Companii

Berarii admit ca s-au grabit cu estimarile optimiste: piata i-a contrazis, dupa un declin de 10% in primul semestru

Berarii admit ca s-au grabit cu estimarile optimiste: piata i-a contrazis, dupa un declin de 10% in primul semestru
26.08.2009, 16:50 22

Producatorii brandurilor Golden Brau, Bergenbier, Skol, Timisoreana si Albacher au realizat in prima jumatate a acestui an vanzari de 750 de milioane de litri de bere, adica aproximativ 800 de milioane de euro, potrivit estimarilor ZF.

Rezultatul celor cinci producatori ((Heineken Romania, InBev Romania, United Romanian Breweries Bereprod, Ursus Breweries, Romaqua Group) este in crestere cu 5,06% fata de vanzarile din 2008, arata datele Asociatiei Berarii Romaniei, care grupeaza cele cinci companii.

Avansul este determinat insa de intrarea in Asociatie a companiilor Romaqua, controlata de Octavian Cretu, cu brandul Albacher, si Bere Mures, jucatorul independent preluat in martie 2008 de Heineken. Asociatia „Berarii Romaniei" nu a furnizat insa rezultatele in termeni comparabili.

Membrii asociatiei acopera in prezent 92% din piata locala a berii, cu peste 20% mai mult decat in 2004, cand filialele locale ale multinationalelor aveau o cota de piata cumulata de 68%.

Vanzarile totale de bere (inclusiv cele realizate de producatorii independenti) au scazut cu 10% in primul semestru al acestui an, la noua milioane de hectolitri, potrivit aceleiasi surse. Reprezentantii asociatiei nu au oferit informatii legate de evolutia pretului mediu al unui litru de bere in primul semestru al acestui an.

Potrivit datelor Institutului National de Statistica, pretul mediu a crescut insa anul trecut cu aproximativ 9% fata de cifrele din 2007. In aceste conditii, estimarile realizate de reprezentantii Asociatiei Berarii Romaniei la inceputul acestui an - care vizau pentru anul 2009 o stagnare sau o crestere usoara a pietei de cateva procente - nu mai pot fi atinse, berarii ferindu-se de noi estimari.

 „Este evident ca situatia mediului economic general are o influenta si asupra industriei de bere, desi impactul este mai mic fata de alte industrii. Previziunile pentru cea de a doua jumatate a anului sunt greu de facut in acest moment. Va trebui sa vedem cum se incheie sezonul de vara, dar si acesta deja da semne ca este mai slab decat in anii anteriori", a declarat Stephan Maria Weber, presedintele Asociatiei Berarii Romaniei.

Potrivit reprezentantilor asociatiei, aceasta scadere a fost determinata atat de vremea ploioasa, cat si de scaderea puterii de cumparare a consumatorilor si schimbarea obiceiurilor de consum.

Astfel, romanii au ales sa bea bere mai rar si in cantitati mai mici.

 In luna iunie a acestui an, prima luna de vara -sezonul in care berarii inregistreaza cele mai mari vanzari din an -, atat productia, cat si vanzarile realizate de producatorii de bere au scazut cu peste 14% fata de aceeasi perioada a anului precedent, potrivit datelor Institutului National de Statistica.

Scade consumul

 In plus, vanzarile din luna iulie au inregistrat acelasi trend cu cele din iunie, potrivit declaratiilor facute de cei mai mari producatori de bere, ceea ce ar insemna ca si in cea mai calda luna a acestui an berarii au resimtit o scadere a vanzarilor intre 10 si 15% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Daca scaderea de 10% din prima jumatate a acestui an se va mentine pana la finalul lui 2009, vanzarile de bere se vor diminua cu minimum doua milioane de hectolitri fata de rezultatele inregistrate in 2008. Aceasta inseamna ca un roman va consuma la finalul lui 2009 cu aproximativ zece litri mai putin decat o facea in urma cu un an.

 

Heineken pierde cota

Producatorul olandez de bere Heineken a anuntat ieri ca filiala din Romania a pierdut in primele sase luni ale acestui an din cota de piata, in conditiile in care reprezentantii companiei olandeze sustin in raportul semestrial ca piata locala a inregistrat o scadere de 11% in aceasta perioada. Heineken nu a oferit insa date concrete, iar reprezentantii filialei locale nu au comentat aceste date. Vanzarile producatorului olandez de bere in Europa Centrala si de Est au scazut in primul semestru cu 9,8%, la 22,5 milioane de hectolitri, in timp ce veniturile s-au redus cu 14%, la 1,5 miliarde euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO