasnice mari, în detrimentul articolelor precum îmbrăcămintea.

De asemenea, consultanţii Colliers sunt de părere că pandemia a validat teoria că în orice oraş din România cu peste 30.000 de locuitori ar trebui să existe, în cele din urmă, un centru comercial modern.

În cursul anului trecut, cea mai mare parte a livrărilor a venit de la trei mall-uri: proiectul dezvoltat de AFI la Braşov (45.000 mp), NEPI Rockcastle Shopping City din Târgu Mureş (40.000 mp) şi Dâmboviţa Mall, dezvoltat de Prime Kapital în Târgovişte (33.000 mp).

Restricţiile impuse de pandemie au avut ca efect o creştere a activităţii consumatorilor în segmentul comerţului online, datele statistice arătând un plus de 35% în 2020 faţă de creşterea cu 5% a vânzărilor totale de produse nealimentare, care a devenit un element fundamental al transformării continue a retailului, alături de dezvoltarea tehnologiei şi schimbările în comportamentul consumatorilor.

Un aspect pozitiv este că şi consumatorii au rămas destul de deschişi achiziţiilor în timpul acestei perioade de criză, deoarece pierderile de locuri de muncă au fost de câteva ori mai mici decât după recesiunea din 2009-2010 (sub 100.000 de locuri de muncă nete pierdute de această dată, faţă de aproape 700.000 atunci), iar creşterile salariale s-au menţinut în general.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO