Companii

Cătălin Suliman şi Dragoş Iordache, Filip&Company: Micii producători trebuie să se inspire de la practicile celor din Vest şi să coopereze mai mult, respectând însă regulile de concurenţă, iar statul trebuie să asigure accesul consumatorilor la produsele locale

Cătălin Suliman  şi Dragoş Iordache, Filip&Company:...
30.04.2020, 11:17 78

Depăşirea cu succes a unei situaţii de criză necesită cooperarea între oameni. Tot la fel de importantă este şi cooperarea între societăţi în context de criză, în special când vine vorba despre producătorii locali. O astfel de cooperare, indiferent de sectorul de producţie (alimentar, non-alimentar, HoReCa), trebuie să aibă în vedere câteva aspecte de bază, inclusiv respectarea legislaţiei de concurenţă.

Individualismul în afaceri printre antreprenorii români – o piedică în dezvoltare?

În vremuri normale, producătorii mici şi mijlocii, indiferent de segmentul în care activează – alimentar (lactate, cafea, vin, legume şi fructe), non-alimentar (textile, decoraţiuni, ceramică), de construcţii (mobilier) sau de artizanat de orice fel, au abordat constant propriile afaceri în mod individualist – transport în regim propriu, vânzarea către magazine mici (aprozare), pieţe agro-alimentare, prezentarea ofertei de vânzare pe Facebook ori Instagram sau comercializarea către intermediari. Cei mai norocoşi au încheiat contracte cu societăţi mari – retaileri, procesatori, distribuitori/intermediari etc.

Contextul actual, însă, a necesitat adaptarea rapidă la necunoscut - un nou comportament de consum al clienţilor, restricţii ale autorităţilor, întârzieri în producţie, scăderea sau încetarea vânzărilor, întârzieri la transport sau marfă nevândută. Pentru o bună parte dintre producătorii locali, aceste provocări s-au tradus prin pierderi sau chiar închiderea afacerii, temporar sau definitiv.

Cum reuşesc micii producători în Europa de Vest? Se asociază.

Proprietarii de afaceri mici şi mijlocii trebuie să fie conştienţi că pentru a putea supravieţui în context de criză şi pentru a se putea dezvolta cu adevărat în afara ei, o soluţie poate veni din cooperarea dintre aceştia. În ţările din vestul Europei, există numeroase cooperative sau asociaţii de producători care, punând în comun propriile resurse, sprijinindu-se şi împărţind anumite costuri, organizând în comun achiziţiile de materie primă ori transportul, reuşesc să ajungă la un număr mai mare de clienţi şi să îmbunătăţească procesele de producţie şi distribuţie.

Un exemplu în acest sens este sindicatul viticultorilor independenţi din Franţa (Vignerons Independants de France), care reuneşte 7000 de producători locali. Acest sindicat a dezvoltat o marcă specială care se aplică pe produsele membrilor în scop de promovare şi de garantare a calităţii şi originii locale a produsului. De asemenea, sindicatul asigură promovarea micilor producători prin organizarea de evenimente sau târguri şi asigură o platformă online de comercializare a vinurilor produse de membri. În lipsa acestei iniţiative, este posibil ca oferta şi existenţa efectivă a fiecărui membru considerat în mod individual să se fi pierdut în multitudinea celorlalte.

Care sunt provocările retailer-ilor?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO