Companii

Călătoria cu RATB la Summer Well sau cum nu se găsesc soluţii pentru un transport în comun civilizat după şase ani de festival? „Hai împinge-te, ce mai stai!“

În perioada festivalului  Summer Well circa 7.200 de călători au folosit RATB zilnic, adică 3.600 pe segment, fie dus, fie întors

În perioada festivalului Summer Well circa 7.200 de călători au folosit RATB zilnic, adică 3.600 pe segment, fie dus, fie întors

Autor: Roxana Petrescu

22.08.2016, 07:00 2447

În perioada 13-14 august a avut loc pe domeniul Ştirbey din apropierea Bucureş­tiu­lui cea de-a şasea ediţie a festivalului Summer Well, dar în ciuda anilor acumulaţi transportul în comun până la şi de la locul evenimentului spre centrul oraşului încă ridică probleme. Cum se procedează la eve­nimente similare din vestul Europei?

Summer Well a devenit, alături de Elec­tric Castle sau de Untold, unul dintre cele mai cunoscute proiecte muzicale de pe scena locală, în fiecare vară aceste eve­ni­men­te strângând zeci de mii de consumatori de ritmuri din România, dar şi de peste ho­tare. În ciuda reputaţiei de care se bucură, problemele legate de organizare umbresc suc­cesul lor, transportul până la locul eve­ni­men­tului, alături de accesul şi curăţenia gru­pu­rilor sanitare fiind în continuare capitole la care mai este de lucrat.

Pe 14 august, la ora 14:30 din faţa Mu­zeu­lui Ţăranului Român a pornit prima cursă spe­cială RATB către domeniul Stirbey. Sute de tineri se înghesuiau la 30 de grade pe şosea pen­tru a prinde o poziţie norocoasă, pentru că pe trotuar deja nu mai era loc. Dintr-o maşină pusă în staţia de autobuz puteai să-ţi iei apă, în timp ce câţiva angajaţi ai RATB în­cer­cau să ţină piept mulţumii care intra din ce în ce mai mult pe şosea. Când venea un auto­buz, accesul se făcea pe toate uşile, timp în care controlorii RATB verificau cartelele de că­lătorii sau mesajele de confirmare de pe telefoane.

„Hai împinge-te, ce mai stai! Îl pierdem şi pe ăsta. Împinge-te, n-auzi!“ Acesta era cel mai auzit refren al mulţimii strânse în faţa Muzeului Ţăranului Român.   

„Conform contractului încheiat de RATB cu firma organizatoare, în zilele de 13 şi 14 au­gust 2016, între orele 14.30 şi 23.30, au cir­culat 13 autobuze. Pentru preluarea călătorilor spre Bu­cureşti, au fost utilizate 25 de autobuze, care au circulat în nopţile de 13/14 august şi 14/15 august între orele 22.50 şi 4.05. La eve­ni­mentul organizat anul trecut (2015) capa­ci­ta­tea de transport solicitată de organizator şi asi­gurată de RATB a fost aceeaşi“, spun repre­zen­tanţii Regiei Auto­no­me de Transport Bu­cureşti (RATB). Potrivit aces­tora, capacitatea ma­ximă a unui auto­buz este de 107 persoane, din care mai puţin de 30 au locuri pe scaune.

„În privinţa numărului de călătorii vali­da­te pe linia specială Summer Well, până în pre­zent nu sunt descărcate în sistemul elec­tro­nic toate datele din validatoare şi nu vă putem comunica decât date estimative. Astfel, numărul estimat al călătoriilor efectuate pe linia specială Summer Well 2016 este de 14.364 (din care 2.530 procurate prin sms). Din păcate, dacă termenul de răs­puns cerut de dumneavoastră nu ar fi fost atât de strict (mai mic de 24 de ore), aţi fi putut primi informaţiile complete şi exacte.“

La un calcul simplu, ar rezulta că în perioada festivalului, circa 7.200 de călători au folosit transportul RATB zilnic, adică 3.600 pe segment, fie dus, fie întors. RATB nu menţionează dacă pe anumite segmente, capacitatea autobuzelor a fost depăşită, dar la un calcul minimal ar rezulta că cel puţin în primele curse numărul de călători s-ar fi putut situa peste nivelul de 107 persoane.

Spre comparaţie, în perioada 10-13 august, la Luhmuhlen în Germania a avut loc cea de-a doua ediţie a festivalului A Summer’s Tale. Transportul până la festival a fost asigurat prin intermediul unor autobuze care plecau din gară, din oraşul Luneburg, situat la circa 15 kilometri de locul festivalului. Transportul era inclus în preţul biletului de festival, nu numai cel cu autobuzul, ci şi cel cu trenul din Hamburg spre Luneburg, de exemplu. Mai mult, intrarea în autobuze se făcea numai pe la şofer, iar pasagerii aşteptau la cozi organizate după modelul celor din aeroporturi de la controlul de securitate, adică pe benzi. Odată ocupate locurile, autobuzele nu plecau decât cu câţiva pasageri în picioare, evitându-se astfel situaţii precum cele de la Summer Well. Mai mult, la orele stabilite, în intervalele în care erau estimate vârfuri de călători, veneau câte două autobuze deodată.

Probleme precum cele privind transportul la Summer Well nu sunt printre cele mai grave cu care se confruntă RATB, mai ales că în acest caz organizarea nu este responsabilitatea exclusivă a Regiei.

Aproape jumătate din autobuzele aflate în programul actual de circulaţie nu sunt dotate cu aer condiţionat, unele dintre ele ajungând pe curse speciale cum este cea de la Aeroportul Henri Coandă spre centrul Bucureştiului.

Dincolo de condiţiile de călătorie, RATB mai iese în evidenţă prin câteva lucruri. Potrivit informaţiilor transmise de Regie la finalul anului trecut, timpul mediu de aşteptare în staţie este de circa 10-12 minute. În Budapesta, timpul de aşteptare este de 3 minute.

Noul primar al Bucureştiului, Gabriela Vrânceanu Firea a anunţat că vrea să cumpere 500 de autobuze noi, după ce iniţial cochetase cu ideea de a lua 200 de autobuze vechi, dar licitaţia este încă în organizare.

„În prezent, RATB prospectează piaţa pentru a stabili o estimare valorică a bugetului necesar ce urmează a fi aprobat de municipalitate în scopul lansării licitaţiei pentru achiziţia de autobuze“, au mai spus reprezentanţii RATB.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO