Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, principalul barometru pentru consumul privat, a marcat în primele opt luni din 2021 o creştere de 12,4% ca serie brută, faţă de perioada similară a anului trecut, pe fondul creşterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare cu 18,7%, la vânzările de carburanţi cu 13% şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun cu 5,6%, arată datele transmise miercuri de Institutul Naţional de Statistică (INS).
În luna august, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul, cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete, a înregistrat o creştere cu 11,1%, serie brută, comparativ cu luna august 2020, pe fondul creşterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (plus 15,1%), comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (plus 8,9%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (plus 8,1%).
(Sursa: INS)
Raportat de luna iulie 2021, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut în august cu 1,0%, serie brută, datorită creşterii înregistrate la vânzările de produse nealimentare (plus 2,2%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (plus 1,6%).
Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 2,1%.
“Volumul vânzărilor din comerţul cu amănuntul a evoluat la un ritm superior componentei structurale pentru a cincea lună la rând în august, evoluţie care confirmăintrarea într-un nou ciclu economic”, notează într-o analiză Andrei Rădulescu, director analiză macroeconomică la Banca Transilvania.
Potrivit scenariului macroeconomic central BT consumul privat s-ar putea majora cu dinamici anuale de 6,4% în 2021, 4,4% în 2022, respectiv 3,6% în 2023.
“Perspectiva este susţinută de intrarea economiei într-un nou ciclu (post-pandemie), aspect reflectat de dinamica investiţiilor productive şipremisele favorabile pentru
convergenţa veniturilor populaţiei spre media europeană şi nivelul redus al costurilor reale de finanţare(costurile nominale ajustare cu inflaţia)”, spune Andrei Rădulescu.