Companii

Berarii vin in continuare cu bani in fabrici. Investitiile sunt insa mai reduse decat in 2008

Berarii vin in continuare cu bani in fabrici. Investitiile sunt insa mai reduse decat in 2008

Constantin Bratu, directorul general al "Berarii Romaniei"

11.03.2009, 21:58 52

Filialele locale ale multinationalelor din industria berii vor continua in 2009 investitiile in fabricile detinute pe plan local, dar intr-un ritm mai redus decat cel din anii precedenti, potrivit reprezentantilor Asociatiei Berarii Romaniei, din care fac parte companiile Heineken Romania, Ursus Breweries, InBev Romania, United Roma-nian Breweries Bereprod (URBB) si Romaqua Group.
"Este normal ca anul acesta sa se reduca volumul investitiilor in industria berii, nu doar pe fondul crizei financiare, ci si pentru ca producatorii au realizat deja majoritatea investitiilor pe care intentionau sa le faca in capacitatile de productie detinute pe plan local", a declarat Constantin Bratu, directorul general al Asociatiei Berarii Romaniei.
In 2008, investitiile locale ale multinationalelor s-au ridicat la 210 milioane de euro, in timp ce investitiile totale realizate de acestea de la momentul intrarii pe piata au fost de peste 960 de milioane de euro. Aceste cifre nu includ insa achizitia Bere Mures de catre Heineken Romania, estimata la peste 150 de milioane de euro, ceea ce inseamna ca investitiile totale ale berarilor au depasit inca de anul trecut un miliard de euro.
 Anul acesta insa, potrivit estimarilor ZF, membrii Asociatiei Berarii Romaniei vor investi sub 100 de milioane de euro pentru modernizarea capacitatilor de productie si noi achizitii. Heineken Romania a anuntat pentru 2009 investitii de 50 de milioane de euro, producatorul Tuborg va investi aproximativ sapte milioane de euro, in timp ce Romaqua, producatorul marcii de bere Albacher, va aloca mai putin de trei milioane de euro.
Atat InBev Romania, cat si Ursus Breweries nu au anuntat bugetul de investitii pentru anul acesta, insa filiala locala a grupului SABMiller a platit deja in luna ianuarie a acestui an 7,1 milioane de euro pentru 70% din actiunile Bere Azuga, urmand ca atunci cand Consiliul Concurentei va aproba tranzactia sa achizitioneze si restul de 30% din titluri.
In plus, Ursus Breweries va finaliza in prima parte a acestui an investitiile de 50 de milioane de euro in modernizarea si extinderea fabricii de la Timisoara.
Vanzarile locale de bere au ajuns anul trecut la 20,2 milioane de hectolitri, inregistrand un ritm de crestere de 4,1%, potrivit datelor Asociatiei Berarii Romaniei, in timp ce valoarea pietei a fost de aproximativ 1,6 miliarde de euro. Rezultatul este insa sub estimarile initiale ale berarilor, care previzionau o crestere a pietei intre 5 si 7%. 
"In ultimele trei luni ale anului trecut, vanzarile de bere au stagnat fata de aceeasi perioada din 2007, principalul motiv fiind resimtirea primelor semne ale crizei financiare pe plan local", a declarat Shachar Shaine, presedintele Asociatiei Berarii Romaniei, ai carei membri au avut in 2008 vanzari de 16,4 milioane de hectolitri (excludand rezultatele Romaqua), in crestere cu 8,6% fata de anul precedent.
Shaine a adaugat ca anul acesta vanzarile totale de bere vor inregistra un avans intre 0 si 3%, acesta fiind cel mai redus ritm de crestere al pietei locale a berii din ultimii cinci ani.
"Ne apropiem de o consolidare si de o maturizare a pietei. De aceea, consumul pe cap locuitor va creste incepand din acest an intr-un ritm mult mai lent", a explicat Constantin Bratu.
 Potrivit datelor Asociatiei Berarii Romaniei, consumul mediu de bere din 2008 a fost de 93 de litri pe cap de locuitor, cu patru litri mai mult decat in 2007, Romania numarandu-se conform acestor rezultate printre primele zece tari din Europa la consumul de bere pe cap de locuitor.
In 2008, berea comercializata in ambalaj PET a castigat doar 1,1% din piata, ajungand sa realizeze 46,5% din total vanzari, in detrimentul sticlei si al berii la draft, care au pierdut anul trecut 3%, respectiv 0,5% cota de piata.
 In acelasi timp insa, vanzarile de bere la cutie de aluminiu au inregistrat anul trecut un avans de 25% fata de rezultatele din 2007, acest segment detinand in prezent o cota de piata de 13%, potrivit datelor Asociatiei Berarii Romaniei. Cu doar un an in urma, berea la cutie realiza doar 10,4% din vanzarile totale ale pietei.
 "Aproximativ 70% din bere este consumata acasa ca urmare a dezvoltarii retelelor de retail, ceea ce explica si cresterea vanzarilor de bere la doza (cutie de aluminiu - n. red.) si PET. In aceste conditii, vanzarile de bere in HoReCa ar putea pierde cateva procente in cursul acestui an", a explicat Shaine.
Membrii Asociatiei Berarii Romaniei acopera peste 80% din industria locala a berii,  detinand peste 30 de branduri de bere din cele peste 100 prezente pe plan local. Acestia coordoneaza 12 fabrici de bere in intreaga tara si peste 6.700 de angajati directi. Desi initial Asociatia a fost formata doar de filialele locale ale mutinationalelor din industria berii, din prima parte a anului trecut s-a alaturat acestei asociatii si producatorul brandului de bere Albacher, Romaqua Group.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO