Companii

Au construit branduri pariind pe „legendele comunismului” şi acum fac afaceri de milioane de lei

Au construit branduri pariind pe „legendele...

Autor: Cristina Roşca

20.07.2016, 16:00 3361

Unele branduri româneşti fanion din era comunismului, precum ciocolata Rom, Eugenia sau frigiderele Arctic au trecut testul timpului şi sunt şi astăzi prezente pe piaţă, ba mai mult unele  sunt lideri pe segmentele lor. Altele, precum Aro (auto), Cico (sucuri), Alimentara (magazine), SuperCristal (pastă de dinţi) sau Cheia (săpun) au pierdut lupta cu capitalismul şi cu mărcile internaţionale precum SUV-urile grupurilor străine, Coca-Cola, Carrefour, Colgate sau Dove.

Există însă şi nume şi produse care au fost reinventate în capitalism şi pe care tinerii antreprenori pariază pentru a câştiga din nou poziţii cheie în piaţă. Ba mai mult, unele au devenit deja businessuri de milioane de lei, pariind pe nostalgie şi pe puterea unor nume precum Pegas.

Andrei Botescu, românul care acum circa trei ani şi jumătate a relansat pe piaţă brandul de biciclete Pegas, spunea recent că în trei ani ar putea apărea pe piaţa locală o nouă unitate de producţie de biciclete, compania fiind acum în discuţii cu mai multe terenuri şi fabrici. Pe listă se află şi fosta fabrică Pegas din Zărneşti.

Anul trecut sub brandul Pegas s-au vândut 3.000 de unităţi cu circa 1 milion de euro (4,5 milioane de lei), iar pentru anul acesta sunt bugetate 10.000.  Planurile privind triplarea numărului de unităţi vândute în 2016 vine în contextul în care compania a lansat şi o gamă pentru copii, dar şi mai multe pentru adulţi. Bicicletele pentru copii au un preţ de 600 de lei, iar cele mai scumpe produse ajung la 2.000 de lei. Cele mai vândute modele sunt însă Strada 1 şi 2, o reinterpretare a clasicelor biciclte Pegas, cu un preţ de 1.100-1.500 de lei. Acum bicicletele Pegas sunt proiectate şi parţial asamblate local. Proiectarea şi prototipurile se realizează în atelierul Pegas, pe când cadrele se produc în Taiwan, butucii în Japonia şi Cehia, în Italia jantele iar în Germania alte componente. În România şi Ungaria se face asamblarea. La finalul anului trecut compania Network One Distribution (NOD), cel mai mare distribuitor de echipamente IT&C de pe piaţa locală, deţinut de antreprenorul Iulian Stanciu, a devenit acţionarul majoritar al producătorului local de biciclete Pegas.

Dacă Andrei Boţescu a inventat un brand cu istorie, alţi antreprenori au pornit de la nostalgia brandurilor din comunism pentru a crea un nume nou nouţ pe structura unuia vechi. Doi antreprenori locali, un fost publicitar şi un fost corporatist care a lucrat pentru giganţi precum Coca-Cola sau Carlsberg au investit în urmă cu doi ani într-o microberărie din comuna prahoveană Măneciu şi au creat brandul de bere Zăganu. Astăzi berea produsă la circa 120 de kilometri de Bucureşti este prezentă în peste 100 de baruri, restaurante, minimarketuri şi magazine specializate şi a realizat vânzări de 2 milioane de lei în 2015, duble faţă de anul anterior.

Cei doi - Laurenţiu Bănescu şi Alexandru Geamănu - au preluat o fabrică locală aflată în faliment şi au creat brandul Zăganu care este prezent acum pe două segmente – bere blondă şi brună. Brandul Zăganu a fost selectat de cei doi antreprenori din circa 100 de variante iniţiale. Au ales numele pentru că este românesc, pentru că are istorie şi pentru că fabrica se află la poalele muntelui cu acelaşi nume. Zăganul este şi o specie dispărută de vultur, această pasăre fiind şi imaginea de pe sticlele de bere. Ei au pornit în acest business de la ideea că în comunism existau branduri de bere regionale care deserveau anumite comunităţi şi oraşe. Astăzi piaţa este dominată de branduri naţionale şi internaţionale, astfel că ei au dorit să reinvie o tradiţie, a brandurilor mici, „handmade”.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO