Companii

Christian Morath, Lasselsberger: Distributia in constructii este mai haotica decat cea din bunurile de larg consum

Christian Morath, Lasselsberger: Distributia in constructii este mai haotica decat cea din bunurile de larg consum

Christian Morath, directorul general al Lasselsberger: Am facut ordine anul acesta in business si am introdus cunostintele pe care le-am acumulat din FMCG, unde piata este mult mai ordonata. Sectorul de distributie de materiale de constructii este haotic in Romania in comparatie cu cel din Germania, unde exista doar retele DIY si hipermarketuri specializate cu service-uri integrate. Pe piata locala fiecare importa cum vrea si cand vrea.

20.09.2009, 16:19 288

Austriecii si-au bugetat pentru anul acesta mentinerea cifrei deafaceri din 2008 in lei, de circa 162,7 mil. lei (44 mil. euro),cat au realizat companiile Sanex Cluj-Napoca si Lasselsberger, inconditiile in care si-au triplat reteaua de distributie si auintrat in toate magazinele de bricolaj din tara.

"Piata va continua sa scada si in 2010 pentru ca nu suntinvestitori, nu sunt proiecte imobiliare noi, se anuntadisponibilizari masive, iar analistii estimeaza o noua scadereeconomica. Ne-am propus ca in 2010 sa pastram valoarea vanzarilorde anul acesta, prin castigarea de cota de piata", a declaratChristian Morath, directorul general al Lasselsberger Romania.

Consumul de placi ceramice se va reduce anul acesta cu peste30%, pana la 25 milioane de metri patrati, echivalentul a circa 200mil. euro, fata de un declin de 15-20% prognozat de reprezentantiiLasselsberger la jumatatea anului. Scaderea pietei s-a accentuat inlunile iulie-septembrie, cand in mod normal era sezonul pentruplacile ceramice.

"Dindatele statistice, importurile au scazut puternic in lunile devarf, semn ca distribuitorii au acumulat stocuri, iar cererea afost scazuta. Daca la semestru vanzarile noastre erau mai mari fatade aceeasi perioada a anului trecut, la noua luni suntem la nivelulsimilar din 2008", afirma Eduard Macarescu, directorul comercial alLasselsberger.

Morath si Macarescu au preluat conducerea Lasselsberger inRomania la sfarsitul anului trecut, dupa ce anterior au lucrat incadrul grupului german REWE, care detine supermarketurileBilla.

Au triplat numarul distribuitorilor

Noul management a schimbat strategia de vanzari a companiei si atriplat numarul de distribuitori pana la 83, de la 25 anul trecut.In plus, produsele Lasselsberger sunt prezente in toate retelele debricolaj de pe piata, dupa ce anul trecut compania nu activa delocpe segmentul Do-It-Yourself.

"Am facut ordine anul acesta in business si am introduscunostintele pe care le-am acumulat din FMCG, unde piata este multmai ordonata. Sectorul de distributie de materiale de constructiieste haotic in Romania in comparatie cu cel din Germania, undeexista doar retele DIY si hipermarketuri specializate cuservice-uri integrate. Pe piata locala fiecare importa cum vrea sicand vrea", spune Morath.

In Germania, exista, pe langa magazinele de bricolaj, asanumitele "Global Baucentrum", prin care mai multi asociati persoanefizice construiesc hipermarketuri, pentru a putea achizitiona ocantitatea mai mare de materiale de constructii. Astfel, magazinelede mici dimensiuni au o pondere redusa in comertul dinconstructii.

Dupa primele sase luni compania a ajuns la o cota de piata de38%, fata de 22% cat era anul precedent, potrivit estimarilorproprii pe baza datelor de la Statistica.

Capacitatea actuala de productie a companiei este de 6-6,5milioane mp, la jumatate fata de 13 milioane mp cat era in perioada2004-2005, cand Lasselsberger a preluat toate cele trei fabrici dintara- Sanex Cluj-Napoca, Cesarom Bucuresti si Mondial Lugoj.Fabrica Cesarom din Bucuresti a fost inchisa in luna iulie, fiinddisponibilizati 300 de angajati.

Pana la sfarsitul anului o parte din echipamentele de la CesaromBucuresti vor fi mutate la Cluj, urmand ca productia sa creasca in2010 la 7,5-8 milioane mp. Grupul va renunta la brandul Sanex, careva fi utilizat doar in zona Clujului, si va investi doar indezvoltarea brandului Cesarom.

Productia acopera un sfert din cerere

Productia locala reprezinta in prezent doar 25% din piata,restul fiind importuri din tari precum Spania, Italia, Bulgaria,China, Turcia sau Egipt. Austriecii ar putea construi o nouaunitate doar in cazul in care consumul ar creste cu 60% fata denivelul actual.

"Vom construi o fabrica noua cand piata va ajunge la un nivel de40 de milioane de metri patrati, fata de 25 de milioane de metripatrati cat va ajunge anul acesta. Noua fabrica nu va fi inBucuresti, ci probabil undeva in zona Moldovei. Capacitatea actualade productie satisface cererea locala", sustine Morath.

Valoarea investitiei intr-o unitate de productie s-ar putearidica la circa 20 mil. euro.

Compania a inceput anul acesta exportul, dupa ce a infiintat undepartament special pentru aceasta activitate. "Exportul va ajungeanul acesta la 5% din vanzarile cantitative ale companiei si amintrat deja pe piete precum Bulgaria sau Grecia. Anul viitor ne-ampropus sa ajungem cu exportul la 10% din vanzari si avem in plan siintrarea pe pietele din SUA si America de Sud", spune Morath, carea lucrat in cadrul REWE in Argentina timp de opt ani.

Pierderi de 16 mil. euro in 2008, profit din2010

Lasseslsberger a acumulat anul trecut stocuri masive de placiceramice, de care nici anul viitor nu va reusi sa scape.

"Estimam ca in 2010 vom reduce la jumatate stocurile cu care aminceput anul 2009. Vom reusi acest lucru printr-o politica devanzari mai agresiva si prin diminuarea productiei", explicaMacarescu.

Compania a lansat anul acesta 8 colectii noi Cesarom, care vorajunge in 2010 sa genereze 15% din vanzarile companiei, avand invedere ca in doar doua luni de la lansare au fost vanduti 150.000mp de placi ceramice din noile colectii.

Companiile Sanex si Lasselsberger au acumulat in 2008 pierderide 60 mil. lei (16 mil. euro), despre care actuala conducere afirmaca sunt doar pierderi contabile, urmand ca din 2010 sa ajunga peprofit.

Grupul austriac Lasselsberger detine unitati de productie inUngaria, Croatia, Cehia, Slovacia, Romania si Italia, in careproduce peste 65 mil. metri patrati de placi ceramice, si circa12.000 de angajati. Compania detine brandurile Cesarom, Rako,Vacarri Ceramica, LB Object, Alfoldi, Zalakeramia, Kerko siKeramika HOB.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO