Smithfield, companie controlată de un an şi jumătate de acţionari chinezi, este singura companie din România care a primit aprobare pentru a exporta carne de porc congelată către China, cea mai mare piaţă de consum alimentar din lume.
“Pentru noi, aceasta a fost o prioritate absolută. Prin urmare, consider deschiderea exporturilor pe piaţa chineză o oportunitate extraordinară pentru România”, a anunţat Daniel Constantin, ministrul agriculturii.
Autorităţile nu au făcut nicio referire la posibilitatea ca şi alţi producători români de carne de porc să obţină autorizaţii pentru a începe livrările către economia asiatică.
Acordul semntat pentru începerea exporturilor de carne de porc congelată este primul şi singurul rezultat concret al Guvernului şi care vine la un an şi trei luni după cel mai mare desant chinezesc de la Bucureşti din ultimii 25 de ani. La acel moment, se vorbea despre cereri de export de 3 milioane de porci, 3 milioane de ovine şi 500.000 de capte de bovine, marfă de cel puţin 1 miliard de euro.
Puţine din aceste obiective s-au concretizat până acum iar cele mai mari prezente chinezeşti din agricultura românească rămân cele pe care aceştia le au dobândit în urma achiziţiilor de miliarde de dolari pe care le-au făcut în ultimii ani.
Ei controlează traderul agricol Nidera, unul dintre primii zece jucători de pe piaţa locală a comerţului cu cereale şi producătorul de carne de porc Smithfield, concern deţinut anterior de americani. Fermele din Banat permit companiei Smithfield să aibă un sfert din piaţa locală a cărnii de porc.
Exportul de carne de porc congleată în China este un segment cu potenţial pentru Smithfield având în vedere că valoarea actuală a livrărilor europene din această categorie se ridică la 427 milioane de euro. Cel mai mare exportator european de carne de porc congelată în China în 2015 a fost Germania cu livrări de peste 100 milioane de euro. Pe locul al doilea a fost Spania la mică distanţă de lider iar podiumul este completat de Danemarca cu 76 milioane de euro. România este al 11-lea jucător european pe piaţa chineză pentru acest tip de produse dar livrările nu au depăşit anul trecut 0,7 milioane de euro.
Expoturile româneşti de produse agroalimentare româneşti în China au totalizat anul trecut numai 8,4 milioane de euro. Cele mai exportate produse alimentare româneşti către economia chineză sunt nucile şi fructele (3,4 milioane de euro), băuturile alcoolice (3,2 milioane de euro) şi carnea (0,7 milioane de euro). Exporturile agroalimentare româneşti în China nu înseamnă aproape nimic în totalul de peste 5 miliarde de euro pe care companiile agricole prezente local îl fac din livrările în străinătate.
Germanii sunt lideri
Topul ţărilor europene în funcţie de exporturile de carne de porc congelată către China în 2015
Locul Ţara Expoturi de carne de porc (mil. euro)
1 Germania 118
2 Spania 111
3 Danemarca 76
4 Franţa 40
5 Marea Britanie 27
6 Irlanda 23
7 Polonia 11
8 Olanda 10
9 Ungaria 5
10 Belgia 4.5
11 România 0,7
12 Italia 0,06
13 Portugalia 0,04
14 Grecia 0,03
15 Slovacia 0,02
Sursa: Eurostat