Companii

Autogazul, cel mai ieftin carburant cu cea mai mare crestere de pret. Care sunt motivele?

Autogazul, cel mai ieftin carburant cu cea mai mare crestere de pret. Care sunt motivele?
22.09.2008, 17:53 417

Astfel, in functie de compania de distributie, cresterile la pretul autogazului au fost situate intre 40 si 50%, peste cresterile de circa 20-25% inregistrate in medie in pretul de vanzare al benzinei si motorinei, dar si deasupra cresterilor de pret care s-au inregistrat in unele tari europene comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Evolutia pretului la barilului de petrol pe pietele internationale, care in vara acestui an s-a apropiat de pragul de 150 de dolari, iar in prezent se afla pe un trend ascendent odata cu planurile anuntate de oficialii americani pentru redresarea economiei dupa evenimentele intamplate in ultima saptamana, si-a pus amprenta asupra pretului de vanzare al GPL-ului pe piata locala.
In afara de acest factor care a avut un impact major asupra tuturor tipurilor de carburanti, particularitatile pietei locale au fost principalul motiv care a ridicat pretul autogazului cu aproape 50%.
"Grupul Rompetrol, prin divizia de GPL - Rompetrol Gas, a inregistrat de la inceputul acestui an an fata de perioada similara din 2007, o crestere cu 39% a pretului mediu de comercializare a autogazului, pe fondul unei majorari cu aproximativ 60% a materiei prime. De asemenea, trebuie sa tinem cont ca autogazul este un produs comercializat pe o piata in plina formare", explica reprezentantii Rompetrol Gas, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata de profil.
In ciuda acestei cresteri, companiile de profil spun ca inregistreaza rezultate pozitive in acest an in ceea ce priveste cererea pentru acest tip de carburant. Motivul enuntat este unul destul de simplu: cresterea economica intensifica activitatea de transporturi si implicit cererea pentru acest tip de carburant.
"Un factor care a contribuit la evolutia cifrei de afaceri este reprezentat de cererea ridicata de GPL in conditiile dezvoltarii economice la nivel national", spun reprezentantii Butan Gas, companie care a inregistrat o crestere de 48% a cifrei de afaceri in primele sase luni ale anului comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut pe fondul unor vanzari in volume mai mari cu 33% in perioada de timp analizata.
"Evolutia preturilor la GPL a urmat indeaproape evolutia preturilor petrolului, inregistrand cresteri permanente in ultimul an de zile de aproximativ 45-55%", mai spun reprezentantii Butan Gas. Compania a inregistrat in primele sase luni o cifra de afaceri de 43 de milioane de euro si detine o cota de piata de 18% in ceea ce priveste distributia de autogaz.
"Cresterile preturilor practicate de Rompetrol pentru carburantii clasici (benzine, motorine) in aceeasi perioada nu pot fi comparate cu cele pentru autogaz, conditiile de piata si cererea pentru aceste produse fiind total diferite", explica reprezentantii Rompetrol, precizand ca nivelul actual de pret inregistrat pe piata locala este similar cu cel practicat pe pietele din Uniunea Europeana.
Spre exemplu, in statiile OMV Romania, un litru de GPL se comercializeaza cu 2,49 de lei, in crestere cu 50% in comparatie cu nivelul de 1,66 de lei inregistrat in septembrie, 2007.
In cazul, Lukoil Romania, compania de retail a grupului petrolier rus Lukoil, autogazul se comercializeaza in prezent cu 2,41 lei pe litru.
In ciuda cresterilor de pret, autogazul continua sa fie cel mai ieftin carburant, in conditiile in care un litru de benzina costa peste 3,8 lei, iar unul de motorina poate depasi nivelul de 4,5 lei.
Cea mai mare parte a pietei de gaz petrolier lichefiat, respectiv 55% este reprezentata de piata de butelii, piata aflata de cativa ani pe un trend descendent, piata de autogaz care este singurul segment care inregistreaza o crestere anuala semnificativa si care cumuleaza aproximativ 35% din piata, restul fiind reprezentat de micul vrac (butelii de dimensiuni mai mari utilizate de comercianti) care are o pondere de 10%, dar care se afla in stagnare. Jucatorii din domeniu spun ca piata de profil va ajunge anul acesta la o valoare de aproximativ 550 de milioane de dolari (aprox. 390 de milioane de euro), ceea ce inseamna vanzari de circa 500.000 de tone.
Piata se afla in crestere tinand cont de faptul ca in urma cu un an valoarea vanzarilor se ridica la 360 de milioane de euro, cu aproape 10% mai mult fata de anul 2006.
Potrivit datelor prezentate pe siteul MOL Romania, filiala locala a grupului petrolier ungar MOL, investitia initiala pentru transformarea unui autoturism in vederea functionarii cu autogaz incepe de la 250 de dolari si poate atinge chiar 8-9.000 de dolari daca se ia in considerare montarea instalatiei pe motoare cu injectie. Potrivit aceleeasi surse, amortizarea investitiei se realizeaza dupa primii 20.000 de kilometri parcursi.
Principalii jucatori de pe piata de profil sunt Petrom LPG, companie care a luat nastere dupa ce Petrom a preluat operatiunile Shell Gas Romania si care controleaza dupa aceasta achizitie o cota de aproximativ 40%, Rompetrol Gas care potrivit reprezentantilor companiei va ajunge anul acesta la o cota de 15%, Crimbo Gas, Butan Gas.
In afara de companiile specializate, pe aceasta piata mai activeaza si companii petroliere precum Lukoil, OMV Romania sau MOL Romania care comercializeaza in cadrul benzinariilor si autogaz.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO