Companii

Cabat: Relaxarea condiţiilor de la CFR Marfă e semn clar de incompetenţă

Foto Silviu Matei

Dragoş Cabat, analist financiar

Autor: Gabriel Razi

27.05.2013, 19:29 575

Relaxarea condiţiilor de participare la privatizarea CFR Marfă este un semn de incompetenţă în construcţia „dosarului“, dar şi o măsură agresivă luată de autorităţi în condiţi­ile în care investitorii nu s-au înghesuit să intre în competiţie pentru a-şi adăuga în portofoliu transportatorul de stat ce are o cotă de piaţă de 30% pe segmentul transportului feroviar de marfă, spun analiştii.

„Este un semn clar de incompetenţă a statului în a scrie un caiet de sarcini decent. Dacă ar fi fost un caiet de sarcini cu „dedicaţie“ dictat de companiile pe care le voia statul la licitaţie, atunci nu ar mai fi avut sens relaxarea condiţiilor. Acum, pe de altă parte, dacă faci un caiet în care condiţiile sunt prea largi, laşi loc pentru contestaţii, ceea ce este posibil să se întâmple şi în cazul de faţă“, explică situaţia analistul financiar Dragoş Cabat.

CFR Marfă, companie al cărei dosar de privatizare se află în discuţie de mai bine de opt ani şi despre care mai toţi miniştrii care au ajuns la Transporturi au spus că este o prioritate pentru privatizare, a ajuns să fie „peţită“ de numai trei investitori: OmniTRAX, asocierea dintre Grup Feroviar Român şi Donau-Finanz GmbH&Co şi Transferoviar Grup.

Cei trei investitori au depus iniţial documentaţia de participare, dar nu s-au calificat în etapa următoare. În lipsă de soluţii, Transporturile au reluat privatizarea prin relaxarea condiţiilor. Astfel, nivelul cifrei de afaceri s-a redus de cinci ori, de la 100 milioane de euro la 20 milioane de euro, dar preţul de pornire a rămas acelaşi, respectiv 180 milioane de euro.

În urma acestei decizii, aceiaşi investitori (OmniTRAX, GFR şi Transferoviar Grup) au depus documentaţia şi s-au calificat pentru următoarea etapă. Privatizarea CFR Marfă, care presupune vânzarea a 51% din acţiunile companiei, ar urma să se finalizeze până pe data de 20 iunie.

Lipsa de atractivitate a „dosarului de privatizare“ a CFR Marfă pentru companiile din transportul feroviar de marfă din regiune se datorează situaţiei incerte a datoriilor companiei, dar şi unui pachet de active imobiliare cu un statu juridic incert, susţine George Buruiană, preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Feroviari din România (AFTER).

„Ceea ce nu este la vedere sunt clauzele din caietul de sarcini care au în spatele lor un anumit element de probabilitate. Spre exemplu, nu este specificat clar ce se va întâmpla cu datoriile de 400 milioane de euro (423 mil. euro  la sfârşitul anului 2011 - n.red.) ale companiei. Dacă datoriile vor fi şterse, vi­itorul proprietar privat va face o afacere foarte bună, dar în caz contrar înţelegerea ar fi extrem de dezavantajoasă.“

În plus, preşedintele AFTER mai subliniază că la CFR Marfă există şi un „pachet“ de active imobiliare precum terenuri sau clădiri cu un statut juridic incert.

„Sunt terenuri care nu au nici măcar cadastru şi care după privatizare ar ruma să umple conturile statului. La CFR s-a mers cu aceste situaţii până acum la privatizare în ideea că vor fi rezolvate după dar nu mai rezolvă nimeni nimic după“.

Buruiană mai spune că în condiţiile de incertitudine în privinţa mai multor clauze din „dosarul“ CFR Marfă este puţin probabil că vreunul dintre cei trei competitori pentru transportul feroviar de marfă să meargă până la capăt şi să depună o ofertă fermă de preluare.

„Numai penalităţile pentru neplata datoriilor sunt de 20-30 milioane de euro pe an. Explicaţia pentru lipsa de la licitaţie a mai multor companii este posibil să fie faptul că au cititi caietul de sacini şi au considerat că situaţia de faţă este prea riscantă. Problema de la CFR Marfă nu a plecat de la conducerea companiei ci din minister pentru că toţi miniştrii din ultimii zece ani au avut afinitate pentru transportul rutier şi au promovat investiţiile în această direcţie“.

Octavian Udrişte, preşedintele de onoare al Clubului Feroviar, spune la rândul său că în loc să relaxeze condiţiile de participare la privatizarea CFR Marfă, statul ar fi trebuit să le însăsprească pentru a elimina din cursă „neaveniţii“.

„Dacă relaxezi condiţiile, rişti să îţi vină la privatizare toate figurile de tipul Gigi Becali sau Dan Diaconescu. M-aş fi aşteptat să însăsprească condiţiile de privatizare. Mişcările statului arată că încearcă să vândă compania, să scape mai repede de ea pentru a da bine în faţa Fondului Monetar Internaţional (FMI)“.

El explică şi că unul dintre motivele pentru care transportatorul de marfă de stat a ajuns să se bazeze la privatizare pe numai trei ofertanţi, este intrastructura feroviară deficitară a cărei degradare pe fondul lipsei de investiţii a determinat în ultimii ani scăderea vitezei de transport şi implicit micşorarea atractivităţii pentru această industrie. Mai mult, Udrişte afirmă că suspendarea privatizării şi păstrarea companiei în portofoliul statului ar însemna întoarcerea la pierderi pe fondul lipsei de flexibilitate din partea administraţiei publice. „Un privat va gestiona întotdeauna mai bine decât statul avuţia sa. CFR a pierdut foarte mult din cauza lipsei unei politici de intermodalitate (transfer al containerelor din transportul auto în feroviar şi apoi în martim - n.red.) dar şi ca urmare a unor tarife lipsite de flexibilitate“.

La sfârşitul săptămânii trecut Ionel Blănculescu, analist economic şi consilier onorific al premierului Victor Ponta, a declarat pentru ZF că procedura de privatizare a CFR Marfă este viciată şi că finalizarea ei va duce la eşuarea transportatorului după modelul Oltchim şi Cupru Min.

Acest articol a aparut in editia tiparita a Ziarului Financiar din data de 28.05.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO