Companii

„Avem nevoie de «sânge proaspăt», antreprenori ale căror destine să fie modele pentru viitoarea generaţie“

„Avem nevoie de «sânge proaspăt», antreprenori ale căror destine să fie modele pentru viitoarea generaţie“

Autor: Adelina Mihai

11.10.2012, 00:07 1024

Încurajarea antreprenoriatului este o soluţie pentru creşterea economică mai ales în perioadele de criză, însă este ne­voie ca poveştile antreprenorilor ro­mâni de succes să devină cunoscute. Ziarul Financiar a lansat în această toamnă cea de-a cincea ediţie a proiectului "Campioni ro­­mâni în business", realizat în parteneriat cu fon­dul de investiţii Enterprise Investors, BCR, cea mai mare bancă din România, firma de consultanţă şi audit PwC şi fundaţia Triple Helix.

"De peste şase ani încercăm să descoperim antreprenorii care îşi fac treaba disciplinat, dar care nu s-au aflat până acum în lumina reflectoarelor. Încercăm să aducem în faţă «sânge proaspăt», oameni ale căror destine să îi inspire pe cei care vor să dezvolte o afacere", a spus ieri Cristian Nacu, partener în cadrul fondului de investiţii Enterprise Investors, la conferinţa de lansare a proiectului.

În cadrul acestui proiect vor fi premiate cele mai dinamice companii cu capital autoh­ton, care au avut anul trecut o cifră de afaceri de cel puţin 3 mil. euro, iar în ultimii trei ani au reuşit să se menţină pe profit opera­ţio­nal. În pre­zent, datele sunt în analiză, iar de­sem­narea câşti­gătorilor va avea loc în cadrul unor eve­ni­mente ce se vor desfăşura la Cluj (pe 18 octom­brie), Iaşi (pe 1 noiembrie) şi Bu­cureşti (14 noiembrie).

"Susţinem ideea că antreprenoriatul este o so­luţie pentru toate timpurile, dar mai ales pen­tru perioadele de criză. Economiile la care ne uităm cu interes prin prisma faptului că reuşesc să treacă cu bine prin criză - exemplul Poloniei - sunt economii care au avut un antreprenoriat pu­ternic. Companiile antreprenoriale permit eco­nomiilor să fie mult mai dinamice şi se adaptează mult mai repede răsucirilor pieţei", a mai explicat Nacu. Pentru ediţia din acest an a campaniei "Campioni în business", an­treprenorii au fost selectaţi dintr-un eşantion iniţial de peste 4.000 de companii din România care şi-au depus rezultatele financiare la Re­gistrul Comerţului.

După aplicarea unor criterii de selecţie cantitative şi calitative, au rămas în com­petiţie un număr de 200 de companii care pro­vin din mai multe industrii, precum agri­cul­tură, IT, energie regenerabilă sau retail.

"Aceste companii trebuie să fie companii active, să aibă profit operaţional în 2009, 2010 şi 2011, să aibă o cifră de afaceri de minimum 3 mil. euro în fiecare dintre cei 3 ani analizaţi, iar ac­ţio­narii să fie persoane fizice cu cetăţenie ro­mână. Printre criteriile calitative se numără ma­niera prin care antreprenorul întoarce înapoi în societate o parte din realizările pe care le are, analizând politica de mediu şi corporate social res­ponsability, notorietatea brandului, evoluţia com­paniei în raport cu evoluţia industriei", a spus Ionuţ Simion, partener şi liderul departa­men­tului de servicii de consultanţă fiscală pentru antreprenori în cadrul firmei de audit şi con­sul­tan­ţă PwC România. Împreună, cele 200 de com­panii analizate au avut o cifră de afaceri cu­mulată de peste 6 mld. euro şi peste 75.000 de an­gajaţi în 2011.

"Faţă de anii trecuţi, am observat că antre­pre­norii români sunt mai realişti, mai cum­pă­taţi, fac o planificare mult mai bună, mai atenţi la riscuri şi mai dispuşi să înveţe. Avem mii de antreprenori cărora le finanţăm afacerile, iar gradul de colectare de la aceştia este foarte bun. An­treprenorii au început să fie mai atenţi la riscul valutar şi să ne asculte sfatul de a primi finanţare în moneda în care au încasări", a pre­cizat Emilian Croitoru, director reţea corporate în cadrul BCR.

Studiu: 56% dintre români cred că doar cei care fură fac bani

Înainte de realizarea ediţiei din acest an a pro­iec­tului "Campioni în business", orga­ni­za­torii au comandat un studiu despre percepţia ro­mânilor faţă de antreprenoriat, care a fost rea­lizat de firma de cercetare de piaţă Daedalus pe un eşantion de 1.000 de persoane, în luna august.

"Propaganda comunistă a lăsat în urmă per­cepţia că antreprenoriatul se face prin mi­jloa­ce necinstite. Studiul arată că 60% dintre ro­mâni cred că antreprenorii sunt necinstiţi şi cred că antreprenorii sunt ex­ploa­tatori, pentru că muncesc mai puţin decât anga­jaţii lor, în timp ce 65% cred că antre­pre­norii se îmbo­găţesc pe spinarea angajaţilor. Această per­cepţie se diminuează în rândul celor mai educaţi şi a celor care au mai mulţi bani", a spus Irina Anghel-Enescu, preşedinte şi fondator al Fundaţiei Triple Helix.

Studiul mai arată că mai bine de jumătate (56%) dintre români cred că doar cei care fură fac bani, aceasta este percepţia după mai bine de 20 de ani de la căderea comunismului.

"Cu cât oa­menii sunt mai în vârstă, cu atât cred mai mulţi că numai prin furtişaguri reuşeşti în Ro­mânia. Una dintre explicaţiile privind per­cep­ţia ne­gativă a antreprenoriatului este legată de faptul că exemplele reale de antre­pre­nori de succes lipsesc din spaţiul public. De ce? An­tre­pre­norii sunt plecaţi să facă afaceri, să plătească salarii şi să rezolve probleme, de aceea nu au timp de apariţii publice", a mai spus Irina An­ghel-Enescu.

La ediţia "Campioni în business" 2012 vor fi premiaţi, pe baza datelor înregistrate la Re­gis­trul Comerţului, 20 dintre cei mai dinamici antreprenori locali.

Anul trecut, peste 30 de antreprenori ro­mâ­ni cu afaceri de peste 20 mil. lei din Transil­vania, Banat, Moldova şi Muntenia au fost premiaţi pentru modul în care au reuşit să-şi gestioneze afacerile în ultimii trei ani.

Una dintre companiile premiate anul trecut a fost producătorul de mezeluri Salbac din Bacău, o companie parte a grupului Agricola, care a reuşit o performanţă de creştere a afacerilor de peste 108% în perioada 2008- 2010, ajungând în 2010 la afaceri de aproape 63 mil. lei. Antre­prenorul anului a fost desemnat la ediţia de anul trecut Mihai Miron, preşedintele Ro­pharma, executivul care a înfiinţat încă din 1992 producătorul de medicamente Europharm şi pe care ulterior l-a vândut către GlaxoSmithKline.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO