Companii

Ce potential au afacerile cu servicii profesionale de intretinere si curatenie?

Ce potential au afacerile cu servicii profesionale de intretinere si curatenie?

Cifra de afaceri a firmelor care actioneaza pe piata produselor si serviciilor de curatenie profesionale creste cu peste 30% anual

20.07.2007, 19:29 1362

Extinderea agresiva a spatiilor de birouri a marit cererea de servicii profesionale de curatenie si intretinere, astfel incat companiile care au intrat acum cativa ani cu cateva mii de euro au acum afaceri de sute de mii de euro si o marja de profit intre 30 si 35%.
"Am ales aceasta afacere in servicii profesionale de intretinere si curatenie deoarece cererea de servicii specializate pe piata romaneasca este din ce in ce mai mare, in contextul dezvoltarii pietei imobilelor, a cladirilor de birouri si a centrelor comerciale", spune Nita Stelian, director general al companiei ActivStedo din Bucuresti.
Compania, intrata pe piata in 2001, se ocupa cu administrarea cladirilor si realizeaza operatiuni de monitorizare si protectie.
Nita Stelian a demarat afacerea la 46 de ani si a inceput prin a studia utilajele profesionale de intretinere, materialele si substantele necesare si tipurile de servicii dupa clasa si gradul de curatenie.
Investitia cu care a pornit afacerea a fost de aproximativ 10.000 de euro, bani proveniti din fonduri proprii pe care i-a directionat catre achizitionarea unor utilaje, a materialelor si ustensilelor necesare si a mijloacelor de transport. Pe parcurs, tot profitul a fost reinvestit in dotari si retehnologizari pentru a mentine ritmul pietei.
Pentru atragerea primilor clienti pe aceasta piata, Nita spune ca un rol important l-a jucat promovarea serviciilor prin distributie directa si prin demonstratii gratuite la sediile unor companii.
In prezent, compania ofera servicii de curatenie si intretinere zilnica pentru spatiile de birouri, curatenie civila si industriala, curatenie generala.
Afacerea a fost demarata cu doar doi angajati, care au fost supravegheati si instruiti zilnic, pana au invatat mecanismele de folosire a utilajelor, ustensilelor si destinatia materialelor de curatat pe tipuri de pardoseala sau alte suprafete, mobilier, instalatii sanitare. In prezent compania a ajuns la 20 de angajati.
Un rol foarte important pentru reusita unei astfel de afaceri este convingerea clientilor, ei fiind cei care percep in mod real efectul si utilitatea serviciilor profesionale de curatenie.
"La inceputul activitatii, serviciile oferite erau putin apreciate datorita faptului ca ne confruntam cu un client rezervat la oferta noastra, insa cu timpul acestia constata diferenta dintre o femeie de serviciu pentru acest tip de servicii si serviciile specializate de curatenie", sustine directorul general al ActivStedo.
Stabilirea pretului serviciilor oferite se face in functie de tipul si marimea suprafetei, traficul si numarul de angajati, produsele folosite in procesul tehnologic al serviciilor, frecventa cu care se intervine, servicii suplimentare.
Astfel, pentru servicii de curatenie generala, clientul plateste intre 55 si 200 euro pe 100 de metri patrati, plus costuri de servicii speciale. Serviciile de curatenie si intretinere zilnica pe o suprafata de 100 metri patrati variaza intre 55 si 100 euro, iar serviciile de curatenie si finisaj dupa constructor sau reparatii variaza intre 100 si 250 de euro.
Cifra de afaceri pe care compania a inregistrat-o in 2005 a fost de 99.000 de euro, in 2006 ridicandu-se la 133.000 de euro, adica o crestere de 33%. Anul acesta Nita Stelian apreciaza o crestere de 35-38%, iar marja de profit a firmei a fost de 30-35%.
Pe viitor, director general al ActivStedo a precizat ca intentioneaza sa se asocieze cu un partener strain din domeniul serviciilor profesionale de administrare a cladirilor.
In ciuda dificultatilor intampinate care au tinut de gasirea si instruirea personalului care sa realizeze lucrari de calitate, Nita Stelian mentioneaza ca, daca ar fi sa o ia de la inceput, ar investi in aceeasi afacere avand in vedere faptul ca se anunta o piata stabila pentru serviciile de curatenie si intretinere.
Sebastian Francu, directorul de vanzari si administratorul Higiene Lacroix din Brasov, companie ce importa si distribuie echipamente si ustensile pentru igiena comunitatilor si curatenie profesionala, a inceput afacerea bazandu-se pe o vasta experienta intr-o companie cu profil cu activitate similara.
"Nu m-as fi gandit niciodata sa pornesc o activitate independenta in acest domeniu daca nu as fi ajuns la neintelegeri insurmontabile cu conducerea companiei la care lucram", declara Sebastian Francu.
Astfel, la 35 de ani s-a asociat cu un prieten pentru a infiinta in 2006 compania Higiene Lacroix.
Stocul initial necesar pentru inceperea activitatii a fost de mai putin de 20.000 euro. Relatia cu furnizorii a contat foarte mult deoarece, la inceput, marfa a fost achizitionata pe credit. "Ca sa intram pe profit trebuia sa ajungem la o vanzare medie lunara de peste 8.000 de euro. Acest deziderat l-am atins dupa patru luni de la inceperea activitatii", precizeaza Sebastian Francu.
Investitia initiala a fost de aproximativ 10.000 de euro si a constat in achizitionarea unui autoturism si a unei auto utilitare, suma pe care a obtinut-o cu ajutorul unui credit pentru nevoi personale. Compania a inchiriat un depozit, iar de partea de grafica, pliantele si alte materiale promotionale s-a ocupat chiar Francu, pentru a reduce costurile. Pe parcurs au mai fost necesare investitii suplimentare care se ridica la suma totala de 20.000 de euro.
O afacere proprie inseamna si multe nopti nedormite. "De cand existam pe piata am intampinat cateva situatii dificile. De exemplu, la un moment dat ne-am trezit ca un produs de rulaj nu avea calitatea corespunzatoare. Aveam depozitul plin cu un produs neconform si pe moment nu aveam cu ce substitui produsul. A durat pana furnizorul extern a recunoscut acest fapt. Am gasit in final un produs de substitutie, dar asta dupa multe nopti nedormite", marturiseste Sebastian Francu.
Cei doi asociati au fost si primii angajati, ei ocupandu-se de logistica, aprovizionare, respectiv de vanzari. Dupa sase luni compania a mai angajat doua persoane. In momentul de fata, compania beneficiaza de ajutor de la doua firme cu care are contracte de colaborare pentru serviciile de contabilitate si logistica.
Gama de produse a fost diversificata pentru a acoperi necesarul pentru dotarile toaletelor publice ( dozatoare de sapun, dispensere de hartie), echipamente si ustensile pentru firmele de curatenie, cat si toate consumabilele necesare functionarii celor mai sus amintite.
Higiene Lacroix a inclus in oferta si servicii de transport a produselor la clienti, punerea in functiune, dar si consultanta pentru alegerea solutiei tehnice optime si cursuri de instruire acordate colaboratorilor importanti, acestea fiind oferite gratuit.
Anul trecut compania a avut o cifra de afaceri de aproape 150.000 euro, iar anul acesta se estimeaza o valoare de peste 400.000 euro. Marja de profit inregistrata in primul an de activitate a fost de 8,31%.
Clientii tinta sunt consumatorii industriali, firmele de curatenie, distribuitorii specializati, dar si cabinetele medicale sau hotelierii. In opinia lui Francu, majoritatea clientilor s-au familiarizat cu aceste produse, lucru care nu se putea afirma in urma cu 3-4 ani, cand multi dintre potentialii clienti nu cunosteau denumirile produselor, sau nu agreau utilitatea lor.
Concurenta creste in permanenta pe masura ce se contureaza piata produselor si echipamentelor pentru curatenie, in fiecare luna venind noi firme de distributie din afara sau interiorul tarii, aceasta afacere avand un potential ridicat de dezvoltare.
Pe termen scurt, compania nu intentioneaza deschiderea altor puncte de lucru in afara celui din Brasov.
"Preferam sa ne consolidam pozitia pe piata zonala si sa colaboram pe alte zone cu distribuitori. Strategia noastra este cea a pasilor mai mici care sa duca la o dezvoltare sanatoasa. Deci, daca peste un an lucrurile vor sta asa cum am calculat, adica sa atingem o cota de piata de 20% pe zona in care activam, atunci vom incepe sa deschidem puncte de lucru in zonele cele mai atractive din tara", spune Sebastian Francu.
Sfatul pe care-l da el tinerilor intreprinzatori este sa inceapa o afacere pe cont propriu doar daca sunt dispusi sa puna la bataie multa pasiune si dedicatie, asta alaturi de un calcul economic realist si multa expertiza.


Afacerea pe scurt:
Studii efectuate asupra utilajelor profesionale de intretinere, a materialelor si substantelor necesare
Achizitionarea unor utilaje, materiale si ustensile, mijloace de transport
Investitia initiala 10.000 euro
Cifra de afaceri porneste de la 100.000 de euro si depaseste 400.000 de euro
Marja de profit este intre 30 si 35%
Concurenta creste pe masura atractivitatii pietei

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO