Companii

Ce se taie nu se fluiera: Tarom a redus pierderile aproape la jumatate

30.08.2001, 00:00 25


In urma cu un an, pilotii romani care lucrau pe ruta Bucuresti-New York se alegeau, prin grija Tarom, cu o mini-vacanta care dura intre 4 si 13 zile. Aceasta datorita faptului ca echipajul ramanea la odihna dupa ce ateriza in Statele Unite, pana la sosirea urmatorului avion din tara.

"Astazi, acest timp a fost scurtat la 24 de ore, iar economiile facute numai in aceasta vara au ajuns la 280 de mii de dolari" afirma Nicolae Demetriade, directorul general al companiei Tarom.

Demetriade, care a preluat compania dupa un an 2000 incheiat cu pierderi de 60 de milioane de dolari, spera sa aduca pierderile din acest an la 37 de milioane. "Pe piata mondiala e o lupta dura intre companiile de aviatie, iar razboiul preturilor - care il avantajeaza pe pasager - a dus la o profitabilitate in deteriorare pentru companii", spune directorul general al Tarom.

ai totusi, compania incearca sa-si creasca standardele - de la punctualitate, calitatea meselor si pana la comportamentul personalului - pentru a concura inclusiv pe piata de afaceri. "Daca umplem sectiunea de business, am acoperit cheltuielile, iar incasarile de la restul pasagerilor merg direct in profit", spune directorul.

Pentru atragerea lor, Tarom isi imbunatateste sistemul "smart miles", care va oferi, ca si la celelalte companii aeriene, calatorii gratuite in functie de distanta parcursa. In plus, compania e in negocieri avansate pentru un acord de code-sharing cu o mare firma straina, care va permite o mai buna incarcare pe anumite rute.

In acest moment, atuurile Tarom sunt cursele directe din tara, destinatiile asiatice si o politica de preturi mici, mai ales pe piata interna.



Pierderi in scadere, trafic in crestere

Reducerile de personal (140 de persoane, mai ales din randul personalului auxiliar) au fost destul de greu de realizat si pentru ca platile compensatorii - sapte salarii - au insemnat un efort pentru finantele companiei. Restrangerea rutelor a fost cuplata cu inchirierea de piloti (14 persoane) si mecanici (cateva zeci) catre alte companii.

De notat ca fiecare pilot care munceste in strainatate aduce companiei 4-500 de dolari. In paralel, preturile au fost ridicate cu 6 pana la 12%, dar numai la casele de bilete din afara tarii. Directorul companiei spune ca s-a temut ca aceasta scumpire va afecta traficul, insa acesta a crescut pe primele 6 luni cu circa 40 de mii de persoane fata de anul trecut. In iulie, compania a inregistrat un profit din operare pe 6 luni de 1,2 milioane de dolari.

Tarom incearca sa ajunga la mai multi clienti din strainatate, prin marirea procentelor acordate agentilor de vanzari si prin liberalizarea distributiei. "Agentul de vanzari trebuie sa stie si sa vrea sa explice clientilor de afara care n-au auzit de Tarom ca oferta noastra e buna, iar avioanele sigure", spune Demetriade.

Din pacate pentru firma, clientii care au auzit prea bine de Tarom, adica romanii, aleg in destule cazuri firmele concurente, chiar daca diferenta de pret e doar de cativa dolari.

Demetriade crede ca ar fi necesare masuri care sa-i incurajeze pe cei care merg pe bani publici sa foloseasca transportatorul national. Practica licitatiilor nu tine seama de faptul ca banii cheltuiti cu Tarom ofera de fapt slujbe romanilor, si tine cont doar de costul total, care avantajeaza marile companii.



ai altii cauta luminita de la capatul tunelului

In Statele Unite, companiile aeriene si-au vazut profitul scazand anul trecut - in cel mai bun caz. Anul acesta n-a inceput mai bine, industria raportand primele pierderi din 1995 incoace. Cheltuielile de exploatare au crescut intr-un ritm mai mare decat cresterea veniturilor, iar mari operatori precum United Airlines, Northwest Airlines sau TWA au fost nevoiti sa aplice programe de reducere a costurilor.

Analistii de la Merrill Lynch afirma ca se vad deja reduceri modeste in capacitatea de transport aerian, ca urmare a faptului ca unele companii au inceput sa taie din rutele cu mari pierderi si sa retraga din avioane.

Aceeasi sursa estimeaza pierderile din acest an ale companiilor de aviatie la 2 miliarde de dolari, iar scaderea de venituri ar putea ajunge la 2,5% - una dintre cele mai grave din ultimii 50 de ani. In acest context, nu e de mirare ca privatizarea Tarom nu mai e o chestiune de actualitate. "E greu sa gasesti pe cineva sa cumpere o linie aeriana acum", afirma Nicolae Demetriade.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO