Fiecare salariat al Metro Cash & Carry, companie activă pe segmentul angro, şi al discounterului german Lidl contribuie cu aproape 1,5 mil. lei la businessul reţelelor, dublu faţă de media industriei. La polul opus este reţeaua de magazine mici Profi şi lanţul de hipermarketuri Cora.
În medie, fiecare dintre cei 77.000 de salariaţi care lucrează pentru cele zece reţele de comerţ modern din România a contribuit cu 750.000 de lei la bussinessul de anul trecut al industriei. Cinci companii au angajaţi mai eficienţi ca media, pe când celelalte cinci se află sub acest prag.
Evoluţia acestui indicator - cifra de afaceri per angajat - poate fi influenţată de o serie de factori, de la numărul de deschideri, la modelul de magazin pe care pariază retailerii şi de la numărul de salariaţi per unitate, la rolul lor.
În ultimii ani există o criză de personal atât la nivel de industrie, cât şi la nivel de economie, lupta pentru oameni fiind tot mai acerbă. Mai mult, în cazul comerţului alimentar fluctuaţia de personal este foarte mare, oamenii plecând atât la competiţie pentru salarii mai mari, cât şi în alte sectoare sau chiar peste graniţă. În acest context, apar casele de marcat automate sau self service.
Totuşi, retailul în general şi cel alimentar în particular sunt unele dintre sectoarele din economie cu cei mai mulţi salariaţi, fiind work intensive. Mai mult, jucătorii din industrie spun că indiferent de cât de mare va ajunge să fie influenţa tehnologiei în domeniu, nu vom ajunge să vedem magazine fără angajaţi, amprenta umană fiind în continuare importantă.
Astăzi în comerţul modern sunt circa 3.000 de magazine sub mai multe formate (hipermarketuri, supermarketuri, cash & carry, proximitate modernă şi discount), cu afaceri de circa 60 mld. lei.