Companii

Ce indică studiile firmei de consultanţă financiară MKOR Consulting: Mediul de afaceri estimează o scădere medie de 10% până la finele anului 2020

Ce indică studiile firmei de consultanţă financiară...

Autor: Dorin Oancea

07.05.2020, 12:09 128

Mai mult de nouă companii din zece (91%) se simt afectate de epidemia de coronavirus, impactul mediu estimat la nivelul mediului de afaceri fiind de -10,2% pentru 2020, arată un studiu al companieid e cercetare MKOR Consulting. 

Impactul mediu estimat este de 100.000 de euro, cu până la 100% din cifra de afaceri. Cu cât reprezentanţii companiilor sunt mai pesimişti în privinţa evoluţiei pe 2020, cu atât valoarea medie a impactului este în creştere.

Cele mai vizibile efecte ale epidemiei de COVID-19 sunt reducerea cifrei de afaceri şi impactul produs de suspendarea activităţilor companiei, fie că este vorba despre activitatea de business curent sau a unor evenimente care urmau a fi organizate.

Microîntreprinderile tind să fie cele mai afectate de efectele epidemiei de COVID-19. Totuşi, sunt mai puţin sensibile la efectele cauzate de indisponibilitatea personalului, probabil şi datorită faptului că aceste organizaţii tind să aibă foarte puţini angajaţi.

95% dintre companii au luat măsuri pentru a supravieţui crizei provocate de COVID-19, iar 90% au luat măsurile imediat după începerea situaţiei de urgenţă. Cele mai frecvente sunt măsurile financiare, ce protejează cashflow-ul pe termen scurt şi mediu, urmate de măsurile de protecţia a angajaţilor şi măsurile pentru pivotarea activităţii. “Anumite măsuri sunt însă amânate pentru vară (lunile iunie-iulie), în funcţie de evoluţia contextului general pe termen scurt. Acest lucru înseamnă că, dacă nu vom fi martorii unei reveniri economice, chiar şi timide, estimăm că vor urma noi valuri de măsuri la final de Q2 şi început de Q3, menite să asigure continuitatea organizaţiilor din mediul de afaceri.”, declară Corina Cimpoca, fondator MKOR Consulting.

Cele mai prudente organizaţii sunt cele din industria bunurilor de larg consum, cu un număr record de 6,5 măsuri luate. De asemenea, se remarcă o prudenţă sporită şi în rândul organizaţiilor din industrii precum consultanţă, automotive şi turism, care au luat în medie 4,5 măsuri pentru menţinerea operaţiunilor pe parcursul şi după finalizarea carantinei impuse de epidemia de COVID-19. Media la nivelul ţării este de 3,5 măsuri luate într-o organizaţie.

La momentul derulării studiului, 12% dintre organizaţii luau în considerare reducerea salariilor, cu un procent mediu de 37%.

Studiul a fost realizat pe un eşantion de 243 de companii din România, în perioada 25-30 aprilie. Structura eşantionului: 89% afaceri antreprenoriale, 5% companii multinaţionale, 2% ONG-uri şi 4% alt tip de organizaţie. După mărimea organizaţiei, eşantionul este format din 67% microîntreprinderi, 22% întreprinderi mici, 8% întreprinderi medii şi 3% întreprinderi mari. Acest raport a fost redactat la începutul lunii mai, după anunţarea ridicării stării de urgenţă, din 15 mai. Totuşi, datele ar trebui privite din perspectiva momentului colectării lor, la final de aprilie, atunci când nu existau informaţii privind o posibilă relaxare a măsurilor de distanţare socială.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO