Companii

Camera de Comerţ Româno-Germană: Companiile cer Ministerului Educaţiei stabilirea unui cadru legal pentru ca elevii din învăţământul dual să facă stagii de practică în firme şi în pandemie

Camera de Comerţ Româno-Germană: Companiile cer...

Autor: Roxana Rosu

13.11.2020, 11:41 133

Companiile vor să aibă opţiunea de a primi elevii în practică, chiar dacă şcolile sunt închise în contextul pandemiei, şi solicită Ministerului Educaţiei identificarea unor soluţii pentru derularea învăţământului dual în această perioadă, angajatorii atrăgând atenţia că lipsa aceastor stagii se va vedea în rezultatele elevilor, dar şi în capacitatea lor de a se integra rapid pe piaţa muncii.

”Cum arată învăţământul dual din România pe timp de pandemie? Răspunsul este simplu şi din păcate trist: Fără direcţie, dezorientat, cu multe provocări şi destul de greu încercat. Mai mult ca niciodată se simte nevoia schimbului de experienţă, pentru că direcţii clare şi soluţii concrete nu există. S-a discutat despre plata burselor, despre promovare, admitere, desfăşurarea practicii, măsuri de siguranţă, despre relaţia cu elevii. În contextul actual fiecare etapă a formării a trebuit regândită şi reinventată”, sunt de părere reprezentaţii AHK România (Camera de Comerţ Româno-Germană).

În acest context, cea mai mare problemă pe care o ridică angajatorii în acest moment este lipsa practicii în companii, deşi au venit cu soluţii precum trimiterea de kit-uri de învăţare acasă la elevi, sesiuni live din unităţi cu maiştri care le arată elevilor diferite procese de lucru, platforme de învăţare, fişe de lucru, jocuri şi quiz-uri interactive.

Potrivit AHK, aceste măsuri nu sunt suficiente pentru deprinderea abilităţilor practice.

„Sunt lacune foarte mari în ce priveşte cunoştinţele elevilor şi dacă am mai avea o situaţie de 2-3 luni de lipsă de practică, am avea nişte generaţii destul de greu de integrat pe piaţa muncii”, spune un angajator. Acelaşi angajator care acum îşi face planul de şcolarizare pentru anul viitor şi primeşte solicitări din partea diverselor departamente de a mări numărul de elevi, „pentru că există deja primii absolvenţi angajaţi şi colegii din companie au început să recunoască plus-valoarea pe care aceşti tineri o aduc în companie, venind atât de bine pregătiţi încă din primele lor zile de muncă”.

În perioada verii, companiile s-au pregătit să primească elevii în practică şi au luat aceleaşi măsuri ca şi în cazul propriilor angajaţi, pentru a minimaliza riscurile de infectare, chiar dacă asta a însemnat o creştere semnificativă a costurilor. În perioada de început de toamnă, când elevii au fost la practică şi au existat totuşi cazuri singulare de infectare, acestea au rezultat însă din mediul privat al elevului, spun reprezentanţii AHK.

”În ciuda eforturilor mari, a investiţiilor suplimentare, a instabilităţii şi a ritmului constant de a schimba şi a adapta lucrurile din mers, angajatorii nu şi-au pierdut încrederea în sistemul de învăţământ dual. Cei mai mulţi îşi menţin interesul pentru acest tip de învăţământ şi solicită în continuare elevi pentru următoarea generaţie, pe care să îi pregătească pentru piaţa muncii”

Cadrul necesar pentru ca aceste eforturi să nu fie în zadar trebuie creat de autorităţile competente, în special de Ministerul Educaţiei. De aceea companiile germane din România solicită tuturor factorilor decizionali să găsească rapid soluţii pentru ca elevii din învăţământul profesional şi dual să îşi poată desfăşura stagiile de practică în cadrul companiei, pentru a avea noi generaţii de meseriaşi bine pregătiţi şi cu competenţele necesare cererii actuale de pe piaţa muncii.

În acelaşi timp, există companii care continuă derularea stagiilor de practică ale elevilor şi în această perioadă, două exemple în acest sens fiind producătorul român de cosmetice Farmec şi  producătorul de medicamente Terapia, ambele din Cluj, care organizează împreună ore de practică pentru circa 80 de copii din clasele IXa si a Xa.

”Chiar si cu scolile inchise tinerii vin la practica, nimeni nu ne-a împiedicat, dimpotrivă, putem aloca mai mult timp pentru practică. Facem practica în condiţiile în care aplicăm toate măsurile de protecţie. Este o experienţă bună şi pentru copii, învaţă cum să aplice măsurile şi în afară. Mai mult, acolo unde legea ne permite, intenţionăm să angajăm deja tinerii cu jumătate de normă”, a declarat pentru ZF Dragoş Damian, CEO Terapia.

În opinia lui, învăţământul dual “se răzbună” în această perioadă, pentru că, deşi a fost văzut mereu ca fiind pentru cei “mai slabi” la învăţătură, este singurul domeniu în care tinerii păstrează legatura cu viitoarea lor carieră, în vreme ce învăţământul la distanţă, prin închiderea şcolilor, va crea dezechilibre enorme pentru restul copiilor, pentru dezvoltarea unei generaţii.

Pe de altă parte, riscul pentru cei care investesc în această formă de învăţământ este ca la capătul celor 3 ani de studii tinerii să opteze pentru alt loc de muncă, în detrimentul companiei care a participat la formarea lor, inclusiv prin burse. 

”Am atenţionat guvernele că ar trebui să existe legislaţie care sa protejeze angajatorii care investesc in acest domeniu (tinerii sa ramana la angajatorul unde au efectuat practica si care le-a platit bursa cel putin o perioada de timp egala cu perioada de scolarizare), dar nu am primit raspuns inca. Asta in contextul in care, de pilda, companiile care plaseaza forta de munca din strainatate au contract de loialitate de 2-3 ani cu muncitorii”, a mai spus Dragoş Damian.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO