Companii

Codrut Pascu, Roland Berger: 80% din executivii marilor companii au batai de cap din cauza insolventei clientilor cu datorii

Codrut Pascu, Roland Berger: 80% din executivii marilor companii au batai de cap din cauza insolventei clientilor cu datorii

Codrut Pascu: Este clar ca nu va aparea niciun reviriment pe piata in al doilea semestru si e aproape sigur ca nici in prima jumatate din 2010

27.10.2009, 23:30 220

Codrut Pascu, managing partner al Roland Berger, spune ca piatase va cerne si in urmatorul an, pentru ca redresarea economiei nuse va resimti mai devreme de a doua jumatate din 2010, iarmajoritatea companiilor intarzie luarea unor deciziistrategice.

Cumvad managerii celor mai mari companii economia romaneasca dupa unan de criza, in care a fost nevoie sa aplice chiar si trei scenariipentru a face fata schimbarilor din piata: urmeaza cel putin incaun an greu, in care nu se poate paria pe cresteri la nivelulveniturilor. Mai mult, scaderea consumului a fost mai dura decatanticipau in 2008, arata un studiu realizat de compania deconsultanta Roland Berger Strategy Consultants.

Studiul a fost realizat in aceasta toamna in Europa Centrala side Est, pe piata locala fiind incluse cele mai mari 200 de companiiprivate si de stat, cu afaceri care anul trecut au depasit valoareade 100 mil. euro in fiecare caz in parte.

"Nu mai este aceeasi incertitudine ca acum un an. Este clar canu va aparea niciun reviriment pe piata in al doilea semestru si eaproape sigur ca nici in prima jumatate din 2010", afirmaPascu.

Managerii sunt ingrijorati de scaderile de consum de pe piatainterna, care au luat o amploare mai mare decat anticipasera in2008. Chiar si pe piata bunurilor de larg consum au aparut scaderisi prognoze mai pesimiste in acest an, dupa ce in 2008 companiilemari inca pariau pe rezistenta sectorului in fata crizei, mai spunePascu. "Pe unele proiecte pe care le avem acum in FMCG (bunuri delarg consum - n. red.) am ajuns la al treilea scenariu de piata inultimul an", precizeaza el.

Revizuirea bugetelor si programele de reducere a costurilor aufost la ordinea zilei in companiile mari din Romania, iar mai multde jumatate din acestea auluat si masuri precum inghetarea angajarilor si a investitiilor indezvoltare din cauza declinului pietei.

Pascu subliniaza insa ca foarte putini executivi siantreprenori au aplicat pana acum masuri strategice, care sa dea odirectie companiei pe termen mai lung, nu doar pana la iesirea dincriza.

"Asta s-a intamplat nu doar in Romania, ci la nivelul intregiiregiuni. Putine companii au facut schimbari radicale in modelul debusiness sau in strategia de finantare. Noi credem ca astfel demasuri sunt singurele care ar putea asigura companiei o pozitiecompetitiva pe termen lung", afirma Pascu.

Masurile strategice sunt importante si pentru ca nimeni nucrede ca piata va reveni la ritmurile de crestere din 2007-2008 inurmatorii trei ani.

In sectoare precum electroretailul, real estate sau retailul debunuri de larg consum, companii mari, cu afaceri de peste 50-100mil. euro, nu au mai ajuns insa la etapa schimbarilor strategicepentru ca au intrat in insolventa. O parte din acestea au cedatpresiunii creditorilor si au cerut singure intrarea in reorganizarejudiciara, asa cum s-a intamplat in cazul retelelor Leonardo, SPAR,Trident sau Ultra Pro.

La nivel local, explozia numarului de companii intrate ininsolventa este o problema importanta pentru 80% din managerii siantreprenorii din Top 200 jucatori, aceasta fiind cea mai marepondere din regiune, mai arata studiul Roland Berger. De exemplu, in Ungaria doar 50% dinpersoanele intervievate au indicat aceasta problema ca fiindserioasa, in timp ce in Cehia ponderea este de 48%, iar in Poloniade doar 23%.

Cum explica Pascu problema insolventelor: "Spre deosebire derestul tarilor enumerate, in Romania criza a venit imediat dupa ocrestere euforica a economiei, cand businessurile s-au dezvoltatintr-un mod nesustenabil. In plus, managerii locali nuexperimentasera anterior o scadere brusca a pietei, iar majoritateaantreprenorilor nu au avut rezerve suficiente pentru ca si-audiversificat prea mult investitiile, multi mizand pe imobiliare",spune el.

Cine mai pariaza pe cresteri?

Piata farma si serviciile profesionale sunt printre singurelesectoare care pariaza in acest moment pe cresteri la nivelulveniturilor in 2010, comparativ cu anul in curs.

"In martie, managerii din sectoare precum serviciile financiaresi petrolul vedeau cresteri ale veniturilor companiilor pe care leconduc pentru 2010, insa acum vad stagnare", mai precizeazaPascu.

"Daca anul trecut spuneam ca am importat criza, acum vorbim de ocriza 100% indigenizata. Valul de vesti proaste venit din exteriora indus o precautie la nivelul consumului, astfel incat s-a ajunsla o contractie foarte accentuata, mai rau decat au prevazutmanagerii", afirma directorul Roland Berger Romania.

Ce vor executivii?

"Mai putina volatilitate. Toti cred ca mentinerea taxei unice la16% este un lucru bun", spune Pascu. In schimb, managerii siantreprenorii sunt nemultumiti de nivelulredus al investitiilor realizate in infrastructura in acest an, delipsa masurilor de relansare a sectoarelor mari din economie si defaptul ca finantarea continua sa fie scumpa, in special in lei,ceea ce loveste atat consumul, cat si planurile de dezvoltare alecompaniilor.

Comenzi mai mici si multe insolvente

Criza a cuprins in acest an toate sectoarele cheie din economialocala, primele afectate fiind industria auto si metalurgia,puternic dependente de exporturi. Directorul Roland Berger spune cascaderea masiva a consumului privat ar fi fost greu de evitat inacest an, insa daca statul ar fi reusit sa creasca consumul public- asa cum s-a intamplat in Polonia de exemplu - declinul ar fi fostcompensat intr-o oarecare masura.

Doar unul din zece manageri si-a bugetat cresteri in2010

Doar 12% din managerii si proprietarii celor mai mari 200 decompanii din Romania cred ca piata a atins deja cel mai scazutnivel. Cei mai multi executivi nu se asteapta la un reviriment pepiata in al doilea semestru al acestui an si estimeaza ca dinamicafirmelor pe care le conduc va fi in linie cu dinamica economieilocale, potrivit studiului Roland Berger.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO