Companii

Campionii în business din Transilvania şi Banat: Am reuşit pentru că am fost învăţaţi de mici cu munca

Foto Dan Tautan

A şasea ediţie a proiectului „Campioni în business“ şi-a premiat ieri câştigătorii la Cluj

Autor: Laurentiu Cotu

16.10.2013, 21:21 1223

O parte dintre antre­pre­norii din Transil­vania şi Banat care au afaceri în sectoare precum ali­mentar,  fur­ni­zarea de soluţii energetice, furnizarea de servicii şi soluţii IT, construcţia de maşini şi utilaje, industria optică, industria ceaiurilor sau a vinurilor au devenit câştigătorii celei de a şasea ediţii a proiectului „Campioni în business“, susţinut de Ziarul Financiar în parteneriat cu fondul de investiţii Enterprise Investors, BCR, cea mai mare bancă locală, firma de audit şi consultanţă PwC şi Fundaţia Triple Helix.

Partenerii proiectului „Campioni în business“ au decis să acorde şi câteva premii speciale pentru poveşti de succes inedite ce stau la baza performanţei antreprenoriale.

La secţiunea companiilor mici, au fost premiate următoarele firme: EBS România din Cluj-Napoca (software, cu o cifră de afaceri de 49,2 mil. lei în 2012, în creştere cu 146% faţă de 2011, şi un profit de 6,8 mil. lei, în creştere cu 184% faţă de 2011); producătorul de utilaje agricole IRUM din Reghin (cifră de afaceri de 15,1 mil. lei în 2012, în creştere cu 11% faţă de 2011, şi un profit de 12,6 mil. lei, în creştere cu 11% faţă de anul anterior); producătorul de ceaiuri Laboratoarele Fares Bio Vital (cifră de afaceri de 48,1 mil. lei în 2012, în creştere cu 21% faţă de 2011, şi un profit de 12,3 mil. lei, în creştere cu 7% faţă de 2011).  

Premiile speciale au fost acordate companiilor EnergoBit (cifră de afaceri de 399,8 mil. lei în 2012, în creştere cu 3% faţă de anul 2011, şi un profit de 63,2 mil. lei, în creştere cu 28% faţă de anul anterior), producătorului de vin Cramele Recaş (cifră de afaceri de 73 mil. lei în 2012, în creştere cu 22% faţă de anul 2011, şi un profit de 14 mil. lei, în creştere cu 29% faţă de anul 2011) şi Interoptik (cifră de afaceri de 15,8 mil. lei în 2012, în creştere cu 9% faţă de anul 2011, şi un profit de 3,2 mil. lei, în creştere cu 1% faţă de 2011). 

La categoria companiilor mijlocii şi mari, au fost premiate următoarele firme: producătorul de carne de pui Transavia (cifră de afaceri de 426,9 mil. lei, în creştere cu 19% faţă de 2011, şi un profit de 39,7 mil. lei, în creştere cu 28% faţă de anul anterior) şi distribuitorul de produse veterinare Maravet (cifră de afaceri de 89,6 mil. lei, în creştere cu 19% faţă de 2011, şi un profit de 11,4 mil. lei, în creştere cu 1% faţă de 2011). A mai fost premiat şi producătorul de echipamente de contorizare AEM (cifră de afaceri de 279,9 mil. lei în 2012, în creştere cu 8% faţă de 2011, şi un profit de 33 mil. lei, în creştere cu 14% faţă de 2011). 

 

Cristian Nacu, partener, Enterprise Investors

Suntem interesaţi de companiile din sectorul energetic sau cele din agricultură şi încercăm să fim acolo unde este creştere şi să profităm de tendinţele din economie. Antreprenorii trebuie să se gândească ce vor să facă cu compania pe care o deţin, unde vor să o ducă, care este ţinta lor. Cred că analiza unei achiziţii trebuie făcută din prisma sinergiilor pe care aceasta le generează. În continuare va fi o luptă pentru supravieţuire, trebuie găsite soluţii de eficientizare, iar statul trebuie să creeze un mediu de afaceri cât mai prielnic, echidistant, care să favorizeze companiile serioase, cinstite, în dauna celor care au un comportament neadecvat în piaţă.

Criza i-a făcut pe mulţi să se uite în propria lor ogradă şi să facă curăţenie. Cei care au reuşit să facă asta vor fi mult mai bine pregătiţi pentru o etapă viitoare de creştere, sperăm noi în anii care urmează. Dacă creşterea a fost sănătoasă, acest lucru poate să creeze o premisă pentru noi. Anul viitor nu sunt foarte multe semne de revenire a economiei.
 

Marius Lazăr, director Regional Corporate, BCR

Soldul creditelor este în scădere, iar astăzi orice decizie de investiţii se ia mult mai greu, mai atent. Suntem prudenţi în acordarea creditelor, ne uităm şi analizăm foarte atent business planurile companiilor şi proiecţiile lor de viitor. Băncile sunt şi astăzi pregătite să acorde suport şi finanţare afacerilor bune şi credem că acum este un moment bun pentru consolidare şi pentru creşterea campionilor în business.

Încrederea este esenţială în relaţia dintre bănci şi antreprenori, iar când banca ia decizia să investească alături de antreprenori, aceasta subscrie la business planul companiei. Căutăm afacerile care au şanse de dezvoltare, iar aceşti antreprenori obţin costuri de finanţare competitive în condiţiile actuale grele de piaţă.

Antreprenorii, managerii şi băncile trebuie să găsescă un punct comun pentru dezvoltarea businessului. Credem în trei sectoare în care ne aducem raportul: construcţii de infrastructură, energie şi agricultură. Suntem cel mai mare finanţator în domeniul energiei regenerabile.
 

Ionuţ Simion, partener, lider consultanţă fiscală pentru antreprenori şi afaceri de familie, PwC România

Bani sunt pe piaţă, însă fondurile de investiţii nu găsesc companiile adecvate în care să investească. Suntem în al cincilea an de criză şi poate ne-am obişnuit cu aceasta. Este perioada potrivită să vă stabiliţi ce vreţi să faceţi mai departe, să vă gândiţi cum să puteţi dezvolta businessul, în acest sens o soluţie ar putea fi listarea la Bursă. Auditul reprezintă o măsură care vă dă posibilitatea să verificaţi dacă afacerea dumneavoastră se desfăşoară în parametrii normali, iar în ultimul timp am observat o intensificare a acestei activităţi. Pe de altă parte, companiile cu pierderi devin interesante pentru antrepenorii care vor să le cumpere, dacă nu sunt datorate, iar dacă aveţi un plan de afaceri sănătos, merită să încercaţi achiziţii în acest sens. Există premisele ca în 2014 să se îmbunătăţească puţin lucrurile, s-au aprobat şi fondurile în energie, plus alte fonduri disponibile, însă este nevoie în continuare de un cadru care să permită antreprenorilor dezvoltarea.
 

Irina Anghel-Enescu, preşedinte, Triple Helix

Antreprenorii români analizaţi de noi şi-au crescut numărul de angajaţi cu 6% în 2012, comparativ cu anul precedent. Având în vedere această importantă componentă socială, antreprenorii de succes merită multă admiraţie şi recunoştinţă, pe lângă aprecierea performanţei lor economice. Este încă un motiv pentru care continuăm să căutăm şi să promovăm modele de urmat pentru toţi antreprenorii români cu potenţial de a deveni campioni în business. La Cluj-Napoca au fost aduşi în prim-plan antreprenorii ale căror companii au crescut chiar şi în timp de criză, adevăraţii performeri care şi-au câştigat titlul de Campioni în Business din zona Transilvania şi Banat.

Asociaţia Triple Helix este o organizaţie nonguvernamentală a cărei activitate constă în proiecte pe care le dezvoltă integral şi proiecte pe care le concepe şi le lansează pentru a fi încredinţate spre implementare altor organizaţii. Printre proiectele de succes lansate de Triple Helix se numără Aspire Academy, un program educaţional cu profesori de la Universitatea Harvard dedicat tinerilor români cu potenţial deosebit în domeniul leadership-ului şi antreprenoriatului.
 

Marcel Borodi, director general, Brinel

Antreprenorul este un animal ciudat, pe care daca îl pui în jug va trage fiindcă alt lucru nu ştie să facă. Am muncit de mic, am făcut informatică, domeniul de care am fost atras, şi am dezvoltat o companie, Brinel. Într-o vreme aşa de grea sunt puţini cei care pot spune ce or să facă în următorii 5-10 ani.

Dacă piaţa îţi permite, poţi să schimbi modelul de business sau partenerii, pentru a trece peste perioada mai dificilă. Perseverenţa este bună, iar prin muncă poţi obţine rezutatele dorite. Ne-am implicat în diverse proiecte pentru a ajuta universităţile de profil să evolueze mai repede cu pregătirea studenţilor, să ne ofere oameni buni.
 

Teofil Mureşan, director executiv, Electrogrup

Antreprenorii încearcă să obţină cât mai mult din ceea ce le oferă comunitatea, respectiv piaţa. Nu putem gândi dezvoltarea afacerii fără a analiza influenţele care vin din exterior, din afara ţării. Pentru noi este important să vedem care sunt lucrurile care ne pot asigura succesul. În perioada de boom te împingea valul şi creşteai, acum trebuie găsite alte căi de dezvoltare. Trebuie să ne dezvoltăm un portofoliu şi să încercăm să venim cu tehnologii noi pe piaţă. În ceea ce priveşte activitatea Electrogrup, simţim că acum e momentul potrivit să ieşim în alte pieţe, în Marea Britanie, de exemplu.

Păstrăm trendul local şi vom creşte cu peste 10% cifra de afaceri în acest an, pe fondul unor investiţii de peste 15 milioane de euro realizate în ultimul an.

În dezvoltarea afacerii cred că este importantă negocierea, dar şi parteneriatele cu companiile din acelaşi domeniu de activitate. În acest sens, în perioada următoare vom dezvolta o colaborare cu EnergoBit. 
 

Olimpia Molca, director general, AEM 

În anul 1994 am preluat fabrica AEM din Timişoara, care era în pragul falimentului, şi am dus-o spre performanţă printr-o disciplină severă pe toate ramurile de activitate. Tinerii care sunt acum în companie mă fac să duc mai departe această afacere. Sunt convinsă că în urma noastră va rămâne o companie care să funcţioneze bine, să fie performantă. Încercăm să ne facem cunoscuţi cât mai mult în afara ţării.

Am încercat să îmbunătăţim produsele, am crescut personalul şi am făcut investiţii de 43 de milioane de euro până în prezent. Poate că am fost ca o cloşcă care a trebuit să-şi adune puii şi să-i ţină lângă ea.

Am avut parte de o privatizare de succes, iar astăzi am ajuns să producem contoare inteligente pentru Germania şi Suedia. Fiecare an are greutăţile lui, însă prin muncă şi o viziune corectă a realităţii greutăţile sunt depăşite. Cred că succesul vine de la munca în echipă.   
 

Voicu Oprean, director general, Arobs Transilvania Software

Pentru Arobs criza a însemnat o oportunitate. Am dezvoltat în această perioadă de criză sisteme de optimizare a costurilor pentru companii, cu target principal antreprenoriatul local. Am continuat să creştem modelul de business şi am implementat în companie proiecte prin care propriii angajaţi pot să devină antreprenori şi am făcut primul audit. Educaţia este un proces care nu trebuie să se termine niciodată. Măsura succesului ţi-o dau alţii. Avem 2.000 de clienţi în România, este o luptă continuă pe piaţă care ne ţine treji.
 

Ioan Popa, director general, Transavia

Sunt un tip perfecţionist şi corect şi nu am vrut să dezamăgesc pe nimeni, încă de la începutul afacerii pe care o conduc. În fiecare an am crescut cifra de afaceri şi profitul, iar anul 2013 va fi cel mai bun an pentru Transavia, în ceea ce priveşte profitul şi cifra de afaceri.

Am făcut un brand de carne, am ţinut la această idee şi am pus-o în practică. Ceea ce îmi propun îmi iese, însă mă bazez pe planuri bine stabilite dinainte. Sunt cel mai mare duşman al Bursei, poate să se prăbuşescă şi mâine, eu nu voi fi afectat şi nu cred că vor ieşi românii în stradă să protesteze, pun în joc compania mea dacă se va întâmpla acest lucru. Însă, dacă industria cărnii va cădea, să vedeţi atunci cum vor ieşi oamenii în stradă.

Este un dezechilibru între ce avem în buzunar şi pe ce vrem să cheltuim aceşti bani. Sfatul meu pentru tineri este să se orienteze către activitatea pentru care sunt pregătiţi.

Am început afacerea în urmă cu mai bine de 23 de ani, vremurile erau diferite, însă dacă aş demara din nou acest proiect acum, nu voi mai avea acelaşi succes.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 17.10.2013

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO