Companii

Bătălia clinicilor private pe cei mai mari angajatori: cine are conturile de sute de mii de euro ale băncilor, ale Petrom sau Dacia

Bătălia clinicilor private pe cei mai mari angajatori: cine are conturile de sute de mii de euro ale băncilor, ale Petrom sau Dacia

Autor: Ioana David

17.10.2010, 23:52 720

În ultimii ani a existat o adevărată "bătălie" printre clinicileprivate pentru contractele corporate ale companiilor, deoareceveniturile obţinute sunt sigure, iar o parte dintre serviciileincluse în abonamente nu sunt solicitate deşi sunt plătite.

Abonamentul de sănătate reprezintă cel mai frecvent beneficiuoferit de angajaţi salariaţilor lor, iar de regulă includeconsultaţii gratuite şi reduceri de preţuri pentru analize sauchiar anumite analize gratuite.

Preţul unui abonament individual de sănătate variază în medieîntre 10 şi 20 de euro pe lună, însă se pot obţine discounturiimportante dacă negocierea se face la pachet (pentru mai mulţiangajaţi). Primele companii care au oferit astfel de beneficii aufost multinaţionalele, iar ulterior practica s-a răspândit înîntreaga economie.

Abonamentele de sănătate au pornit de la medicina muncii,angajatorii fiind obligaţi prin lege să asigure aceste serviciisalariaţilor lor. Statul practic nu asigură clinici în care se potface controale de medicina muncii, astfel că legislaţia a devenitfavorabilă extinderii privaţilor. Abonamentele de medicina munciisunt considerate forme elementare, astfel că în prezent cele maimulte abonamente sunt cele care includ servicii complexe precum ogamă extinsă de analiză sau consultaţii la un număr mare demedici.

Cuce clinici lucrează cei mai mari angajatori dineconomie

Clinicile private încearcă să se orienteze în primul rând cătrejucătorii din sectorul financiar, în timp ce marile firme de pepiaţa locală ca număr de angajaţi sunt mai puţin atractive deoarececontractează servicii de medicina muncii cu o valoare adăugatăscăzută.

Cu toate acestea, în ultima perioadă a existat o tendinţăprintre marile companii de a alege mai mulţi operatori de serviciimedicale, fie pentru top management şi restul angajaţilor, fiepentru ca angajaţii să poată alege.

Un exemplu este Romtelecom, unul dintre cei mai mari angajatoriprivaţi din economie cu un efectiv de aproximativ 9.000 deangajaţi, care plăteşte "sute de mii de euro" către mai multeclinici, un alt exemplu fiind BRD.

"În acest moment oferim servicii medicale angajaţilor prinintermediul a opt furnizori: Anima, CMU, Gral Medical, Medicover,Medcenter, Medlife, Polisano, Romar. Decizia de a nu lucra cu osingură firmă a fost luată tocmai pentru a ne asigura că angajaţiiau libertatea de a-şi alege singuri furnizorul preferat. În acelaşitimp această decizie presupune şi o utilizare mai eficientă abanilor investiţi în aceste servicii, deoarece asigură un grad mairidicat de accesare a serviciilor medicale oferite de furnizori",au spus reprezentanţii Romtelecom.

Adela Jansen, director executiv de resurse umane al BRD - GroupeSociété Générale, spune că banca a "încheiat contracte cu mai mulţifurnizori, selectaţi în functie de serviciile, de dotările cuaparatură medicală şi laborator, de diversitatea specialităţilormedicale şi de mărimea reţelei de clinici proprii şi partenere". Eanu a precizat însă numele clinicilor cu care colaboreazăinstituţia.

O analiză a contractelor pe care companiile le au arată că piaţaeste disputată de Centrul Medical Unirea (CMU) şi MedLife, în timpce la nivelul contractelor de medicina muncii, Romar are o poziţieputernică. Dintre toţi operatorii de servicii medicale private, celmai mare contract (ca număr de abonaţi) a fost anunţat de Romar,care are 200.000 de abonaţi în total.

MedLife, afacere controlată de familia Marcu, are 145.000 deabonaţi, valoare ce include toate tipurile de abonamente. Cel maimare contract este cu BCR, având 12.000 de abonaţi conform MedLife.Alte contracte importante pe care MedLife le are sunt cuRomtelecom, Danone, Henkel, Credit Europe Bank, Carrefour, Nokia şiVolksbank.

Pe de ală parte, CMU a anunţat pentru anul acesta că se aşteaptăla 100.000 de abonamente premium (fără medicina muncii). CMU arecontracte cu Dacia Renault, Ţiriac Holdings, Interbrands, Pfizer,Vodafone, Raiffeisenbank, Coca-Cola, P&G, Banca Transilvania,Unicredit Ţiriac Bank, Heineken, dar şi cu alţii.

Irina Kubinschi, human resources director al Raiffeisen Bank,spune că banca lucrează cu CMU din 2002, iar pachetul negociat"acoperă o gamă de servicii medicale pornind de la consultaţii demedicină generală şi de specialitate, investigaţii paraclinice(inclusiv imagistică), investigaţii de laborator (analize),vaccinări şi alte servicii precum fizioterapie, medical advisorpentru angajaţii companiei, hotline medical, urgenţe medicale 24 deore din 24".

Se aşteaptă la creşteri

Polisano, unul dintre operatorii de clinici private, careoperează mai multe clinici, laboratoare şi centre de dializă, spunecă se aşteaptă la o creştere a numărului de abonamente de serviciimedicale în 2010.

"Acest segment (de abonamente - n. red.) este unul semnificativpentru Clinica Polisano (...) Dacă în 2009 pe acest segment amînregistrat o creştere de aproximativ 24%, sperăm ca până lasfârşitul acestui an numărul abonamentelor de servicii medicale sămarcheze o asccensiune de 30-40%", au spus reprezentanţiicompaniei.

Ce sunt abonamentele de sănătate

  • Abonamentul de sănătate reprezintă cel mai frecvent beneficiuoferit de angajaţi salariaţilor lor şi care de regulă includeconsultaţii gratuite şi reduceri de preţuri pentru analize sauchiar anumite analize gratuite.
  • Abonamentul nu acoperă însă serviciile de spitalizare sauinvestigaţiile medicale complexe.
  • Abonamentele s-au dezvoltat pornind de la medicina muncii,serviciu obligatoriu pentru orice angajator, iar într-o primă etapăacopereau numai astfel de investigaţii. Treptat însă, în condiţiileîn care angajatorii au dorit să ofere pe lângă serviciileobligatorii de medicina muncii şi alte beneficii, aria de acoperirea abonamentului s-a extins.
  • În medie, companiile plătesc între 10 şi 20 de euro pentru unabonament negociat pentru angajaţii lor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO