Companii

Bechtel vrea sa renunte la 2.000 de angajati romani. Sindicatul: Este o masura abuziva, compania primeste oricum 15 mil. euro/luna

03.02.2010, 23:18 34

Compania americana Bechtel, care construieste AutostradaTransilvania (415 km), ia in calcul concedierea colectiva a celor1.933 de angajati romani, dar si o parte a celor straini (circa 300de persoane), din cauza datoriilor de 674 mil. lei (160 mil. euro)pe care le are Ministerul Transporturilor catre companie si avolumului insuficient de lucrari pentru numarul actual deangajati.

"Am fost informati ca din 5 martie toti cei 1.993 de angajatiromani vor fi concediati. Este o masura de forta luata din cauzadatoriilor pe care le are Ministerul Transporturilor pentrulucrarile efectuate de Bechtel din august 2009 si pana in prezent.Nu vom accepta inchiderea activitatii", a declarat Mihai Lup,presedintele sindicatului Transilvania.

El afirma ca Bechtel primeste, conform contractului semnat in2003, circa 15 mil. euro pe luna, chiar daca nu se lucreaza laautostrada. "Atat timp cat contractul companiei Bechtel cu CNADNRnu este reziliat este discutabil daca aceasta masura poate filuata. A mai fost un caz similiar in 2005, cand au fost concediatitoti angajatii, insa de data aceasta vom cere salariicompensatorii", explica Lup.

Bechtel a anuntat doar "o posibilaconcediere"

Bechtel a anuntat ieri printr-un comunicat de presa ca ia inconsiderare o "posibila concediere colectiva", fara a da altedetalii referitoare la numarul de angajati care vor fidisponibilizati.

"Regretam ca trebuie sa luam in considerare o asemenea masura.Vom continua consultarile cu sindicatele si vom cauta solutiipentru a micsora pe cat posibil numarul pozitiilor ce vor fireduse", a declarat Michael Swinford, directorul proiectuluiAutostrada Transilvania.

Potrivit ultimelor informatii disponibile, la autostradaTransilvania lucreaza in total circa 2.300 de angajati, inprincipal pe sectorul dintre Turda si Campia Turzii (9,4 km) altronsonului 2B (Gilau-Turda). In cazul unei concedieri colective,angajatii vor beneficia de o plata compensatorie reprezentandechivalentul a doua salarii de baza lunare. Procesul va dura catevaluni si va inceta daca situatia se va schimba intr-un modfavorabil, potrivit reprezentantilor Bechtel.

Angajatii s-ar putea intoarce la lucru dupa trei luni dacaMinisterul Transporturilor si Bechtel vor gasi o solutie safinanteze lucrarile.

"Angajatii concediati vor primi intre 75% si 100% din salariutimp de doua luni in urma problemelor financiare pe care le areproiectul. Potrivit contractului, care este dezavantajos pentrustatul roman, Bechtel poate sa faca concedieri daca nu are banipentru lucrari", afirma Adrian Ionescu, directorul Directiei deInfrastructura din cadrul Ministerului Transporturilor.

Reprezentantii Bechtel s-au intalnit saptamana trecuta cupremierul Emil Boc pentru a discuta despre ce se poate face anulacesta la Autostrada Transilvania, insa nu au stabilit nimic,urmand sa mai fie organizate alte intalniri in perioada urmatoare.Boc lua in calcul construirea unor tronsoane din autostrada inparteneriat public-privat, insa nu s-a mai discutat despre aceastavarianta.

"Tronsonul de la Turda la Targu-Mures nici macar nu areautorizatie de constructie, iar potrivit informatiilor pe carele-am primit nu exista un plan pentru ce se poate construi anulacesta", spune Lup.

Statul nu mai are bani pentru AutostradaTransilvania

Americanii sustin ca nu au obtinut informatii de la CompaniaNationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) desprefondurile disponibile pentru 2010 la acest proiect.

"Din pacate, lipsa platii ne afecteaza inevitabil fluxul delichiditati si capacitatea de a planifica corect lucrarileviitoare. Pe de alta parte, CNADNR intampina si alte dificultati,cum ar fi asigurarea accesului liber si fara obstacole la suprafetede teren cu o intindere considerabila, situate una in continuareaceleilalte in vederea efectuarii lucrarilor de constructie", afirmareprezentantii Bechtel.

Bechtel a inaugurat, la 1 decembrie, primii 42 de kilometri aiautostrazii Transilvania, respectiv tronsonul 2B Turda-Gilau, careau costat circa 500 de milioane de euro. Radu Berceanu, ministrultransporturilor, a anuntat la inceputul anului ca ar dori safinalizeze, daca va exista finantare, tronsonul Turda-Gilau, princonstruirea celorlalti 9,4 km, viaductul de la Suplacu de Barcau,in lungime de 2 km, si alti 18 km intre localitatile Dolea siSarsig (Bihor), pe sectiunea 3C a autostrazii.

Cum s-a ajuns a concediere

  • 160 mil. euro este valoarea datoriilor pe care le are CNADNRfata de Bechtel pentru lucrarile derulate din august 2009 pana inprezent.
  • Tronsonul Turda-Targu-Mures inca nu are obtinuta autorizatia deconstructie. Pana acum s-a lucrat la tronsonul 2B (Gilau-Turda) si3C (Suplacu de Barcau-Bors).
  • Suma bugetata de Ministerul Transporturilor in 2010 pentruautostrada Transilvania nu acopera nici macar datoriile acumulatein 2009.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO