Companii

Cerealele pentru mic dejun incoltesc pe malul Marii Negre

13.11.2001, 00:00 46



Odinioara mari producatori de cereale si prin definitie si mari consumatori, romanii au importat destul de repede exemplul occidentalilor privind consumul de cereale la micul dejun.

Chiar daca vanzarile sunt incomparabil mai mici ca in Occident, piata este privita ca avand potential destul de mare, specialistii estimand o crestere anuala de 10%. Iar daca pana nu de mult, piata era dominata de importuri, mai nou si companiile romanesti au intrat in joc.

Un astfel de exemplu este producatorul constantean din domeniul moraritului si panificatiei Dobrogea SA, care, la inceputul lunii decembrie urmeaza sa lanseze pe piata cerealelor doua noi produse, pentru productia si promovarea carora a fost necesara o investitie de aproximativ 1,4 milioane USD, dupa cum a declarat pentru Ziarul Financiar Otilia Stanciu, director de marketing al companiei.

Compania a mai produs si pana acum cereale pentru micul dejun, insa toate erau de tip muesli, adica fulgi de seminte in amestec cu diverse fructe. De data aceasta, noile produse sunt fabricate doar din cereale expandate, fara alte amestecuri.

Matina si Captain Crantz sunt cele doua marci sub care vor fi comercializate produsele Dobrogea, prima fiind destinata familiei, iar cea de a doua copiilor.

"E vorba de a intra pe o alta piata, a spus Stanciu. Nu mai e una de larg consum, ci mai specizlizata, a produselor de lux. Am hotarat acest lucru pentru ca nu mai exista produse in domeniu si reprezinta o provocare."

Pana acum, singurul producator roman care s-a mai aventurat pe piata cerealelor pentru mic dejun este Titan, care insa produce doar fulgi de porumb.

Vechile marci de cereale comercializate de Dobrogea sunt Matinal (fulgi de ovaz, de porumb si stafide), Mix cereal (fulgi de grau, de secara, de orz, de ovaz si stafide), Tropical (fulgi de ovaz, de porumb, stafide, banane, papaya, curmale), Fulgi de ovaz, Fulgi de orz si Delta Mix.

La concurenta cu produsele autohtone sunt produsele importate de companii precum Nestle, Kellog's, Brugen si Cerlona, cu experienta mult mai vasta in acest sector.

Sub sloganul "Regina fainurilor," Dobrogea desfasoara o campanie conceputa de agentia de publicitate Ogilvy pentru promovarea la nivel national.

Campania se desfasoara pe canalele de televiziune TVR1, Antena1, Acasa, la postul radio Europa FM, precum si in presa scrisa, in publicatiile ProTV Magazin, Acasa Magazin si Practic in bucatarie.

Potrivit lui Stanciu, campania va continua pana la sfarsitul lui noiembrie, urmand a fi reluata, timp de o saptamana si in luna decembrie, cu ocazia sarbatorilor.

Fosta intreprindere de stat cu o vechime de 40 de ani, Dobrogea a fost privatizata in 1995 prin metoda MEBO. Astazi, 96% din actiunile companiei sunt detinute de Asociatia salariatilor, iar restul pachetului de actiuni este detinut de persoane fizice.

Compania nu este inca listata la bursa, insa acest lucru ar putea fi posibil in 2003, dupa cum a spus Stanciu.

Pe primele noua luni ale anului 2001, compania a avut o cifra de afaceri de aproximativ 900 miliarde lei, cat a avut pe intreg anul trecut. Pentru anul acesta, compania estimeaza o cifra de afaceri de aproximativ 1.400 miliarde lei.

Principalele produse ale Dobrogea sunt faina, pastele fainoase, produsele de panificatie, amelioratorii si premixurile.

Compania are o retea de peste 200 distribuitori si peste 2.000 de clienti. Pentru faina, compania are o cota de piata de 26% in retail si 18% la consumul industrial.

Numarul angajatilor a ramas constant de-a lungul anilor, in jur de 2.000. Compania are 21 unitati de productie la Cernavoda, Harsova, Medgidia, Eforie si Mangalia.

"Pe piata locala, prezenta noastra este foarte buna, in special la produsele proaspete, unde avem o cota de piata de 78-80%", a mai spus Stanciu.

Pe langa activitatile din Dobrogea, compania detine 41% din fabrica Lujerul din Bucuresti, incepand din 1998, restul fiind detinute de persoane fizice. Totdata, compania mai detine o societate mixta, Rocredo, impreuna cu firma Palsgaard din Danemarca,.

Capitalul social al companiei este de 157 miliarde lei, iar in ultimii cinci ani investitiile s-au ridicat la aproximativ 12 milioane USD, in principal in retehnologizare. Principalii concurenti ai companiei sunt Titan Loulis, in Bucuresti, care detine 30% din piata fainei si Pambac Bacau.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO