Companii

Ce efecte a avut asupra businessului Danone scandalul dioxinei din iaurturi din 2007

Ce efecte a avut asupra businessului Danone scandalul dioxinei din iaurturi din 2007

Jacques Ponty, director general al Danone pe Europa de Sud-Est: Incercam sa eficientizam capacitatile de productie si cele logistice pentru a absorbi o parte din cresterea pretului materiei prime.

30.01.2008, 16:41 1196

"Am revenit pe crestere abia in noiembrie!", spune Jacques Ponty, director general al Danone pe Europa de Sud-Est, privind in urma la efectele pe care "scandalul" dioxinei din iaurturi le-a avut asupra afacerilor companiei in Romania.
Ponty nu vrea sa vorbeasca despre sumele cheltuite pentru a "repara" efectele scandalului si nici despre eventualele pierderi din bilantul companiei. Spune doar ca au fost scaderi ale vanzarilor pentru o perioada de trei luni, din august pana in octombrie, insa bilantul final indica un plus de 20% la nivelul cifrei de afaceri fata de 2006.
"Compania a inregistrat din nou cresteri ale vanzarilor comparativ cu 2006, incepand cu luna noiembrie a anului trecut, iar acum, dupa incheierea sarbatorilor, experimentam o crestere a vanzarilor peste asteptari, deoarece consumatorii au inceput sa reincluda in alimentatia lor iaurtul", a declarat Jacques Ponty.
Desi reprezentantii Danone sunt rezervati in privinta bugetelor cheltuite pentru promovare, datele companiei de monitorizare a pietei AlfaCont arata ca investitiile francezilor au fost anul trecut de peste 6,7 ori mai mari decat ale liderului pietei locale de lactate, Friesland, care comercializeaza brandurile Milli si Napolact.
Astfel, Danone a avut in 2007 un buget de promovare de peste 130 de milioane de euro, suma calculata in sistem rate-card, cu peste 35 de milioane de euro mai mult decat in anul precedent, potrivit informatiilor Alfa Cont. Mai mult chiar, in lunile de dupa declansarea scandalului dioxinei, bugetul de promovare al celui mai mare jucator de pe piata iaurturilor a fost cu trei, patru milioane de euro mai mare fata de perioada precedenta (valori calculate tot in sistem rate-card).
La sfarsitul lunii august, doua loturi de iaurturi cu fructe care apartineau companiei Danone Romania au fost suspecte de a contine o cantitate mai mare de dioxina decat in mod normal. Deoarece dioxina este o substanta toxica pentru organism daca este consumata in exces, aceste loturi au fost retrase de pe piata de catre autoritati pentru efectuarea unor analize.
Reactia consumatorilor de a nu mai cumpara iaurturi, in special cu fructe, chiar si dupa ce rezultatele analizelor s-au dovedit negative, s-a resimtit in intreaga piata. Potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare AC Nielsen, in perioada august-septembrie 2007, vanzarile de iaurturi au scazut cu circa 8% fata de perioada iunie-iulie a aceluiasi an. Danone a incercat sa depaseasca aceasta criza prin intermediul campaniilor de promovare a sigurantei produselor, care sa redea increderea consumatorului, ceea ce a dus la o crestere cu 35% a bugetului de promovare comparativ cu 2006.
Danone Romania nu a finalizat raportul financiar pe 2007, insa Ponty estimeaza ca anul trecut compania a inregistrat o crestere de 20% a cifrei de afaceri comparativ cu rezultatele financiare obtinute in 2006. Potrivit informatiilor Ministerului de Finante, acum doi ani, filiala locala a grupului francez a inregistrat o cifra de afaceri de 87,2 mil. euro si un profit net de 10,8 mil. euro.
Potrivit ritmului de crestere estimat de reprezentantul Danone, producatorul a incheiat anul trecut cu afaceri de peste 100 mil. euro, in ciuda evenimentelor care au afectat productia si vanzarile companiei in cea de-a doua parte a anului. Mai mult chiar, potrivit lui Ponty, cota de piata a Danone pe segmentul iaurturilor a ajuns la 60% la sfarsitul anului trecut, fata de 50% in urma cu un an.
"Piata a crescut anul trecut cu peste 15% pe fondul cresterii puterii de cumparare a consumatorilor si a dezvoltarii lanturilor de magazine internationale pe plan local.
Anul acesta insa piata isi va incetini ritmul de crestere la aproximativ 10% in special din cauza majorarii pretului la materia prima si a lipsei laptelui la standarde UE de pe plan local, care va determina o crestere a importurilor", estimeaza Ponty.
Pretul laptelui a crescut anul trecut cu peste 20%, in timp ce in primele 11 luni productia s-a majorat cu doar 3,3% fata de aceeasi perioada a anului precedent, ceea ce i-a determinat pe producatori sa creasca la randul lor preturilor produselor finite cu peste 10%. O astfel de majorare a fost aplicata si de filiala locala a grupului francez.
"Estimam ca aceasta crestere a preturilor va incetini in cursul acestui an, dar incercam in acelasi timp sa eficientizam capacitatile de productie si logistice pentru a absorbi o parte din cresterea pretului materiei prime. In mod sigur vom fi nevoiti sa crestem preturile in acest an, dar va fi o majorare mai mica de 10%", a mai spus directorul general al Danone.
Anul acesta, Danone planuieste lansarea unor noi produse care sa diversifice gama deja detinuta pe plan local, urmand tendintele actuale ale consumului indreptate in special spre game de produse cat mai variate si cu valoare adaugata mai mare. "Vom lansa cinci pana la sapte produse noi in acest an. Vrem sa dezvoltam Danette, care detine in prezent doar 5% din vanzari, dar si Actimel", a mai spus Jacques Ponty.
Danone este prezent pe piata locala cu gamele de produse Activia, Nutriday, Actimel, Frutisima, Danonino, Danette, Casa Buna si gama traditionala Danone Sana, Danone Lapte Batut, Danone Smantana si Danone Lapte Proaspat. "Circa 60% din acestea sunt comercializate prin intermediul pietei traditionale, restul de 40% fiind destinate lanturilor de magazine internationale", a afirmat reprezentantul Danone.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO