Companii

Cea mai mare piata din FMCG, tigaretele, a inregistrat un declin de 10% in volum

13.05.2009, 13:50 42
 

Scumpirea tigaretelor a dus la cresterea ponderii alocate acestor produse in cheltuielile totale ale unui fumator de la 4% la 6%, arata datele Comisiei Nationale de Statistica citate de producatorul JTI.

In volum, piata a inregistrat un declin in T1, comparativ cu aceeasi perioada din 2008, pus pe seama cresterii pietei negre, JTI estimand ponderea tigarilor de contrabanda la 23% din consumul total la nivelul lunii aprilie, fata de 18% la finele lui 2008. „Pe primul trimestru al anului vanzarile de tigarete pe piata locala au avut un usor declin, inregistrat, de altfel, in tot sectorul FMCG (bunuri de larg consum). Vanzarile scad cel mai mult in cazul produselor ieftine, in medie cu 10% in primul trimestru", a declarat Gilda Lazar, Corporate Affairs and Communications Director in cadrul JTI Romania, Bulgaria si Croatia.
„Industria tutunului s-a dovedit a fi mai rezistenta la socuri economice: incidenta fumatului nu fluctueaza foarte mult, indiferent de situatia economica a populatiei, insa nu poate ramane imuna in fata consecintelor crizei economice mondiale", apreciaza reprezentantul JTI.
La inceputul anului, estimarile JTI indicau continuarea tendintei de orientare a fumatorilor catre segmentele premium si super premium, in ciuda inrautatirii conditiilor din economie. Lazar spune ca acest trend a fost remarcat pe piata in primul trimestru, in special in Capitala.
Piata locala de profil este estimata la 2,4 miliarde de euro la nivelul anului 2008 si este dominata de trei companii de talie internationala, British American Tobacco, Philip Morris si JTI.
Anul trecut, producatorul JTI a avut o cifra de afaceri estimata de 437,5 mil. euro, in crestere cu circa 25% (in lei) fata de anul precedent, atat pe fondul cresterii preturilor, cat si al majorarii volumelor. Compania a revenit astfel in 2008 pe un trend ascendent al vanzarilor.
Tigaretele, berea si sucurile sunt in prezent cele mai mari piete din sectorul bunurilor de larg consum, pe fiecare din acestea fiind inregistrate anual vanzari de peste un miliard de euro.
In conditiile inghetarii salariilor si majorarii somajului la nivel local, pe fondul crizei economice mondiale, piata bunurilor de larg consum, estimata de MEMRB la 23-25 mld. euro, va trece in acest an de la cresteri de 10-15% la un ritm single digit (sub 10%) sau chiar stagnare, potrivit prognozelor producatorilor si retailerilor.
Potrivit datelor comunicate de compania de cercetare de piata MEMRB, vanzarile de tigarete in retailul modern au avut un avans de 30% in primele trei luni din an fata de aceeasi perioada din 2008, pus pe seama scumpirii acestor produse pe fondul cresterii accizelor la tutun.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO